Bär ditt barn

Äntligen kommer ett nytt inlägg i kategorin "Råd, hjälp och information". Det var lite tomt där.

Den här gången vill jag ta upp bärandet. Den här gången handlar det också mycket mer om personliga åsikter (mina alltså) och vad jag gillar och föredrar och åsiktsbitarna ska alltså läsas som just åsikter och inget annat.

Andra tycker annat och gör på andra sätt. I andra familjer passar kanske något annat bättre och det här funkar inte alls men det här är det valet jag gjort och tycker om och tror är bra.

Så, då var den biten avklarad, så slipper vi sura miner ;-)


Sjalar är inte bara bra till att bära med.


Att bära barn

När man tänker på att bära barn är det oftast bärsele man tänker på och bärsele får de flesta att associera till BabyBjörn, tyvärr. BabyBjörns sele har blivit bättre med åren och den nya modellen är relativt ergonomisk för bäraren, åtminstone om man bara tänker bära ett par månader. För bebisen är det dock fortfarande lika oergonomiskt. Barnet sitter med ryggen i fel position (rak eller till och med böjd åt fel håll) och hänger i skrevet med benen rakt ner (tänk dig själv att hänga i ett par trosor ungefär). Inte alls skönt eller ergonomiskt, men, att bära med BabyBjörns sele är bättre än att inte bära alls!

Rätt position då? En liten bebis ska ha knäna högt, ryggen mjukt böjd lite bågformat och ha rumpan som lägsta punkt. Om man lägger en bebis på mage så drar den automatiskt ihop sig i den här positionen=grodposition.

Så vill jag bära mina barn och då finns det en hel rad alternativ som är bra och ergonomiska för både mig och bebisen och som funkar i flera år. Sjal, ergonomisk sele, fyrkantssjal (Mei Tai) till exempel.


Detta Anne Geddes-foto visar 2 bebisar i grodposition. Så här är naturligt för bebisar och småbarn att dra ihop sig och det är detta man ska eftersträva när man bär. Låg rumpa, höga knän och lätt utbuktad rygg. Från början kan man bära hela bebisen i tyget så den sitter exakt så här som på bilden men efter en tid får man ta ut fötterna ur tyget så att tyget går från knäveck till knäveck. Samma position fast med fötter och underben utanför alltså.


Trikåsjal

Från början, de första månaderna, föredrar de flesta en mjuk och mysig trikåsjal. Trikåsjalar brukar vara drygt 5 meter långa och passa alla. Det finns en grundknytning som man gör och sedan kan man sätta in barnet i sjalen. Knytningen är svår att beskriva i text så jag kommer att ge en massa webadresser längre ner istället, till instruktioner i form av filmer mest.

Trikåsjalar finns i många olika märken och av olika kvalité. Inte så stor skillnad på dem dock. Från en hundralapp för en ny på Tradera av billigt märke till en riktig märkessjal för runt 600 kan man säga. Begagnatmarknaden är också ganska stor.


Vävd kortsjal/ringsjal

Här är en kategori sjalar som inte faller mig i smaken personligen. Ringsjalar är hyfsat enkla att ta på, kortsjalen kräver lite övning att få till knytningen. Båda sorterna snedbelastar dock så att hela vikten är på endast ena axeln. Inget man går långa promenader med, men kan vara snabbt och enkelt att slänga på sig mellan bilen och affären och liknande. Tänk på att dina axlar och din rygg mår bättre om du byter sida att bära med då och då, för att motverka snedbelastningen.

Vävd långsjal

Vävda långsjalar finns i många längder. Från de kortaste på 3 meter ungefär till de längsta på närmare 5,5 meter. Vilken längd man behöver har att göra med bäraren såklart. Jag personligen kan göra de flesta knytningar med 4-4,2 meter, men det är precis på håret. Är man lång och/eller kraftigt byggd behövs en längre sjal.

Vävd långsjal går att använda redan från början såklart men det är ett fast tyg som inte är lika mjukt och följsamt som trikåsjalen. I gengäld är det stabilt och svajar inte och går att bära med i 3-4 år i alla fall.

Vilken vävd sjal man ska välja är omöjligt att säga för det finns mängder av färger och märken. Välj en du tycker är snygg helt enkelt. De finns helt nya från 600 kronor och uppåt ungefär. Begagnatpriserna börjar kring 300 kronor ungefär. Lite beroende på märke och färg.

Fyrkantssjal/Mei Tai (MT)

Fyrkantssjalen är en mix mellan sjal och ergonomisk sele. Mindre tyg och lättare att knyta. Snabbt och enkelt. Min personliga favorit. De flesta har hemsydda MT. Begagnatmarknaden är stor och på Tradera finns nya hemsydda att köpa från 150-200 kronor.

Ergonomisk sele

Alternativet för den som inte orkar knyta en massa tyg. En växande marknad. Många nya märken poppar upp hela tiden. En av de mest kända är antagligen Ergo men den har konkurrens av många nya märken. Skillnaden mellan en ergonomisk sele och tex BabyBjörn är att barnet sitter så som i en sjal, alltså i grodposition med rumpan som lägsta punkt, knäna högt och benen isär. För bäraren är det också mycket bättre eftersom barnet kommer närmre och selen är byggd på ett helt annat vis, så den avlastar otroligt bra. Går att bära med upp till barnet är 3-4 år gammalt åtminstone.

En ergonomisk sele kostar ungefär lika mycket som en BabyBjörnsele eller strax under beroende på märke, men då får man alltså ett bärredskap som är skönt och bra och som är användbart i flera år på rygg, på mage och på höft.

Några märken på ergonomiska selar

Ergo, Beco, Angelpack LX, Manduca, Patapum, Alpino, Pikkolo, Action Baby Carrier. Min favorit bland återförsäljarna är Eden Baby i Mölndal. Ett litet familjeföretag som är väldigt bra på det viset att man får komma dit och prova ut vad som passar en själv bäst om man vill. Annars är det lite svårt med selar och sjalar eftersom det mesta är webbshop-försäljning. Det finns många återförsäljare på nätet men jag brukar rekommendera Eden Baby eftersom jag gillar dem och vågar stå för att de är seriösa och bra.

Tyvärr finns det ett väldigt litet utbud sjalar i affärerna. Trikåsjalar kan man hitta om man har tur och märket BäraBarn som har kortsjalar och ringsjalar (de som jag inte riktigt gillar). Kortsjal och/eller ringsjal är dessutom inga bra nybörjarsjalar. Eden Baby går att besöka på nätet (har även webbshop): http://www.edenbaby.se


Min enda ringsjal. En vattenringsjal som passar på badet. Ringarna ska egentligen hamna lite högre upp.


Webbadress-samling

Varför inte Babybjörn (alla borde läsa):
http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25
Förklarar varför barnet inte sitter bra osv.

Sjalbarn. Forum med begagnatmarknad, tips & råd, recensioner och ALLT mellan himmel och jord. Underbara människor (de flesta):
http://www.sjalbarn.se/
På startsidan finns även knytinstruktioner och lite annat. Massvis av återförsäljare för sjalar och selar finns som annonsörer på sjalbarn.


Tradera
. Här finns både nya och begagnade sjalar. Även ergonomiska selar. Håll utkik efter ovan nämnda märken. Många tillverkare säger sig vara ergonomiska fast de inte är det. Tänk på hur barnet ska sitta så ser ni vad som är riktigt och inte:
http://www.tradera.se/

På Youtube finns massvis av knytinstruktioner. Lättast är att leta själv. Sökord som är bra är: baby wearing, sling, wrap, baby wrap, Didymos, Hoppediz och mycket mer. Man får klicka runt helt enkelt. Instruktioner finns även på sjalbarn.se och edenbaby.se och många andra ställen på nätet. Mest i form av bildserier.


Några bra filmer på youtube

Grundknytning med trikåsjal. Barnet i filmen är dock aningen stort för trikåsjal kan jag tycka men filmen är tydlig: http://www.youtube.com/watch?v=m03DVFZ5DsI
Efter man gjort grundknytningen kan man även stoppa in två barn om man har tvillingar:
http://www.youtube.com/watch?v=xBzPQ6Q7ngo
Världens gulligaste sjalfilm. En go sjalpappa och en yttepytteliten bebis och en trikåsjal:
http://www.youtube.com/watch?v=qYdI7HH9PW0 I den här filmen lägger han sin lilla dotter i vaggposition. Samma grundknytning som alltid med trikåsjal.
Vävd lånsjal på magen:
http://www.youtube.com/watch?v=P4kiSrPWr-c i den här filmen så är hon väldigt noggrann. Bra som instruktion men i verkligheten lär man sig ganska snart att göra det snabbt. Hon borde sprida ut tyget på axlarna mer också kan jag tycka för bättre avlastning.
Vävd långsjal på ryggen. Ett av många sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=mIrXaBBSgqQ
Vävd med nyfödd på ryggen:
http://www.youtube.com/watch?v=hA_IXe0yg5w inget jag själv vågar mig på dock ;-)
Mei Tai på ryggen:
http://www.youtube.com/watch?v=zfck0-x7Z3E hon bär axelbanden som en ryggsäck. Det går även att korsa dem (det föredrar jag).
Mei tai på magen med större bebis (benen utanför):
http://www.youtube.com/watch?v=R7WQZyVxkDA
Mei Tai på magen med nyfödd (benen innanför):
http://www.youtube.com/watch?v=56WRn_lyhlg
Ergonomisk sele, märket Manduca med och utan nyföddsinsats:
http://www.youtube.com/watch?v=4yZ2gPqdHtI (nyföddsinsatsen är inbyggd och finns alltid med)



Allmänt

Det finns hur många olika knytningar som helst och man får hitta sin egen favorit. Trikåknytningen är dock en och samma i grunden och där är tumregeln att man ska knyta mycket hårdare än man tror. Det gäller att bebisen sitter tight och tryggt för att sitta bra och för att det ska avlasta bra. Man lär sig snabbt.

Maila mig mer än gärna om ni har några frågor [email protected], eller ställ frågorna inne i sjalbarns forum. Där kanske svaret redan finns sen innan dessutom.

Ergonomiska bärredskap är verkligen GULD värt! Man får händerna fria, bebisen får närhet och mys och bärandet främjar samspel, anknytning och amning bland annat.

Använd sjalen när du ska göra hushållsarbete, när du ska gå på promenader, i affären, på kvällen när du vandrar runt hemma med en kinkig bebis.

Kolikbarn och barn med gasig mage har extra stor nytta av sjalen, barnet hålls i en upprätt position där barnet sitter riktigt med benen högt så risken för magknip minimeras och barnet har lättare att rapa och prutta och föräldern får händerna fria att hinna med allt som måste göras utan att behöva lägga ifrån sig det stackars skrikande barnet som så väl behöver närheten och tryggheten när magen krånglar. Det är inte säkert att kolikbarnet slutar skrika men det är det bästa stället och bästa positionen för barnet så man gör i alla fall allt man kan.

Jag älskar att bära och bar Alvin fram tills en bit in i nya graviditeten, och kommer att bära igen när magen är väck. Främst kommer bebisen bäras såklart eftersom jag inte kommer att ha någon vagn alls till bebisen. Jag upptäckte nämligen med Alvin att vagnen var totalt onödig! Jag bar honom på heltid tills han var runt 10 månader och då fick han en vanlig enkel sittsulky som jag kompletterade bärandet med.




______

Uppdatering:

Juni 2011. Här har jag lånat mig en uppsättning tvillingar, Vilda och Tindra <3 Det går utmärkt att bära dubbelt <3

 
 
 
 


______


Läs gärna övriga inlägg i kategorin "Råd, hjälp & information" också.


Kommentarer
Postat av: Erika

Och om man bor i Stockholm och behöver hjälp med knytningar kan man gå på en knytkurs. Babydesign har knytkurser eller så kan kan komma till butiken och prova/testa där. www.babydesign.se

2009-07-19 @ 12:21:15
Postat av: Anonym

Hmmm var bdet inte så att någon tog tillbaka vagnen du fick till Alvin??

2009-07-19 @ 15:02:55
Postat av: Beckah

Jo men vad har det med saken att göra? jag upptäckte lika fullt att vagnen var onödig när jag tvingades vara utan. Innan jag blev av med vagnen trodde jag det var en nödvändighet.

2009-07-19 @ 15:08:11
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

OK men vaddå kan man bära två barn samtidigt?

Eller ska Alvin gå på dagis hela dagarna?En tvååring

orkar ju inte gå hur mycket som helst,dessutom sover han väl middag fortfarande?

2009-07-19 @ 16:31:12
Postat av: matilda

vad mysigt det ser ut när du har alvin i sjal. Har alltid varit imot sjal men funderar nu på att köpa en nu.

2009-07-19 @ 16:55:35
Postat av: Petra

Oj, du verkar förtjust i sjalar! Själv tycker jag att sjalar bara är bökigt och VARMT, så dom hamnade snabbt längst in i garderoben. Men kanske ska ta fram dom nu och lägga ut dom på blocket när de verkar ha blivit så populära.

2009-07-19 @ 17:42:44
Postat av: Lindisen

bra inlägg Beckah! jag kommer bära nästa bebis såklart, men kanske inte fullt så mkt då jag har fått otroliga ryggproblem o sjukgymnasten inte vill se mig bära alls =( får bära på mage men helst inte på rygg och absolut inte på sidan. Bar Inez mkt med långsjal på sidan då det va extremt lätt o skönt... kan du tipsa om en bra sjal för mig som är lite snål, har ryggproblem men vill bära lite allafall...?

2009-07-19 @ 18:39:25
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: Josefin

Gillade ditt förra inlägg om amning och så även detta :-) Verkar så himla mycket mysigare att bära med sjal. Vi har precis gjort oss av med vår babybjörnsele som vi använde ett par gånger till sonen, men ingen av oss gillade den. Till bebisen som kommer nu blir det helt klart sjal :-)

2009-07-19 @ 20:34:51
URL: http://josefinz.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag skulle jätte gärna kunna köpa sjalar, men knytingarna verkar krångligt. Men om jag kanske köper en så får du lära mig =)

2009-07-19 @ 21:01:13
URL: http://www.metrobloggen.se/emma198
Postat av: Beckah

Till anonym angående att bära två barn samtidigt: som du ser så skrev jag ju att Alvin nu för tiden åker i en sulky, det kommer han fortsätta att göra när bebisen kommer. Han kommer åka i sin vagn och jag kommer bära bebisen. Ibland kanske jag bär båda, ja. Det går alldeles utmärkt att bära bebis på magen och storasyskon på ryggen men man kanske inte går tre timmar så ;-)



Petra; ja sjal blir varmt ibland, iaf på sommaren. Ergonomisk sele kan då vara svalare, eller en tunn MT.



Lindisen; kör med MT. De går ju hitta billiga på Tradera och snygga dessutom, men de är ju bra just eftersom de är så snabba och lätta så kan du ju ta av och på så fort du får känningar. man kan ha MT redan från födseln med om man har hela bebisen med fötter och allt innanför tyget :-)



Josefin; skoj att höra :-)



Emma; ja det ser krångligt ut men är enkelt och man lär sig snabbt. Jag visar mer än gärna också :-) När din bebis kommer finns ju mina trikåsjalar att låna, då har jag nog övergått till vävd långsjal så kan du testa gratis :-)

2009-07-19 @ 22:19:12
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: A

Sjal är jättebra. Har bärt mina barn i sjal samtidigt när de var små (4månader), och det funkar alldeles utmärkt. Dock hade jag babybjörnselar när det var nyfödda, mera bekvämt.

2009-07-20 @ 00:58:38
Postat av: Elinor

åh tack, hade babybjörn till min son och va väl rätt nöjd med den. Men de här ergonomiska selarna ser ju mycke bättre ut! Ser mysigt ut med sjalar, men ser krångligt ut... dock va inte selarna billiga precis, men ska nog satsa på en sån iaf. Ska nog ta och åka till den här affären och kolla på de live istället! Dröjer dock innan denna bebis föds!

2009-07-20 @ 01:08:30
URL: http://www.nossposs.blogspot.com
Postat av: Lina

Kanoninlägg! Appropå att bära två samtidigt kan du väl fråga på SB om någon (jag tror du vet vem) kan låna ut en bild på dubbelbärning. Det är ju absolut ingen omöjlighet att bära två samtidigt.

2009-07-20 @ 15:16:11
URL: http://dorislina.wordpress.com
Postat av: Beckah

Ja en dubbelbärbild hade ju varit fint att ha med :-)

2009-07-20 @ 15:29:33
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: A

jag kan ha en sådan bild om någon vill se.

2009-07-20 @ 21:11:55
Postat av: ämma

Åh, jättefint kollage på slutet <3

2009-07-20 @ 21:49:35
URL: http://emmakjellsson.blogspot.com
Postat av: Carin

Bra skrivet. Vi bär också våra barn, både med ergonomisk sele, ringsjal, MT och andra tygstycken. Tycker att det är lika bra som du :-).

Fina bilder som vanligt.

2009-07-23 @ 21:32:00
Postat av: KennyB73 (från Sjalbarn)

Jättebra skrivet Beckah! :hjärta:

2009-07-24 @ 11:18:51
Postat av: Evasleva

Vilka fina bilder!

Har du någon länk till knytningar med kortsjal (även om det nu inte är din favorit)?

2009-12-07 @ 11:18:12
URL: http://www.evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: Danitra

Bra inlägg som fräshade upp mitt minne!



Hoppas att mitt nästa barn gillar att bli buren mer än min Alvin.

2010-01-25 @ 21:06:05
URL: http://danitra.wordpress.com
Postat av: Linda

Mycket bra inlägg! Hatar de fula bärselarna där de små nyfödda stackarna hänger och slänger. Själv bär jag på afrikanskt vis på ryggen(ungefär som man knyter en handduk om sig). Minsta barnet är 3 år men vill gärna sitta på ryggen ibland och gosa. Hon har setat där sen hon var nyfödd. Nu bär hon sin docka på ryggen. I hennes värld är det självklart att bebisar sitter där. :-)

2012-10-01 @ 20:02:33


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback