Kejsarsnitt vs. Tummy Tuck

Ont här på morgonen! Men börjar lätta nu efter Tramadol och Panodil. Alvin har åkt till farmor och Elmer ska jag försöka palla själv eller åka hem till någon. Just nu sitter han i sin stol bredvid mig och äter riskakor.

Det trillar in många jämförelser med kejsarsnitt bland kommentarerna, varför? Det är två HELT olika saker och jag har ingen aning om vad som är "värst" eftersom jag bara gjort det ena och det är säkerligen väldigt individuellt även om man frågar sådana som gjort både och.

Vid ett kejsarsnitt skär man ett relativt kort snitt i bikinilinjen (eller från navel och neråt), dock skär man djupt, genom flera lager, för att komma ner till bebisen. Efteråt syr man ihop lagren. Typ så, jag är inte jätteinsatt, så rätta mig gärna om jag har fel.

Vid en Tummy Tuck skär man ett mycket långt snitt från höft till höft och skär loss runt naveln. Sen får man lossa hela skinnet och vika upp det till revbenen. Skinnet ligger ju inte löst utanpå kroppen som en tröja, om någon tror det! Skinnet sitter fast och måste skäras loss. Hela buken från revbenen och neråt blir som ett ömt "sår" som måste läka ihop, växa ihop.

När man skurit loss skinnet och vikt upp det så syr man ihop magmusklerna. Man drar alltså ihop muskler som sitter långt ifrån varandra och detta genom att sätta stygn mellan och dra ihop trådarna. Hela vägen från revbenen och neråt.

När man sytt ihop musklerna så drar man ner huden igen, men sträcker den så tight att personen måste vara böjd framåt för att huden är för kort och behöver tid på sig att töjas ut. Man syr ihop det långa snittet från höft till höft och eftersom huden är för kort så drar det ju, hela tiden, så belastningen på stygnen är ju väldigt stor och sträcker man på sig för kraftigt och snabbt så skulle snittet antagligen riskera att spricka upp.

Man gör ett nytt hål i skinnet för naveln och syr fast naveln i hålet, med stygn runt om.

Som sagt, jag har bara gjort en Tummy Tuck och vet inte hur ett kejsarsnitt känns, men utifrån att veta hur operationerna går till så låter ett kejsarsnitt väldigt mycket enklare. Jag vet iallafall att jag inte har ont i mitt snitt från höft till höft. Det som gör ont är magmusklerna, som är ömma av att bli ihopsydda och så är det ömt över hela magen eftersom huden blivit lossad och ligger fritt utanpå, men så hårt sträckt det bara går.

När jag hostar till och liknande, är det ju inte snittet som gör ont, absolut inte. Visst, det känns, men det som gör ONT är resten, det känns som om hela magen brinner och sticks.

...meeen åter igen; jag har bara gjort det ena och kan inte jämföra. Mitt snitt är inte genom flera lager ända ner till livmodern så det är inte samma sorts snitt.


Ni som läser här, som gjort båda, får gärna berätta vad ni tycker. Jag gissar att det finns både de som tycker kejsarsnitt är "värre" och de som tycker Tummy Tuck är "värre" som testat båda.



Tummy Tuck


Kejsarsnitt






Kommentarer
Postat av: LILITH - Borderline & mamma

Jag har ju bara gjort kejsarsnitt, men känner igen det du beskriver med att hosta, skratta och ja, allt man använder magmusklerna till.

Vid ett kejsarsnitt flyttar de ju runt på en hel del inne i magen, för att komma åt livmodern. Det är både muskler och tarmar som flyttas runt och sen tillbaka igen. För mig tog det 1½ månad att kunna resa mig upp ur sängen utan att det gjorde ont efteråt.

2011-11-05 @ 11:25:56
URL: http://lilith.se
Postat av: Pernilla

Jag har gjort båda och kan bara säja att det gör BETYDLIGT ondare efter en bukplastik med allt vad det innebär. Ont, ont och åter ont efteråt eftersom det är "större" yta. Sen ryggvärken som blir av att man går lätt framåtböjd gör inte det hela bättre.

Själv tycker jag att ett kejsarsnitt är en fis i rymden i jämförelse.

Kan tillägga att det var ett katasrofsnitt (i vaket tillstånd) i v.28 jag gjorde. // Pernilla

2011-11-05 @ 11:56:34
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tack Pernilla :-) intressant att höra från någon som faktiskt kan ha en åsikt i frågan :-)

2011-11-05 @ 12:02:51
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Amanda

Min gissning är att tummytuck är väldigt mkt värre. Jag har "gjort" två kejsarsnitt och ett var jobbigt men det andra var fislätt ;) kunde gå upp själv på natten, snittet var på morgonen.

2011-11-05 @ 12:05:19
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är väl ändå ingen tävling???? Ondast vinner eller vaddå???

2011-11-05 @ 13:09:25
Postat av: Linnea

Men det är ju flera andra som svarat att det är snarlikt som har gjort båda men de har du inte svarat på. Det första jag fundera kring är varför det är så viktigt att veta vilket som är värst? Det är ju som du redan skrivit- individuellt! Larvigt med jämförelse om vem som haft det värst och det blir tydligt då du blir nöjd över kommentaren som var av din smak. (Att din operation gör ondast!) Förstår inte hur du orka lägga energi på detta nu när du är nyopererad! De som gjort samma operation som dig har jätte ont liksaså de som gjort kejsarsnitt....

2011-11-05 @ 13:16:19
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ondast verkar vara att läsa det jag skriver :-)



Är det kejsarsnittare som blir så provocerade? ;-)



Jag har skrivit att jag inte vet, att det är individuellt. Varför jag tar upp det är för att andra kommer in och jämför sitt kejsarsnitt med min operation fast det är två helt olika grejer.



Varför måste jag svara alla? Jag svarade Pernilla för att jag känner henne IRL och hon svarade på min fråga i DETTA inlägg - alltså att jag frågade efter erfarenheter från dem som gjort både och. Hade hon skrivit att hennes KS var värre hade det varit lika intressant att höra. Jag gissar, som sagt, att det finns olika åsikter hos dem som gjort både och.

2011-11-05 @ 13:29:02
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Rebecca

Jag har gjort båda OP och ja, det är två olika saker. Hade mer ont vid kejsarsnitt nog för att man inte alls får samma smärtlindring. Det brände lite i de muskler de råkat dra sönder. Men det var mer spänt länge efter bukplastiken. Jag har haft tur som inte haft så ont.

2011-11-05 @ 13:58:20
URL: http://rebeccapettersson81.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag fattar iaf inte poängen med inlägget för det är ju ett jämförande hur som helst vilket som gör ondast, vad spelar det för roll om andra jämför kejsasnitt med din operation, de säger att de känner igen smärtan och då gör de väll det! Du kommer ju får olika svar...Och nejdå har inte gjort kejsarsnitt och tar därför inte illa upp alls ;) Men du verkar tar illa upp av att folk påstår att din operation är som ett kejsarsnitt.Jag reagerade bara för att jag tycker att det är lite larvigt att jämföra vilket som är värst om du var intresserad bara av att höra andras erfarenheter kunde du ju formulerat dig annolunda tycker jag än vilket är värst ;)

2011-11-05 @ 14:36:51
Postat av: Monika

Jag har bara gjort kejsarsnitt och tyckte att det gjorde väldigt ont de första dagarna för att sen avta och göra mindre och mindre ont under flera veckor. Jag hade absolut inte ont i själva snittet utan i hela magen. Svårt att resa mig från sängen, hosta och skratta gick om man samtidigt höll emot med händerna mot magen. Bukplastik har jag inte någon erfarenhet av, men kan absolut tänka mig att det gör mer ont.

2011-11-05 @ 15:32:33
Postat av: Anonym

Ok. Nu svarar en kejsarsnittare. Du skrev att du mådde BRA 2 dygn efter operationen; att Du inte hade några svårigheter att bära ett 14 kilo tungt barn och ta hand om barnen.

Då svarade jag utifrån mina erfarenheter: att jag hade svårt att stå och gå rak - samt restriktioner för 4 veckor ang lyft, bärande, fysisk aktivitet.

Jag trotsade restriktionerna något och fick ett sår där stygnen stretade, det blev infektion och nu har jag ett brett, tjockt ärr som inte tål att jag solar, badar bastu eller är i värme. I bastun kan jag lägga en kall, fuktig handduk över magen en stund; sol, om det är varmt: då är det påklätt som gäller. Vackert kan jag inte påstå att det är heller. Mitt inlägg innehåller en mild varning: ta hand om dig, gör inte som jag. Ingen provokation från min sida. Några dagars ovarsamhet kan, om det vill sig illa, leda till livslånga besvär.

2011-11-05 @ 19:44:11
Postat av: Lilla jag

Förmodligen ytterst individuellt som sagt. Finns nog ingen sanning tyvärr men ändå intressant att se folks riktiga erfarenheter.

Efter mitt första akuta kejsarsnitt kunde jag gå och stå efter 2 dagar och mådde hyfsat. Nu efter mitt andra (suck) akuta kejsarsnitt så kunde jag inte ens vända mig i sängen förrän efter en vecka. Fick till och med trycksår på hälarna. Intravenös ketogan och morfin i nästan två veckor. Fy farao. Vågar inte skaffa ett tredje barn för att då blir det garanterat planerat snitt och jag pallar inte med smärtan efteråt. Att öppnas 10 cm var ju ingenting i jämförelse :(

Förstår inte hur de båda snitten kunde vara så olika i smärtupplevelse!

Jag är dock impad över att du kunde åka hem dagen efter.

2011-11-05 @ 20:14:56
Postat av: Kaiza

Det finns nog många svar på detta. Känsloupplevelser är ju högst subjektiva och det är väl inte direkt jämförbart tycker jag. Många gör ju jämförelser mellan njursten (eller är det gallsten?) och förlossningssmärtor. Men mina förlossningssmärtor var ingenting jämfört med svägerskas som hamnade i smärtkoma. Så att jämföra en op mot en annan låter ju lite orealistiskt. För att sluta flumma kan jag väl konstatera att det inte kan jämföras. Jag ska följa din rehabilitering med spänning. Jag vill också så gärna göra samma sak. Fick detta beviljat för några år sedan men så hände något och jag fick skjuta på det, jag tror inte att det beslutet gäller än tyvärr. Hoppas att din rehabilitering får fort och smidigt.

2011-11-05 @ 22:00:00
Postat av: Marielle

Aj aj aj det ger flash backs till 99 när jag gjorde en stor bukplastik. De var inte en picknick de var ganska besvärligt under ett tag. Men de var jobbigare med de små operationerna som man gjorde efter som de jobbigaste. Kärlekshandtags reduceringen och fettsugningarna. Urk inget jag rekommenderar. Hoppas allt gick bra för dig.

Mvh Marielle

2011-11-05 @ 23:09:03
Postat av: sofia

hm.. jag har ju ett betydligt större och fulare kejsarsnitt då dom gjorde ett katastrofsnitt på mig. Det var inte skönt men jag vill inte jämföra det med bukplastik heller. Jag vill däremot göra bukplastik då min mage är totalförstörd med ett stort jävla hål efter mina två gradiviteter och magen ser helt.. förstörd ut överallt.. sladdrig osymmetrisk och jag vet inte allt..tycker dina inlägg om det är jätteintressant!

2011-11-06 @ 00:57:25
URL: http://kaffebomben.wordpress.com
Postat av: Sofie

Men om du nu själv inte tycker att man kan jämföra, varför gör du det då?

Ja, det är väldigt individuellt hur ont man får, precis som med allt annat. Men vid KS skär man också igenom magmuskler och allt annat som är "i vägen" för att komma åt barnet. Nej, det är inte lika stort snitt som vid tummy tuck, men den onda finns ju där ändå. Som du själv skriver, det är inte snittet som gör ont, där tappar man ändå oftast känseln efteråt. Det är inuti det gör ont.

2011-11-06 @ 10:44:48
Postat av: Marie

Av bilderna att döma så borde folk nu förstå att dessa till två operationerna är olika! Titta bara på snitten, så förstår man. Eller?

Vet du hur långt ditt ärr blir och hur många stygn dem sytt med? Eller har dem klamrat? Lycka till!

2011-11-06 @ 12:58:52
Postat av: Sofia

Undrar också varför det ena måste vara värre än det andra? Inte ens två personer som gjort exakt samma operation behöver ha lika ont, varför då jämför två helt olika? Jag har gjort KS och var uppe och gick 4 timmar senare, en annan kan inte röra sig ur fläcken förrän dagen efter - so what?

2011-11-06 @ 14:13:02
Postat av: LILITH - Borderline & mamma

Jag antar att hon frågade för att hon faktiskt undrar, inte för att det är någon tävling i vad som är värst. Speciellt som hon själv skriver att några tycker säkert att ks är värre, och andra att tummy tuck är det. Det är nog helt enkelt en helt vanlig undran.

2011-11-06 @ 17:38:39
URL: http://lilith.se
Postat av: Karina

Hej och tack för svar på mina andra frågor!

Här kommer några till:

* Hur påverka en sån här operation en ny graviditet? Vet inte om du har tänkt fler barn i framtiden, men OM; hur länge efter ingreppet bör man vänta med att bli gravid?

* Har du fått betala för operationen ur egen ficka eller är det upp till varje landsting?

* Ligger du på sida, mage eller rygg när du sover?

* Kan du äta vad som helst efter operationen och hur går det när man ska BAJSA? Man tar ju i med magmusklerna när man gör nr2... Ja, jag är nyfiken av mig!

Kommer du att ha frågestund på bloggen framöver? Hoppas!

2011-11-06 @ 18:18:20


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback