Prickig bebis :-(

Men JAHA ja... vad är det NU då???!!!!!!

Helt släta, går inte känna över huvudtaget, försvinner inte när man trycker på dem. Verkar inte klia. Hade dem inte i morse hos sin pappa, fanns där när jag klädde av honom för blöjbyte. Inte ätit ngt konstigt.

Mest på magen sen går det upp över bröstet, lite under hakan och där tar det stopp. Någon enstaka på ryggen, inget på armar och ben, däremot är han fläckig på de områden där han har sina "eksem" alltså armar och ben.

Vägde honom på min våg och före lunch vägde han 11,5 kg :-( om det är sant har han gått ner 400 gram till på en vecka (totalt 800 gram nu). Penicillinkuren är nu avslutad. Han spydde två gånger i förrgår och en gång dagen före dess.

Spy så här någon gång då och då har han gjort i ca 5 veckor nu.

Ingen feber idag. Inte speciellt gnällig. Åt väldigt bra till lunch. Sover nu.



Mobilbilder...


***


Uppdaterar med två bilder tagna med riktig kamera också:







Oh my goodness så smal han är nu :-o


****

Uppdatering:

Några timmar senare har prickarna bleknat till att vara nästan helt osynliga.


****

Uppdatering:

Eeeehhhh???? prickig igen! Fattar ingenting nu!

****

Uppdatering:

Som  många skrivit rör det sig antagligen om en reaktion på penicillinet trots att kuren är avslutad. Detta händer tydligen ibland.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Råkade titta in här av en slump och min son fick precis sådana prickar i höstas. Det började på magen men efter något dygn hade han på hela kroppen, samt att han blev röd om läpparna, i ögonen, handflator och under fötter. Han hade också hög feber. Det visade sig att han hade en rätt ovanlig autoimmun sjukdom som heter Kawasaki (på riktigt, jag trodde det inte heller först). Har man Kawasaki är det viktigt att man får behandling inom ett visst antal dagar, annars kan man få bestående men så jag föreslår att du åker in till sjukan för säkerhetsskull. Helst barnakuten eftersom det är en så ovanlig sjukdom som bara drabbar barn. Krya på den lilla!

2011-01-02 @ 14:04:37
Postat av: Anonym

Har han fortfarande 4:ans blöjor?! Usch vad mycket prickar han har fått =(

2011-01-02 @ 14:18:26
Postat av: Fenomena

Precis som på första bilden har våra barn sett ut under tredagarsfeber. Tre dagars feber (mkt hög för dottern, inte så hög för sonen), massor av små prickar som kommer plötsligt när febern går ned. Prickarna försvinner efter ett dygn. Hoppas att det inte är något värre än så den här gången, för Elmer. Gott nytt år!

2011-01-02 @ 14:18:36
Postat av: stina

ser ut som nån allergi. kanske att pappan använder ett annat tvättmedel?

2011-01-02 @ 14:21:08
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Brukar inte tredagarsfeber ge knottrigt utslag? Alltså prickar man kan känna med handen? (frågar alltså, jag vet inte).



Senast han hade feber var i tisdags och då bara 38-38,5.

2011-01-02 @ 14:23:16
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Bodyn han hade på sig kom hemifrån mig och var tvättad här.

2011-01-02 @ 14:24:58
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Sandra Michelle

Anneli: Min dotter hade också Kawasakis. Hon hade 40 graders feber och var nästintill apatisk. Kräktes upp all mat och dryck. Jag tror inte att det är sådana prickar Elmer har. Utslagen vid Kawasakis brukar se ut som utslagen vid scharlakansfeber (därför det oftast misstas för det).



Beckah: Det är inte en allergisk reaktion mot något yttre? Tex. tvättmedel eller tvål? Håller tummarna att det bara är något så "enkelt"!

2011-01-02 @ 14:31:29
URL: http://mousy.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tycker nog också det ser allergiskt ut men jag kan inte komma på mot vad det skulle vara :-/



Men det är väl bara Mastcellerna som bråkar då som vanligt. Jag kan för all del testa med Tavegyl när han vaknar. Skadar inte.

2011-01-02 @ 14:33:52
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Gina

Precis så där såg Tuva-Li ut när hon fick Höst/vår blåsor....var så där rödprickig över hela kroppen

2011-01-02 @ 15:05:25
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Fast hand-mun-fot-sjuka (höstblåsor) brukar ju sitta just på händer, fötter och i munnan framförallt. Och ja, vara blåsor :-)

2011-01-02 @ 15:10:18
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Elin i Malmö

Jag tycker det liknar virusprickar som små bebisar kan få när de drabbas av ett virus... Fast han känns som han skulle vara för stor för det.

2011-01-02 @ 15:13:47
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Elin; fast å andra sidan funkar ju inte hans hud som den ska så han skulle säkert kunna få virusprickar som en bebis. I somras hade han ju virusprickar som på bild nog var rätt likt dessa men de gick att känna med handen och så var de över hela kroppen från topp till tå. Armar, ben, händer, fötter osv. Framförallt så fick han ju dem då medan han var sjuk och hade mycket hög feber. Nu är han ju inte sjuk :-/

2011-01-02 @ 15:17:34
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: pojkmaffia

tippar på 3 dagars feber eller vanliga virusprickar =)

2011-01-02 @ 16:35:50
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: flerbarnsmamman

Det ser precis ut som tredagarsfebern. De brukar ha feber några dygn, ofta väldigt hög, inte ovanligt att de blir slöa och äter/dricker dåligt. Sedan sjunker den till normaltemp och då kommer prickarna, ett slags "blekt" utslag, mest på bålen. Önskar god fortsättning också!

2011-01-02 @ 16:40:20
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Brukar man inte ha feber innan man får prickar av tredagarfeber? Väldigt märkligt med tredagarsfeber utan feber och bara prickar.



Elmer har som sagt INTE feber och har inte heller haft feber på snart en vecka.

2011-01-02 @ 17:04:45
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Marie [Mamma till William & Linus]

Om det är tredagarsfeber så kommer prickarna efter man har haft feber i 3 dagar som sagt. Men det ser inte ut som såna prickar.

2011-01-02 @ 17:27:39
URL: http://mzetterblad.blogg.se/
Postat av: saramedm

det kan vara allt möjligt som flera redan skrivit, men nu pratar vi ju om Elmer och inget barn med vanlig hud



Spontant känns det som att något i honom är aktivit på ett eller annat sätt om man slår ihop alla symtom han har haft sista månaderna. Förlåt men det är min känlsa

2011-01-02 @ 17:35:39
Postat av: Jenny

Min son fick prickarna först och febern sedan och det bedömdes som tredagarsfeber. Hans prickar kunde man heller inte känna...

Men jag vet ju inte hur Elmer reagerar.

2011-01-02 @ 18:37:37
Postat av: Matilda - Livet som ung shoppinggalen tvåbarnsmamma

Vad skönt att de försvunnit men oroande att inte veta vad de kan vara för något :S

2011-01-02 @ 18:59:44
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: Elin

Värmeutslag?

2011-01-02 @ 19:19:29
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Av alla möjliga saker det kan ha varit så är värmeprickar inte ett av förslagen iallafall för det vet jag till en miljon procent att det inte var/är :-)

2011-01-02 @ 19:21:31
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

2011-01-02 @ 19:38:10
Postat av: Anonym

Exakt sånna prickar hade min dotter för någon vecka sedan. Inte knottriga och man kunde inte känna dem.

Vi misstänkte att det var tredagarsfeber hon haft eftersom hon hade haft feber ett par dagar innan.

2011-01-02 @ 19:40:39
Postat av: Linda

Smal..nej då! 800 är inte mkt om det nu är ngt virus han har. Men varför åker du inte in och visar upp honom? De flesta barn ser ut så där ngngång. Men i Elmers fall skulle jag oxå vara orolig. Men 10% av sin vikt är inte mkt att gå ner. Det är ju inte ens ett kilo han gått ner. Så du behöver nog inte vara orolig. Min dotter gick ner 4 kilo pga ROTA-virus och det var inte ok. Hon blev inlagd. Immunsjukdomar är luriga och vanliga infektioner kan trigga igång mkt i kroppen av just sjukdomen. Har de aldrig varit inne på att försöka hämma immunförsvaret lite för att se om prickar försvinner eller inte?

2011-01-02 @ 20:53:21
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Näää jag förväntar mig inte att folk ska fatta heller!!! Men för mig är det EXTREMT jävla oroligt och jobbigt att han inte bara står still utan dessutom går ner! I 15 månader har ALLA läkare tjatat om att det är lugnt sålänge han går upp och om han blir sjuk av sin LCH kommer det synas på kurvan, då kommer han gå ner. När man hör detta om och om och om och om igen så blir man jävligt nojig när det plötsligt händer. Sen spelar det ingen roll om det beror på hans lilla virusinfektion eller vad det beror på!



Att din unge gick ner 4 kg säger verkligen ingenting? Du glömde lixom det viktigaste; vad hon vägde innan???? Vägde hon 6 kg innan så var det såklart katastrof om hon gick ner 4 kg men vägde hon 25 kg innan så var det väl skit samma.

2011-01-02 @ 21:35:34
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Annica

Kan det vara en reaktion på penicillinet? Min pojke fick nåt liknande sista dagarna på kuren.

2011-01-02 @ 21:44:43
Postat av: Linda

sådär fick min äldsta dotter när hon precis avslutat sin amimoxkur. Jag håller tummarna för att det är amimoxprickar på elmer också för då är det inget farligt. kram

2011-01-02 @ 22:07:06
URL: http://eldgrisen.blogspot.com
Postat av: Linda

Hon var tre år och gick ner från 14 till 10 kg. Hon har oxå en autoimmun sjukdom. Så det var allvarligt hennes viktnedgång som bara skedde på ett par dgr. Om han inte går ner mer så bör du inte oroa dig. Vikten rasar om det är ngt allvarligt fel. Då handlar det inte bara om 800g inte.

2011-01-02 @ 22:20:03
Postat av: Nette (Kardemumma Gumman)

Usch, jag skulle också vara superorolig om någon av mina barns hud betedde sig sådär.. :( Stackars lilla skrutt (och mamma). Hoppas de försvinner illa kvickt!

2011-01-02 @ 23:04:04
URL: http://kardemummagumman.se
Postat av: Linda lennartsson

Fina Elmer! Förstår absolut din oro när det gäller honom. Jag tycker prickarna påminner om de prickar Elliott fick när han käkat Amimox i några dagar... De kom och gick lite beroende på allmäntillståndet. Då hade han RS och var väldigt dålig, vi låg inne och läkarna trodde att det var därför hans kännsliga hud reagerade så

Om jag minns rätt så känndes inte dom prickarna heller men satt oxå på mage, bröst, hals och rumpa. Men nu när han käka vsamma medecin fick han inga prickar...

Stor kram till dig!!! Kämpa på <3

2011-01-03 @ 00:36:03
Postat av: hellan

Hojja, lilla killen! :-( jag håller tummarna att han reagerar på antibiotikan och att hans begynnande viktnedgång bara handlar om ngt simpelt.

Jag återkommer förmodligen till helgen om namnet på barnläkaren. Jag har som sagt inte träffat honom själv och de jag jobbade med innan min långledighet kom inte på vart han vanligen arbetar eller hans fullständiga namn.

Kram på er!

2011-01-03 @ 00:57:47
URL: http://nogg.se/geekspeak
Postat av: Jenny

Om han äter antibiotika är det väl mest troligt att han fått en reaktion av det. Speciellt eftersom hans hud är så känslig så kanske han reagerar mer än andra skulle gjort?!

2011-01-03 @ 07:25:27
Postat av: Lollo

Min pojk fick såna prickar av tredagarsfebern medans jag själv fått så i vuxen ålder och då berodde det på att jag fått en allergichock av något slag.

2011-01-03 @ 08:42:27
Postat av: Rasha

jag har läst om dig och din son elmer (tror jag att han heter?) i veckorevyn. utslagen ser ju bättre ut än när han föddes och det är ju bra, men hoppas det inte blir svårt och han mår bättre. ha det bra! :)

2011-01-04 @ 00:24:59
URL: http://raashaas.blogg.se/
Postat av: Linda w L2K - Från botten till toppen...

Hihi... Googlade tredagarsfeber och hamnade här. ;o)

2011-07-02 @ 19:47:43
URL: http://l2kw.blogspot.com/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback