Hur får man sömn-trygga barn?

Efter att ha samsovit de senaste 4,5 åren och haft en omgång samsovning på 2,5 år när Victor var liten så har jag nyss fått min säng för mig själv! :-) Nu har de två små precis börjat sova i egen säng och jag får sova ensam igen för första gången på 4,5 år. Jag tycker om att ha mina små i sängen och ge dem en trygg start i livet. Alla tre har sovit gott som små grisar i hela sina liv :-) aldrig något gråt och skrik och när de väl börjat sova själva har de varit så trygga i sin sömn att det varit godnatt, släcka lampan, stänga dörren, redan första dagen och så somnar de lugnt och tryggt i ett kolsvart rum, nöjda och trygga. Ingen nattlampa, ingen musik eller annat trams, bara trygga barn som fått en bra start.
Samsovning är dock inte för alla, såklart. Vissa bebisar vill inte ens och en del föräldrar kan inte sova alls med barn i sängen och då gör det ingen lycklig att samsova naturligtvis, men bebis/barn i egen säng bredvid föräldrarnas säng kan ju ge samma effekt, om man låter barnet stanna kvar i föräldrarummet tills hen är mogen och sova lugnt och tryggt själv i ett eget rum. Ganska lätt att kolla eftersom barnet då förmodligen är så gammalt att det sover i vanlig säng och inte i ett fängelse (spjälsäng) och springer barnet upp kanske hen inte är redo att sova själv än.
Victor och Elmer var redo vid 2,5 års ålder och Alvin vid 4,5 års ålder, men Alvin och Elmer samsover iofs fortfarande - med varandra. Åldern när barnet är redo att sova själv är individuell. Alvin tex. är en känslig liten människa som är väldigt mammig och pappig och har behövt mer tid på sig än de vilda och självständiga bröderna.
Till skillnad från alla andra metoder att få barnet att sova ensamt så är den här metoden helt utan gråt för barnet och helt utan kämpande och arbete för föräldrarna. Det listade jag ut redan när jag var 15-16 år och Victor var bebis ;-) det förvånar mig fortfarande att så extremt många vuxna föräldrar inte lyckas lista ut det utan kör på en massa metoder med JOBB och gråt. Gör det enkelt och behagligt; samsov!
Efter att ha samsovit de senaste 4,5 åren och haft en omgång samsovning på 2,5 år när Victor var liten så har jag nyss fått min säng för mig själv! :-) Nu har de två små precis börjat sova i egen säng och jag får sova ensam igen för första gången på 4,5 år. Jag tycker om att ha mina små i sängen och ge dem en trygg start i livet. Alla tre har sovit gott som små grisar i hela sina liv :-) aldrig något gråt och skrik och när de väl börjat sova själva har de varit så trygga i sin sömn att det varit godnatt, släcka lampan, stänga dörren, redan första dagen och så somnar de lugnt och tryggt i ett kolsvart rum, nöjda och trygga. Ingen nattlampa, ingen musik eller annat trams, bara trygga barn som fått en bra start.

Samsovning är dock inte för alla, såklart. Vissa bebisar vill inte ens och en del föräldrar kan inte sova alls med barn i sängen och då gör det ingen lycklig att samsova naturligtvis, men bebis/barn i egen säng bredvid föräldrarnas säng kan ju ge samma effekt, om man låter barnet stanna kvar i föräldrarummet tills hen är mogen och sova lugnt och tryggt själv i ett eget rum. Ganska lätt att kolla eftersom barnet då förmodligen är så gammalt att det sover i vanlig säng och inte i ett fängelse (spjälsäng) och springer barnet upp kanske hen inte är redo att sova själv än.

Victor och Elmer var redo vid 2,5 års ålder och Alvin vid 4,5 års ålder, men Alvin och Elmer samsover iofs fortfarande - med varandra. Åldern när barnet är redo att sova själv är individuell. Alvin tex. är en känslig liten människa som är väldigt mammig och pappig och har behövt mer tid på sig än de vilda och självständiga bröderna.

Till skillnad från alla andra metoder att få barnet att sova ensamt så är den här metoden helt utan gråt för barnet och helt utan kämpande och arbete för föräldrarna. Det listade jag ut redan när jag var 15-16 år och Victor var bebis ;-) det förvånar mig fortfarande att så extremt många vuxna föräldrar inte lyckas lista ut det utan kör på en massa metoder med JOBB och gråt. Gör det enkelt och behagligt; samsov!






Kommentarer
Postat av: m i osd :)

Men ååh.. vad himla underbart SÖTT dom sover! Jag minns bvc-sköterskans förvåning över att jag inte gnällde över att mitt första barn bara kunde sova i min närhet.. Min inställning "men detta är ju här och nu, förr eller senare lär han sova själv.. Här och nu gör det mig absolut ingenting att han sover på dig dag som natt" Och skulle jag få första barnet NU maaassa år senare, skulle jag vara av samma åsikt.. Herregud låt allt komma när det kommer... :) (sen när man har fler barn, funkar det ju inte riktigt med samma inställning iom att man då har ett syskon eller fler att ta hand om .. men med första barnet kan man ju faktiskt styra sig helt efter det- om man så vill:))

2012-02-02 @ 13:46:54
Postat av: malin

Härligt!! Har flera barn som alltid fått samsova, vi har heller aldrig haft några vakna nätter, alla har sovit gott!! <3



Sköt om dig och all lycka till dig i framtiden!!

2012-02-08 @ 08:25:46
Postat av: Lena

Underbar bild

2012-02-09 @ 20:39:36
Postat av: Josefine Galiamoutsa

Äntligen nån som förstår att sova tillsammans är bra! Visst det är lite bökigt ibland men vill barnen sova i vår säng så är det OK. Det är väldigt ego att tänka som vissa gör att barnen inte hör hemma i föräldrarnas säng!

2012-07-26 @ 17:19:34
URL: http://josefinesmagasin.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback