Jag skjuter INTE raketer...

Det här skrev jag för ett par år sen och det har blivit lite av en tradition i bloggen att återpublicera det kring nyår ;-)


Då var det raketsäsong igen tyvärr. Vi har fortfarande inte kommit längre i vår utveckling tydligen. Vi lyckas fortfarande fascineras av lite färgprickar på himlen? Ja, inte jag, kan jag säga. Det krävs liiite mer än så för att jag ska tycka att något är sevärt, men nu är ju inte det huvudorsaken till att jag INTE skjuter raketer.

1. Miljön tar skada
Det är fruktansvärt dåligt för miljön. Så väl tillverkning som frakt, uppskjutningen och sedan resterna som sprider sig i naturen är dåliga. Det är bilar också såklart men bilen är en nyttopryl, raketer skadar miljön helt i onödan.

2. Det är dyrt
Jag kan komma på en miljon bättre grejer att lägga mina pengar på. På vår familj eller på välgörenhet tex. Det är dessutom en kostnad för sjukvården som får ta hand om, av raketer skadade, människor.

3. Det är farligt
Vi snackar små bomber här, saker som smäller, exploderar. På nyårsafton, när många tagit sig ett par glas (för mycket). En extremt dålig kombination. Jag trivs med att ha 2 armar, två händer och 10 fingrar. Varje år läser man om diverse tragiska händelser pga raketer och smällare. Raketer som vält och stuckit iväg rakt fram istället för uppåt är ett exempel. Raketer i barnvagnar.

4. Det låter illa
Höga ljud är inte nyttigt varken för människor eller djur. Vi (vuxna) människor kan dock förstå vad som händer och varför det låter. Det kan inte djuren och de små barnen. De blir SKITRÄDDA vissa av dem! varje år måste mängder av djurägare fly sina hem och sitta ute i ingenstans med sina stackars hundar för att hundarna helt enkelt inte skulle klara av tolvslaget psykiskt pga allt oljud. Massor av småbarn vaknar och gråter. Förstå vilken skräckupplevelse det måste vara.

5. Det är kallt
Varför ska jag släpa på mig kläder och gå ut och frysa mitt i natten som ett fån när jag kan sitta kvar i soffan inne i värmen och skåla.


Om världen la lika mycket pengar på positiva saker för miljön, djuren och alla små barn så skulle vi leva i en fantastiskt mycket bättre värld.



Var rädda om er och er omgivning nu på nyår!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har aldrig tyckt om att skjuta raketer, och det kan grunda sig i att man sett skräckexempel på vilka skador de kan ge. Här där jag bor (åland) så har mariehamns stad börjat ordna ett större fyrverkeri och ja gissar att det för att motverka att folk skjuter så mycket egna. Dock skulle jag inte gråta om det skulle sluta skjutas raketer.



Gott nytt år Beckah, hoppas du har haft ett riktigt bra 2011 och att du får ett underbart 2012 tillsammans med dina fina barn! :)

2011-12-31 @ 16:01:39
URL: http://tingeling0.blogspot.com
Postat av: thinki.se

Det gör inte vi heller. Tycker INTE om det alls.

2011-12-31 @ 18:05:43
URL: http://www.thinki.se/wp
Postat av: Olivia

Har aldrigt tänk det på det sättet, men du har faktiskt rätt i alltihop. Ska kanske börja tänka på det.



Gott nytt år Rebeckah! Önskar ett trevligt 2012!

2011-12-31 @ 19:37:12
Postat av: meb.

Håller nästan med helt. Det är bedrövligt med allt smällande och allt skräp som blir och alla djur, barn osv som skräms av raketer och smällare.

Däremot så har jag inte kommit längre än att jag gillar de där små färgprickarna ;-)

Jag tycker såhär..

förbjud och sluta sälj alla fyrverkerier och smällare till allmänheten,

ha gärna ett gemensamt fyrverkeri (många städer har det och det är inte på skattebetalarnas bekostnad utan företag som sponsrar) Det blir mindre miljöpåverkan, det sker precis vid tolvslaget, alltså kan folk förbereda barn och djur lite mer, isf för som nu när det pangar hela dagen/natten/veckan före och efter..

Finns många fina fyrverkerier som inte låter alls så mkt. Och det sköts då av personer som inte har supit skallen i bitar. Å det blir inte så dyrt med tanke på hur många som kan ta del av det.



2012-01-01 @ 15:42:24
Postat av: Mia

Men lägg av, låt dom skjuta raketer om dom vill. Deras val och deras pengar. Dom gnäller inte när ni INTE köper raketer.

2012-01-01 @ 23:26:44


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback