Vit Jul - vilket skämt!

VADDÅ VIT JUL?!

Vad är det för skit?

Varför ska normalt städat folk avstå från alkohol under julen för att barn till idioter ...vad? Ska bli gladare? På vilket sätt? Idioterna kommer ändå supa sig packade på jul och deras barn kommer ändå få en förstörd jul.


Jag har mycket svårt att förstå poängen. Klart man ska kunna dricka lite glögg, en snaps eller en julöl för fan! Det man inte ska göra är att bli packad och förstöra julen. Det är en jävla skillnad.

Jag är barn till två alkoholister, varav båda alltid söp på jul. Föräldrar som var stupfulla lagom till Kalle Anka. Inte fan hade det hjälpt att den städade lugna grannfamiljen hade avstått från sin glögg bara-för-att!

Gör något vettigt för att hjälpa utsatta barn istället för att göra din egen jul mindre god än den behöver vara. VILL du inte dricka alkohol - fine, jättebra. Jag dricker varken snaps eller alkoholhaltig glögg och det finns inte en öl på planeten som slår julmusten till julmaten. Jag dricker inte alkohol på jul, för att det inte finns någon alkohol som lockar, men jag tänker då verkligen inte avlägga något LÖFTE bara-för-att och leka duktig. Trillar jag över en öl som ser god ut och jag är sugen på den, så lär jag dricka den.

Precis som att man kan ta en öl eller ett glas vin till andra middagar i barnens närvaro så kan man göra det på jul också, anser jag.

Drick din snaps och lägg energin övriga 364 dagar på att hjälpa utsatta barn istället.

...för tänka sig! Barn till alkoholister får inte bara julafton förstörd - de får varje dag förstörd där alkoholistföräldern väljer att supa sig packad. Tänker du inte avstå från middagsvinet resten av året av solidaritet, behöver du inte bemöda dig med att hålla igen på julafton heller.


TACK för ordet

/Barn till två alkoholister.






www.vitjul.se

Kommentarer
Postat av: liselott

Alkohol hör julen till för många, för mig blandannat. Det är också den enda dag som barnen får se mig full, andra ggr umder året har jag barnvakt såklart. Men har jag tur så somnar de innan jag blivit för berusad. så ser julen ut, helt normal. sveriges sanning :)

2011-12-22 @ 06:24:04
Postat av: Jessica

Intressant inlägg =) Jag växte upp med en mor som aldrig dricker (ja en champanj till nyår kanske de va).

Jag dricker inte.. verkligen avskyr smaken av öl, tycker inte ens om lukten, unken piss tycker jag det är.

Emot droger så jävla mycket att jag fattar inte vad meningen är med att ta droger för att få "vara sig själv".... uh..idiotisk.



Men i alla fall.. dricka till Jul... ja mannen gillar öl (urk) och tar några mellan öl då o då.

Han gillar smaken.. till mat och diverse annat.

Har jag inget emot... men har man alla barnen hemma, som sagt... varför supa sig dyngrak?

Räcker det inte med en social öl... men sitta och häva i sig som om det vore sista natten på livet är ju bara inte klokt kan jag tycka.

Kan ju fan inte vara kul för barn och ha föräldrar som är bra fulla vid de flesta högtidsstunder.

Ursäkta... lite starka "kommentarer" =) men i grunden så håller jag med dig... =) kram.

Ha en bra dag. =)

2011-12-22 @ 08:47:25
URL: http://bonusfamily.blogg.se/
Postat av: thile

Juleklem til deg fra meg <3<3<3

2011-12-22 @ 09:40:45
Postat av: Maria

Svar till: "Liselott"

Det är ju för fan tragiskt! Tänk om något händer på natten, barnen vaknar och behöver sin mamma. Ska du raggla omkring full då?! Jag dricker julmust på julen, för det tycker jag hör till och ev lite glögg, men inte på långa vägar så jag inte skulle kunna ta hand om mina barn och vara som vanligt!

2011-12-22 @ 10:19:28
Postat av: Anonym

Haha skitbra inlägg!! Det cirkulerar dessa löjliga statusar på fb nu om att "JAG ska iaf ha en vit jul för barnens skull"...fjantigt!!Håller helt med dej, är man inte alkis så har det absolut ingen betydelse för barnen om JAG tar en glögg med alkohol i! Sen att man höjer sig själv till skyarna för detta faktum, för att dagen eller helgen efter lämna bort ungarna för att man ska ut och supa, det är fan dubbelmoral så det skriker om det!

Så jäkla bra skrivet! Det du har skrivit här borde man ha som status på fb istället..."Drick din snaps och lägg energin övriga 364 dagar på att hjälpa utsatta barn istället".



2011-12-22 @ 10:30:43
Postat av: Rebecca

Liselott: Vadå brukar man supa på julafton? är det en normal jul..? visst dricka en öl och glögg det är ganska normalt ja, det hör till julen speciellt glöggen. Men att supa sig full har jag aldrig hört eller läst om att det är normalt att fira jul på de sättet, jo om man är alkolister kanske.



Tragiskt och helt ärligt jag skulle verkligen inte vilja att mina barn såg mig full på julafton och inte annars heller.

2011-12-22 @ 11:29:49
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Jossan

liselott:

Vad i helvete? Vill du att dina barn ska förknippa julafton med att det är dagen då morsan söp sig full?



Tror tyvärr inte det är helt normalt.



Ledsamt att det finns folk som inte ser julen som en familjehögtid.

2011-12-22 @ 12:01:02
Postat av: Moa

väldigt bra skrivet, speciellt att få höra från en som faktiskt själv har varit det barnet! jag kan ibland känna skuld för att jag dricker alkohol gentemot barn till alkoholister - och då har jag inte ens barn själv! mina föräldrar har alltid druckit alkohol på jul vad jag kan minnas, men eftersom de inte blivit speciellt fulla (iaf inte så att jag och brorsan märkte det när vi var små) och aldrig haft alkoholproblem har jag aldrig haft ont av det. jag tror inte det hade hjälpt dig om mina föräldrar hade en vit jul 1991... dock ska man ju hålla sig tillräckligt nykter för att kunna ta hand om sina barn varesig det är jul eller någon annan dag, men de flesta föräldrar super sig förhoppningsvis inte aspackade på jul även om de dricker.

2011-12-22 @ 15:14:12
Postat av: Ullis

Väldigt bra skrivet! Håller med till fullo.

2011-12-22 @ 17:16:09
URL: http://www.ulliso.se/blog
Postat av: Anonym

Klart som fan att man får ha vit jul! Även på de andra dagarna. Min pappa var alkoholist och var ensamstående och det var för jävligt att se honom full på julafton och vit jul är skitbra men även på andra dagar!

2011-12-22 @ 18:50:45
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Liselott; jag hoppas du skämtar!



Det är sanningen för alkoholister, inte för resten av oss föräldrar.



Jag skäms å dina vägnar för din kommentar och din ståndpunkt i frågan.



Stackars dina barn!

2011-12-23 @ 10:40:45
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Malla

Bra skrivet, har precis skrivit ett liknande inlägg!

Däremot hoppas jag Liselotts kommentar var ett grymt skämt...:S

God jul på dig!

2011-12-23 @ 22:21:45
URL: http://www.monstermalla.se
Postat av: Kicki

Min pappa är också alkoholist, men han har en "vitjul" de hör året. Jag tycker det är hemskt att föräldrar dricker när barnen hemma, använda julafton som ett skäl till att dricka, usch. Jag har aldrig druckit en droppe alkohol i min sons närhet för jag hur mycket det skadar och jag önska andra tänkte precis som mig.



Ha en bra jul, Kram Kicki & Theo.

2011-12-23 @ 22:35:31
Postat av: Lisbeth

Håller med dig till sista punkten, Beckah! Jag har haft flera medlemmar i den närmaste släkten som är/har varit alkoholister, men den där reklamkampanjen är ju bara löjlig, dum och ointelligent. Vi pratade om detta så sent som häromdagen här hemma. Själv dricker jag mycket lite alla dagar om året, men tycker om att ta ett glas vin eller två ibland. Och jag vill gärna ha lite glögg på jul, det är så gott!

Och det gjorde jag även när barnen var små. Men det innebär ju inte att man drack så man blev knallfull.. Och hade barnen blivit sjuka, fanns det taxi!

Det jag tycker är så idiotiskt med nykterhetsrörelsernas kampanjer är att det antingen är vitt eller svart. De glömmer ju att de allra, allra flesta faktiskt klarar av att dricka lite alkohol ibland, utan att bli alkoholister. Tror att det kan vara en stor anledning till att folk inte bryr sig om deras kampanjer - de är så "hysteriska"

Och innan någon ger sig på mig för att jag inte förstår, påminner jag om det första jag skrev. Jag växte upp med flera missbrukare i min närhet och vet precis vad det innebär.

Dessutom hade jag ett jobb tidigare, som innebar att jag var ute på nätterna. Det var inte bara en unge man hittade i någon spårvagnskur eller trappa på natten, som inte fick komma hem för föräldrarna hade fest..



MEN, alla ska inte straffas för att några inte kan sköta sig.



Julkram :)

2011-12-26 @ 17:36:59
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com/
Postat av: Nina, ensamstående mamma till Liam

Håller med. :)

2012-01-02 @ 13:27:17
URL: http://nninaaw.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback