Viktigt! BARN I BIL!

________

Länka gärna till detta inlägg. Här är direktadressen:
http://beckahbitch.blogg.se/2011/july/viktigt-barn-i-bil.html

________



Det här inlägget har 2 delar. Dels hur barn ska färdas i bil och dels något som folk tänker är viktigt på sommaren men som är lika viktigt året om. Ni förstår när ni läser.
OBS! SE FILMKLIPPEN LÄNGST NER I DETTA INLÄGG!


Barnsäkerhet i trafiken

Att små barn ska sitta bakåtvänt i bil vet ALLA föräldrar (även om det finns några som ändå skiter i det) men hur länge de ska sitta bakåtvänt verkar det vara färre som har koll på, tyvärr. Visst, alla gör väl som de vill och bestämmer över sina barn, så det är fritt fram, men jag tycker att man åtminstone ska ha koll på saker och ting. Därefter kan man göra sina val för sina barn.

Vi kan börja med några grundläggande fakta:

  • Nyfödda sitter bäst i ett såkallat babyskydd. Babyskyddet går att använda upp till 13 kilo ungefär eller tills barnets huvud når kanten (får inte sticka upp ovanför). Babyskyddet är det bästa skyddet för mycket små barn men så fort barnet kan sitta någorlunda bra med stöd (behöver inte kunna sitta själv alltså) så är en bakåtvänd bilbarnstol bättre, eftersom det är ett säkrare skydd.

  • Babyskyddet skall ha ett säkerhetsavstånd på 20 cm fram till sätet framför/instrumentbrädan. Bilbarnstolen däremot ska ligga mot sätet/instrumentbrädan. Observera att bilbarnstolen ska sitta stadigt och fast utan hjälp från framförvarande säte, man ska kunna flytta sätet fram och bak utan att det påverkar stolen.

  • Alla godkända bilbarnstolar som säljs i svensk fackhandel är bra. Det finns ingen som är bättre eller sämre, man ska gå efter vad som passar den egna bilen och sitt barn och en själv bäst. En stol för 6000 är inte bättre än en stol för 2000. Det är inte heller någon större skillnad i rygghöjd. Det handlar om någon cm mellan lägsta och högsta stol.

  • Livslängden på babyskyddet är ungefär 5 år, medan bilbarnstolen har en livslängd på ca 10 år. Så ska du köpa en begagnad bilbarnstol ska den vara max 5-6 år när du köper den, eftersom ditt barn ska hinna sitta i den i flera år. Tänk på att kontrollera noga när du köper begagnat så att det inte finns skador på stolen. Köp helst av folk du känner. Vid en krock får man ut en ny stol av försäkringsbolaget, utan att behöva lämna in det gamla skyddet. Gissa vad egoistiska, korkade människor gör med den gamla stolen om det inte finns synliga skador på den? ...just det.

  • Barn ska sitta bakåtvänt minst 4 år. Sätter man barnet i framsätet finns det bättre utrymme till benen men det gör absolut inget att barnet sitter med böjda ben. Det viktigaste är att skydda huvud och nacke. I undantagsfall måste man vända barnet före 4 års ålder och det är när man har ett väldigt stort barn för åldern. Det gör inget om barnets huvud sticker upp lite i bilbarnstolen, men är det mer än ca en tredjedel av huvudet så är stolen urvuxen. Men är barnet normallångt eller till och med kort får det gärna sitta bakåtvänd sålänge det bara går.

  • När barnet växt ur bilbarnstolen och ska åka framåtvänd tycker NTF inte att man ska vända på bilbarnstolen, även om man har en stol som är godkänd för framåtvänt åkande. Man ska istället köpa en bälteskudde, med eller utan ryggstöd. Det viktiga på kudden är hornen på sidorna som ska hålla midjedelen av bältet på plats. Barnets höfter klarar inte att ta bältet vid en krock så bältet kan då åka rakt in i magen och trasa sönder de inre organen. Därför är bälteskudden viktig.

  • När barnet är 135 cm långt så kan hen sitta utan kudde och när hen är 140 cm lång kan hen sitta i framsäten med airbag.

  • Den säkraste platsen i bilen är i mitten bak, så om man utan bekymmer kan montera sin bilbarnstol där så är det den bästa platsen. Det är dock inte så vanligt att det går så smidigt att montera den där.

  • 60% (eller var det 40? minns inte) av alla bilbarnstolar är felmonterade! Var noggrann med monteringen, annars skyddar inte stolen rätt! återförsäljare för bilbarnstolar ska vara utbildade och kunna hjälpa dig att montera din nya stol rätt. Be om hjälp när du köper. Prova gärna ut den stol som passar er bäst.

  • Förut har NTF varit lite negativt inställda mot urkopplade airbags men idag anser de att tekniken gått så långt framåt att de säger att det är säkert att montera en stol i framsätet om airbagen är ordentligt urkopplad och man själv känner att man litar på det.


Ska vi gå igenom argumenten folk brukar komma med då:


Mitt barn är för långt:
Alvin som är 4 år är 106 cm lång. Om man kollar hur han sitter på bilderna här nedanför så kan huvudet hamna iallafall 10 cm längre upp innan han måste byta stol (örat kan nå övre toppen på stolen) och man växer ju inte bara i överkroppen så för att överkroppen ska växa 10 cm så krävs det ju att underkroppen också växer en del och då blir det en väldans massa centimetrar = flera år. Så risken att ett barn skulle vara för långt före 4 års ålder är ju väldigt liten (även om det såklart händer).

Mitt barn blir åksjukt:
Mitt också. Håll sval temperatur, klä av, ta pauser när ni åker långt. Ge inte en massa att äta precis innan. Åk när barnet ska sova, om ni ska åka långa sträckor. Finns massor av tips och åtgärder. Hellre torka spyor än en bruten nacke.

Mitt barn får ont i benen:
Vuxna blir stela i benen om de sitter stilla med böjda ben, ja. Så funkar inte barn. Barn har inga problem med att ha böjda ben! Visst, ger man med sig för att de gnäller (antagligen mest av uttråkning) så kan de ju köra med det sen. Ett annat skäl till varför de kan gnälla är för att den vuxne berättar för dem att de ska gnälla "ojdå lilla gubben, usch så trångt du sitter med benen". Annars går det utmärkt att lägga upp benen högt för att sträcka ut dem. Kan man ha barnet i framsätet är det ännu bättre - där brukar man kunna få till gott om benutrymme. Det bästa är att se det som en självklarhet så gör barnet också det. "Det är så här barn åker i bilen, punkt!", precis som med allt annat som är självklart och som barnen får rätta sig efter. Egentligen är det här inga konstigheter. Hellre brutna ben än bruten nacke säger jag.

*

Här kommer några bilder på mina barn i bil:



På bilderna ovan har vi Alvin, prick 4 år gammal och 106 cm lång i en Britax Two Way och Elmer, 1 år och 10 månader och 88 cm lång i en Britax Secura. Alvin är ganska normallång, lite över snitt tror jag och Elmer är lite över snittet. Ser det trångt ut? Ser det ut som att fyraåringen plågas? ;-) Nä, just det. Notera även att Alvins huvud inte ens når kanten och han kan sitta i stolen ända tills hans ÖRA når kanten och huvudet alltså sticker utanför till en tredjedel. Det dröjer väldigt, väldigt länge innan han blir för lång för stolen.

(Mittensätet är nedfällt för att få ett bord mellan pojkarna om någon undrar varför det ser ut så där)


Här nedan är en gammal bild på mina pojkar:



Victor 11 år, Alvin 2,5 år i en Akta Graco Duoflex XTP, Elmer ett par månader gammal i ett babyskydd.



*************************************************


Lämna barn ensamma i bilen


För de allra flesta av oss är det här en självklarhet - man lämnar inte barnen i bilen. TYVÄRR finns det fortfarande de som inte förstått detta, märkligt nog. LÄMNA ALDRIG BARNEN ENSAMMA I BILEN! Nej, det gäller inte alls bara när det är varmt ute, det gäller ALLTID!

"Men om man bara ska..." -NEJ! Upp till vilken ålder gäller detta "nej"? Ja det tänker inte jag sitta och bestämma, det är ju upp till var och en att bestämma och beror ju på det enskilda barnet. Bara föräldrarna själva vet när barnet är moget för att klara att bli lämnat utifrån det jag ska skriva och visa nedan.


Vi kan ta detta med värmen i bilen först. Hur varmt blir det egentligen i bilen?




Trevligt? Skulle du vilja vistas i den värmen? Inte jag heller. Man dör i den värmen och det är inte som att knäppa med fingrarna, nej man plågas ihjäl. Först är det bara varmt, sen kommer paniken, halsen blir torr, svetten börjar rinna, törsten blir outhärdlig och det blir även paniken. Värmen slår ut kroppen och paniken hjälper till. Mysig död. Tänk också på att ett litet barn blir uttorkat oerhört snabbt.


Det var värmen det. Men när det inte är varmt, då är det väl ingen fara? Jasså? Mycket kan hända med en bil. Den kan bli påkörd tillexempel. Det kan bli elfel och liknande så bilen börjar brinna. Ja, faktiskt.

För en tid sedan kom jag ut till parkeringen när jag handlat i Kinna. I bilen bredvid min satt två små barn ensamma, fastspända i bilbarnstolar. De hade dessutom tjocka jackor på sig och måste ju ha varit jättevarma. Jag stod kvar naturligtvis. Barnen verkade inte plågas än sålänge så jag avvaktade. Den större pojken (kanske 3-4 år gammal) vinkade och lekte tittut så det kändes inte akut. Efter ett tag kom mamman ut från affären med sina påsar, i klädd kortärmat, eftersom vädret tillät det. Jag stog kvar på samma plats och glodde på henne med dödlig blick. "Ja, ville du något?!" frågade hon tillslut "nääe, jag tycker bara det är VANSINNE att lämna barn ensamma i bilen!" röt jag tillbaka. Då satte hon sig snabbt och körde iväg.

Väl hemma berättade jag om detta på Facebook och en mamma delade med sig av sina erfarenheter. Hennes ena son somnade i bilen när han var ganska liten och far- eller morföräldrarna passade honom (tror jag, minns inte exakt, hon får rätta mig om hon läser detta). De funderade först på att lämna honom i bilen med dörren öppen, så han fick sova färdigt, men det kändes inte bra, så de tog ut honom iallafall. Bra beslut. Strax därefter började bilen brinna - elfel, visade det sig och nej, det var inte en gammal skrothög det handlade om. Hade de lämnat honom i bilen hade han dött för elden spred sig över hela bilen i en rasande fart.

LÄMNA ALDRIG BARNEN I BILEN!


Nu avslutar vi med ett par filmer, se dem. Du HAR tid, det är viktigt!


Först en kort film (38 sekunder) som visar skillnaden mellan att åka framåtvänt och bakåtvänt. Detta får mig att vilja sitta bakåtvänt själv :-D lite svårt att köra då bara ;-)





Sen tar vi den allra viktigaste filmen. Den handlar om att köra försiktigt, något som alla som kör bil borde tänka på! JA den är magstark och helt fruktansvärd, det är just därför den är så bra och viktig.




Om du inte kan se filmen här ovan kan du se den här:






Du kan läsa mer om barn i bil på hemsidan med samma namn: http://www.barnibilen.se/



______


Läs gärna övriga inlägg i kategorin "Råd, hjälp & information" också.






Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag verkligen HATAR den sista jävla filmen. Jag lipar bara jag hör låten. Har sett filmen en gång och klarar inte av att se den mer. Bra skrivet! Viktigt att skriva om även självklara saker, en liten uppdatering lixom. =)

2011-07-20 @ 21:23:32
Postat av: Annette

Bra att du skriver om det igen, alla mina vänner har vänt sina barn när de var 3 år.

Argumenten har varit att de har kraftiga barn som skulle klara en krock, eller att andra gör det... CRAZY tycker jag!!

2011-07-20 @ 21:30:25
URL: http://www.annetteskriver.blogspot.com
Postat av: m i osd :)

Men fy fan vilken film :-( Fick tvinga mig att se vidare men orkade inte riktigt till slutet.. Det ÄR så jävla viktigt att köra försiktigt! Både för sin egen och för andras skull..

Och att ha barn fast i stolen är en SÅ extrem självklarhet för mig.. Ogillar SKARPT (milt uttryckt!) när jag ser barn sitta i KNÄ på en vuxen i en rullande bil.För mig spelar det ingen roll om man så bara ska köra femtio meter. Ungen SKA sitta fast!



Och som du säger- barn ska INTE lämnas ensamma i bil,.. >Spelar ingen roll vad det är för väder eller temperatur..



Förhoppningsvis får inlägg som detta, åtminstone NÅN att faktiskt tänka efter...



Kram

2011-07-20 @ 21:59:58
URL: http://minavalmittliv.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Syrran lånade min bil för att flytta och ställde då ut bilbarnstolarna hos sig för att få plats för grejer.



Sen var jag och hämtade bilen så den stod på min parkering och Mathias kom hit och lämnade Alvin och Elmer. När jag sedan skulle köra hem barnen till Mathias igen hade det ju varit ganska lätt att sätta in pojkarna i bilen, åka runt bostadsområdet (litet bostadsområde) till syrran på andra sidan och där sätta in stolarna.



Så gjorde jag INTE! Jag GICK hem till syrran med pojkarna och lämnade där, sen gick jag tillbaka hem och hämtade bilen, körde runt, satte in stolarna och sen in med barnen ;-)



JAAA jag är ganska noga med detta :-)

2011-07-20 @ 22:04:42
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: jenny online

Det allra mesta du skriver här stämmer mycket bra. Delen om hur babyskydd resp. bilbarnstol ska sitta blir lite otydlig, eftersom det finns många olika sorters stolar; Twowayen SKA ju t.ex. sitta fast mot framförvarande stol och man kan inte flytta sätet utan att påverka stolen...



Och en sak som många missar - att det inte är okej att byta överdrag till stolen hur som helst. Det finns puckon som sitter och syr egna klädslar och säljer på tradera/blocket, men dessa är inte godkända att använda.

Stolen är ju testad och godkänd med sin originalklädsel -som är specialsydd och framför allt brandskyddad. Hemmasydda överdrag är absolut förbjudet att använda; ska man byta så får man köpa överdrag från tillverkaren.



Mycket bra initiativ, hur som helst!

Postat av: Jessica Jönsson

Håller helt med och förstår inte hur folk tänker med alla sina undanflykter. Är dom inte rädda om sina barn eller lever dom verkligen i tron att det inte kan hända dom något? Jag har nog världens mest otympliga bilbarnstol och en ikke optimal bil men skulle jag tycka att min 1½ åring inte får plats så får jag byta stol och eventuellt byta bil. Baklänges ska han åka iaf så länge det bara går och minst till 4 år.

2011-07-21 @ 07:43:35
URL: http://jessicavarld.blogg.se/
Postat av: Maria

Man ska/bör vara petnoga speciellt när man har barn. En olycka kan lika gärna hända på gatan intill där man bor som på bilsemestern. Jag börjar nästan bli rädd för att köra bil, så jävla illa som många kör nu i sommar. Usch! Vi måste vara rädda om det vackraste och dyrbaraste vi har - barnen!

2011-07-21 @ 08:48:07
Postat av: L

Bra och viktigt att du tar upp detta!



Jag satt ensam kvar i bilen en gång när jag var kanske 7 år. Pappa skulle in en snabbis på affären och jag hade fått en ny serietidning så jag ville sitta kvar och läsa. Plötsligt börjar bilen rulla, det lutade lite nedför och det stod bilar parkerade en bit fram. Jag var ju så pass stor så jag hann knäppa loss mig själv och kasta mig ut och ropa på pappa som inte hunnit in i affären än. Han hann som tur var stoppa bilen och inget hände. Hade jag varit nåra år yngre hade jag förmodligen inte kunnat ta mig ut själv. Krocken hade ju inte blivit stor men ändå.

2011-07-21 @ 09:12:01
Postat av: Linda

Det sämsta stället att montera bilbarnstolen enligt NTF är i mitten av baksätet. Men det säger sig själv. Går inte att säga var det bästa stället är. Allt beror på olyckans art. Vid instrumentpanelen är det lättast att få den stabil.

2011-07-21 @ 10:43:57
Postat av: Malin

Usch och fy för barn som sitter fel i trafik. Jag ser varje dag barn som inte sitter fast i barnstolar. Blir like berörd varje gång. Allt från små spädbarn sittandes i mormors knä till tre fyra åringar som sitter och leker i hatthyllan eller vad man ska säga. Dom sitter alltså lösa med magen mot sätet och leker. Det är vardag i min sketna sthlms förort med ganska dåligt rykte runt om i Stockholm.



Jag lät min äldsta sitta utan kudde en gång från parkering till porten då jag hade hans kudde hemma. Men då har han 1 cm tills han får skippa kudden. Fast känner jag mig själv så får han nog sitta kvar på sin kudde ett tag till.



2011-07-21 @ 12:51:36
URL: http://purpelangel.blogspot.com
Postat av: sanne

Vårt försäkringsbolag (Folksam) begärde i alla fall att vi lämnade in den gamla bilbarnstolen som suttit i den krockade bilen för att vi skulle få ut pengar till en ny stol (vilket vi förstås tyckte var jättebra).



Apropå att lämna barn i bilen, så läste jag nyligen om den här händelsen: http://hd.se/angelholm/2011/07/18/tjuvarna-angrep-tva-sma-barn/

2011-07-21 @ 13:58:48
URL: http://sanne.wblogg.se
Postat av: Thecarseatlady

Viktiga saker som tål att upprepas! :) Det är så många föräldrar som ännu gör fel och utsätter sina barn för livsfara varje dag, helt i onödan. Jag har monterat många bilstolar och håller med dig om allt du skriver, vill bara säga att det här; "Babyskyddet skall ha ett säkerhetsavstånd på 20 cm fram till sätet framför/instrumentbrädan." ofta är praktiskt omöjligt. Det finns helt enkelt inte så mycket plats i vanliga bilar(inte ens i vår stora 6-personers Toyota Picnic). Man får göra så gott man kan bara.

Vill också säga att det för stora barn nog kan löna sig att testa olika stolar om en blir för liten. Vår 4,5-åring är t.ex. ganska stor för sin ålder (113 cm och 20,5 kg) och han har redan vuxit ur Britax Hi-way och Britax Multi-tech är på gränsen. Men Britax Two-way kan han åka bakåtvänd i minst ett år till innan öronen når kanten (vill absolut inte vända framåt ännu!).



Sen är jag lite nyfiken på klädseln till din Two-way :) vilken årsmodell är det där? Har inte sett den tidigare.

2011-07-21 @ 21:19:20
Postat av: Norgesessan

Vill korrigera en sak du skrev. Det skiljer inte bara någon cm mellan minsta och största stolen, det handlar om flera cm. Jamför akta Graco cosmic med Britax two way, stor skillnad, handlar om ett par år i skillnad.

2011-07-22 @ 09:54:44
Postat av: Emma

håller med dig helt, fattar inte varför vissa har så jäkla bråttom att vända!

Postat av: Essa

Bra att du är noggrann!!

Jag brukar inte kommentera, men då detta är ett viktigt område för mig kan jag inte låta bli: jag hoppas att du har koll på den hemsydda överdragsklädseln till Alvins stol. Det är livsfarligt att sy egna klädslar till stolar med tanke på flamskydd. Du brukar ha koll så jag utgår från att det är en onödig kommentar, men skulle något hända och jag inte kommenterat skulle jag inte kunna förlåta mig själv.

2011-07-22 @ 13:26:39
Postat av: Linda S.

Bra skrivet, hoppas många läser och tar till sig :)

2011-07-22 @ 13:53:48
Postat av: Filippa

Bra blogg ! Grymt söta ungar :)

Kolla gärna in min blogg o släng gärna in en kommentar om du gillar den :)

2011-07-22 @ 21:13:37
URL: http://filippabrunnberg.blogg.se/
Postat av: Malena

Åh vad bra att du skriver om detta. Håller med vissa här, det är enormt stor skillnad på tex brio zento och Britax two way när det gäller rygglängden. Elvira har en two way nu som är 10 år nu i november så jag söker nu efter en nyare, för two way är toppenstol tycker jag och jag vill ha Elvira baklänges i 2 år till (hon är 2,5 snart).

2011-07-24 @ 10:53:09
Postat av: maria

sådär nu har jag fått rumpan ur vädret ;)

text kopierad men inte bilder, har länkat till dig med http://crazyminds.blogg.se/2011/july/viktigt-barn-i-bil.html

hoppas det var okej att jag använde dina argument och dina upplevelser då jag inte har egna och inte är lika bra på argument som dig ;)

2011-07-28 @ 08:25:36
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: Susanna

Måste bara påpeka det här med storlek på bilbarnstol. Om man som jag har en av de minsta stolarna och den största stolen på marknanden så är det en stor skillnad. Min 4,5 åring har vuxit ur Britax Freeway men kan sitta minst två år till i Britax Two-way.

2011-08-03 @ 10:47:55
Postat av: Anna

Bra inlägg och precis min åsikt! Så klok du är. Läste också ditt inlägg om sen avnavling vilket jag rätt nyligen blivit varse. Ska föda mitt andra barn om en månad och ska då begära sen avnavling.



Kom in på din sida av en slump men blev på en gång berörd och imponerad av dig!



Hälsningar Anna

2011-09-16 @ 16:13:40
Postat av: Sara

Väldigt bra artikel. Hoppas många föräldrar har vägarna förbi här. Väldigt bra information

Postat av: Elin

Väldigt bra artikel. Hoppas många föräldrar har vägarna förbi här. Väldigt bra information du skrivit om barn i bilar.



Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback