Allra käraste syster ♥

Jag vill berätta om min fina lillasyster, J. Det finns ingen så vacker, mogen, klok och underbar som min lillasyster. Hon är bara 16 år. Det är svårt att förstå det när man ser till hur hon uttrycker sig, hur varm och empatisk hon är och så mogen. Det är MIN lillasyster! Förstår ni hur stolt jag är?

Min lillasyster kom till världen 1994 rakt in i ett hem med alkohol, misshandel och skit helt enkelt. Ingen av oss andra systrar bodde där då. När hon fyllde 1 år flyttade jag hem till mamma. Lillasysters pappa var då ute ur bilden (dvs i fängelse). Det var bara mamma, jag och lillasyster. Jag var 12 år, på väg mot 13. Precis som min Victor är nu.

Jag bodde drygt ett år med mamma och lillasyster. Det året var jag hennes extramamma. Hon var en extremt blyg och tillbakadragen liten 1-2-åring, klamrade sig fast vid mig och skakade om någon närmade sig. Jag ska inte gå in på det här året ytterligare för det blir bara smärtsamt för lillasyster att läsa. Hon vet hur det var och alla som vet hur det funkar med en gravt alkoholiserad mamma vet också hur jag tog hand om lillasyster.

Sen flyttade jag till ett familjehem. Lillasyster blev ensam kvar med mamma. Jag försökte på alla sätt att få henne därifrån men lyckades inte. Soc lyssnade inte och mamma manipulerade sig ur (min mamma är skrämmande bra på detta med att snacka och manipulera). Mamma kunde låsa in Lillasyster om natten i huset i skogen, åka 2,5 mil för att festa. Hon söp hela tiden, bjöd lillasyster. Drog med henne på supar-resor utomlands och lyckades på något sätt varje gång få med sig lillasyster hem levande trots att hon utsattes för faror hela tiden, höll på drunkna osv. Hon togs med på strippbar, bjöds på alkohol.

Vi pratar om en 3-4-5-åring nu...

Mamma flyttade sen med lillasyster. LÅNGT denna gång. Äntligen fick jag en bra kontakt med soc. När jag var ca 16-17 år. I den här nya kommunen LYSSNADE de på min anmälan! Tog mig på allvar och relativt snart blev lillasyster ÄNTLIGEN omhändertagen. Hon var fem år när hon fick en ny familj, ett familjehem, när hennes liv började. Men ni ANAR INTE hur mycket fem svåra första år kan förstöra.

Fem år var lillasyster när hon fick träffa sin nya mamma. Bland det första hon frågade var "Får jag säga mamma?". Hon törstade så efter en mamma och mammakärlek. Nya mamman blev lycklig och rörd. Självklart älskade lilla du. Där och då blev hon lillasysters mamma. Det är hon fortfarande och har varit alla dessa år och kommer att vara resten av livet. Lillasyster fick en lika fantastisk pappa och hon har haft en underbar uppväxt hos dessa trygga människor som man inte med ord kan beskriva hur väl de tagit hand om lillasyster och älskat henne och gett henne ALLT. Hon ÄR deras dotter. I hjärta och själ.

...ändå så finns det där trasiga inuti. Jag ska inte lämna ut lillasysters smärta som hon beskriver, berättar om, men fem år sätter djupa spår. Skadar för livet. Hon har många syskon och kanske mest kontakt med oss på mammas sida. Vi fyra storasystrar som finns samlade här. Hon saknar oss och längtar efter oss hela tiden. Vi längtar och saknar tillbaka. Milavståndet hindrar att vi träffas ofta men vi skrivs istället.

Mamma har fem döttrar och något hon gett oss alla är förmågan att skriva, uttrycka känslor med ord. Jag är den som använder mig av den här "gåvan" mest men de andra har alla det inom sig också, framförallt lillasyster. Till min stora glädje har jag fört vidare detta till min Victor också. Det kommer från min mamma. Mamma kunde också. Kan kanske fortfarande? Men hon är ett vrak idag, det finns inget kvar av henne, bara en skrumpnad gravt alkoholiserad, sjuk och ensam tant som bor mitt ute i skogen.

Åter till lillasyster. Hon är en FANTASTISK människa! Inte bara det lilla jag beskriver här utan i sitt liv "IRL" också. Ett guldkorn, en riktigt fin person som gör fina saker, hjälper andra. Hon är inte en sån som är stökig och röjer runt som en annan gjorde. Hon är vacker rakt igenom. En ängel. Min lilla ängel.

Jag älskar dig allra käraste syster och det året jag var din extramamma är bland det absolut viktigaste och bästa jag någonsin gjort. Jag vet att det är väldigt känslosamt för dig men jag vill att du ska veta att det året inte är en tyngd för mig, tvärt om så känns det underbart att ha fått hålla min lillasyster i handen och hålla henne vid liv. Så som våra större storasystrar tog hand om mig stundtals när jag var lika liten. Vad kan vara viktigare än att skydda sin syster, hålla hennes hand i mörkret? 

Vi har varandra. Vi systrar, vi har alltid funnits för varandra, alltid! Resten av världen, alla människor, alla platser, alla flytter har inte spelat någon roll, vi har ALLTID hållt ihop och tagit hand om varandra, hur utspridda vi än varit i landet har kontakten alltid varit tät. Vi har och har alltid haft varandra.

Jag är så stolt över dig lillasyster, stolt över vem du är, vad du hittills gjort med ditt liv fast du är så ung. Stolt över att jag fått ta hand om dig, stolt över att jag var den som anmälde så du fick den underbara familj du har. Allra käraste syster, tack för att du finns, att du kom till världen. Jag hade längtat efter en lillasyster i evigheter då och så kom du äntligen! Jag fick en lillasyster. ♥ Den bästa av alla


Det här nedanför är min lillasysters ord, till mig, ord av kärlek när jag mått dåligt och det här är bara ett ynka litet axplock. Min lillasyster är SEXTON år gammal:


Nyss på FB (jag skrev idag att jag kommer bli fet av min medicin):
Älskade syster, du är vacker! Glöm aldrig det♥
Hur du än ser ut så är du vacker!
Du har både ett vackert inre och yttre!♥
Jag blir alltid lika stolt som lillasyster när jag ser dina bilder♥

Nyligen. Kommentar i bloggen:
Jag vet att jag ''bara'' är 16/17 år gammal, många säger att det inte finns mycket jag kan göra men vad som än händer så kom ihåg att jag ALLTID kommer stå upp vid dig, göra allting jag kan för dig storasyster,jag blir så ledsen på alla de som är så dumma i huvudet att de ens orkar kommentera massa skit. Men jag älskar dig, och jag kommer alltid försöka göra allting för dig! ♥
Du fanns där för mig när jag var liten, svag och ''ensam''. Jag kommer aldrig hitta ord nog att tacka dig för allt det men jag ska stötta dig och alltid stå här bakom♥

Nyligen i bloggen:
Jag älskar dig .
Jag vet att mina ord inte är till mycket hjälp, men vad som än händer så får du inte glömma det. står här bakom dig syster ♥

I Maj förra året (om mamma och mammalängtan) i bloggen:
tårarna rinner nu när jag läser.
det du skriver är så sant.
Det som är värst, det är att jag har skuld på mig, jag mår dåligt för att jag inte är hos henne, tar hand om henne, hjälper henne etc.
jag tar på mig skulden för att hon valde bort mig/oss..
Men i allafall, så ska du veta, att jag älskar dig storasyster, otroligt mycket!♥
Du har varit en anledning till att jag fortfarande lever!♥

Också i maj förra året. På Facebook:
Lägg din hand i min så löser vi alla problem tillsammans älskade storasyster ♥


****

Sist men inte minst får jag uppdatera med Lillasysters kommentar till det här blogginlägget:

Det värmer det du skriver, det får mig att le, får mig att fälla tårar, tårar av lycka. De 5 åren har satt djupa spår, spår som inte många förstår, jag vet att du gör det, och de andra systrarna. Det är därför jag är så lycklig att jag har er, jag vet att vad som än händer så står ni bakom, lika väl som jag står bakom er. Ni har hjälpt mig att kämpa, Hoppas och det bästa, ni har fått mig att lyckas ♥
Det du skriver är så fint, det tar verkligen om hjärtat. Du är bäst storasyster, bara helt obeskrivligt bäst ♥
Det är därför jag blir så besviken på alla dumma kommentarer du får här på bloggen och på fb. Folk som bara läser det du skriver, inte bryr sig och bara klankar ner. varför ens hålla på så? Dom känner dig inte, de vet inte vilken fin själ du har och hur underbar du är.♥
Jag blir glad när jag läser om alla de som stöttar dig, dina vänner som träffar dig, tar en kopp kaffe etc. Eftersom jag bor långt bort blir det svårt att bara ta en kopp kaffe och sitta och prata, även fasst jag verkligen önskar att det gick, så det är jätte skönt att veta att det finns folk som tar hand om dig när jag inte kan vara närvarande ♥
Jag kommer alltid vara här, bredvid, bakom, framför, under, över, var du än behöver mig ♥
Du är vacker ♥
och bäst av allt, du är MIN storasyster ♥


****
 


Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Det värmer det du skriver, det får mig att le, får mig att fälla tårar, tårar av lycka. De 5 åren har satt djupa spår, spår som inte många förstår, jag vet att du gör det, och de andra systrarna. Det är därför jag är så lycklig att jag har er, jag vet att vad som än händer så står ni bakom, lika väl som jag står bakom er. Ni har hjälpt mig att kämpa, Hoppas och det bästa, ni har fått mig att lyckas <3

Det du skriver är så fint, det tar verkligen om hjärtat. Du är bäst storasyster, bara helt obeskrivligt bäst<3

Det är därför jag blir så besviken på alla dumma kommentarer du får här på blogen och på fb. Folk som bara läser det du skriver, inte bryr sig och bara klankar ner. varför ens hålla på så? Dom känner dig inte, de vet inte vilken fin själ du har och hur underbar du är.<3

Jag blir glad när jag läser om alla de som stöttar dig, dina vänner som träffar dig, tar en kopp kaffe etc. Eftersom jag bor långt bort blir det svårt att bara ta en kopp kaffe och sitta och prata, även fasst jag verkligen önskar att det gick, så det är jäte skönt att veta att det finns folk som tar hand om dig när jag inte kan vara närvarande<3

Jag kommer alltid vara här, bredvid, bakom, framför, under, över, var du än behöver mig <3

Du är vacker<3

och bäst av allt, du är MIN storasyster<3

2011-04-19 @ 23:38:05
URL: http://helloelli.bloggplatsen.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Åh, jag blev helt tårögd av din kommentar finaste syster. Saknar dig mer än någonsin just nu och önskar att jag kunde krama om dig! Älskar dig så otroligt mycket. Jag finns ALLTID här för dig också! På ALLA sätt!



All kärlek till dig gumman! <3 <3 <3 det är en gåva och en välsignelse att få ha just dig som lillasyster <3

2011-04-19 @ 23:42:09
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Cat

Skulle kunna skriva ett långt brev, men klockan är för mycket och jag måste gå och lägga mig, så jag tar det kort: Du ser, du har din syster och säkert hur många andra människor som helst som står bakom dig. Jag har bara kommenterat någon enstaka gång förut, men jag står här och hejar på dig och tusen andra gör samma sak. Vi tror på dig. Strunta i alla elaka kommentarer, hur svårt det än kan vara. Jag fick nyligen in någon hos mig som kom med elaka kommentarer om mina ärr och det kändes, för det är känsligt, trots att jag mår bra idag. Jag valde till sist att ignorera denna anonym för vad hade hon/han att ge mig? Man behöver inte ha kvar kommentarer som inte går ut på något annat än att försöka trycka ner en. Jag vet hur det känns, att inte vilja leva och hur det känns när den där svarta varbölden man har inom sig bara växer och växer och jag vet hur svårt det är att ta till sig det andra säger. Men när jag, som är världens sämsta på att kommentera, sätter mig och skriver en så här lång kommentar vid den här tiden på dygnet så tro på att du har mycket att ge, till de människor du känner och genom din blogg, att du är fin, att du är skitsnygg och att du inte får ge upp. "Klarade jag mig genom all den där skiten när jag var yngre så ska jag fan klara det här med!" brukar jag tänka. Vet inte om det hjälper dig, men kanske ger det något i alla fall. Kramar

2011-04-19 @ 23:45:00
URL: http://jagstamparpaditthjarta.blogspot.com
Postat av: Undrar

Jag vill inte vara oförskämd, men har din syster alkoholrelaterade skador? (FAS, FAE?)



2011-04-19 @ 23:48:30
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Något som ÄR oförskämt blir inte MINDRE oförskämt för att man skriver att man inte vill vara oförskämd...



Nej hon har inga skador, inte för att det angår någon.



Mycket märklig och otrevlig fråga. Förstår inte riktigt vad man är för ynklig människa om man läser det här inlägget och det där är vad man har att skriva som kommentar lixom? Öööh? Som sagt; märkligt.

2011-04-19 @ 23:52:00
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

För övrigt både söp och rökte morsan under alla sina graviditeter så du kan lika gärna fråga om oss andra.



Tillväxthämmade? Ja lite, inget anmärkningsvärt.

Övriga tecken på FAS eller FAE? Nej.



Tecken på skador av rökningen: ja, finns en hel del som skulle kunna bero på rökningen ja.



Nu skulle man kunna tänka att OJ sån tur er mamma haft. Fött fem barn utan skador trots att hon drack under graviditeterna.



Mja ...vi skulle haft en storebror som skulle varit äldst. Han dog i fullgången tid (mammas berättelse, har det ej dokumenterat) och hon söp på den tiden också.



Något jag vet helt säkert är att vi skulle haft en lillebror på runt 19 år nu. Han dog i magen i vecka 24.



Därtill fick mamma en hel del tidiga missfall innan de lyckades med min lillasyster med hjälp av mediciner och skit (minns inte, men så moderkakan inte skulle lossna).



Så nej, så TUR har hon inte haft. Men vi systrar har haft tur i detta även om hon gett oss andra skador på många sätt.

2011-04-20 @ 00:01:40
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Lillasyster

Haha, kul person som frågar om jag är sjuk, förstod inte vad den funderingen kom ifrån, på det du skrev fick jag inte fram något som lät så i allafall.. haha dagens människor..

En annan sak jag tänkte på: Mamma fick missfall på killarna, och säkert nån tjej med, men ja, vi 5 lyckades klara oss, det är ett tecken på att vi är 5 starka tjejer!

och ännu starkare tillsammans! :)

2011-04-20 @ 00:09:14
URL: http://helloelli.bloggplatsen.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Känner inga som är starkare än oss och ja tillsammans är vi oslagbara! Vi har alltid OSS! Love you <3

2011-04-20 @ 00:11:28
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Elin

Vad duktig hon är på att skriva din lillasyster :)!

2011-04-20 @ 00:52:46
Postat av: Undrar

Det var inte alls min tanke att vara oförskämd, inte för att ifrågasätta eller trycka ner. Jag ber om ursäkt för uppfattning.



men jag uppskattar inte att du "hugger ifrån" för en fråga.

(Kanske en dum fråga som jag tvekade innan jag skickade - men jag är så förbannat nyfiken av mig)



Jag är så intresserad av FAS och FAE då jag själv har människor i min omgivning med alkoholrelaterade funktionsnedsättningar.



Ber om ursäkt igen.

2011-04-20 @ 01:05:51
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Mja alltså det var väl inte frågan i sig men om man läser hela det här inlägget finns det kanske liiite mer att kommentera eller ha något att säga om. Så kan man ju skriva en liten rad och baka in frågan om skador på ett fint sätt. Inte fråga, bara sådär, som om det var det enda viktiga i hela det här inlägget.

2011-04-20 @ 01:08:26
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Undrar

Jag är ordentligt saklig människa som håller allt inom mig, och har svårt för att uttrycka mina åsikter, tankar och känslor i text.



Förlåt mig! :(



2011-04-20 @ 01:29:53
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Du har inget att be om ursäkt för :-) så ja du är förlåten. jag svarade ju på din fråga och så också. Det var som sagt inte frågan i sig och ja, det är tillåtet att skriva lite "klumpigt" och rakt på sak. Alla har inte lätt för att uttrycka sig, det är jag som ska be om ursäkt. Borde bara ha svarat på frågan och tagit det för vad det var; bara en fråga. Godnatt.

2011-04-20 @ 01:32:05
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Nina

Vad vackert du skriver om din syster och vilka ord hon har förmågan att formulera tillbaka. Och vad söt hon var dessutom. :)



Den kärlek ni har till varandra gör er starka tillsammans och de band ni har kan ingen bryta mellan er. Blir glad av att läsa att ni mot alla odds står här idag, en hög med vackra starka systrar med en styrka som få besitter. ♥

2011-04-20 @ 06:30:01
Postat av: 4-barnsmorsan från himmelohelvete

<3

2011-04-20 @ 07:10:52
Postat av: Kaiza

Usch jag blir så beklämd när jag läser detta, samtidigt väldans rörd. Ni har sannerligen fått kämpa. Det är fantastiskt att ni har sådan kärlek till varandra och kan "bearbeta" er uppväxt tillsammans. <3

2011-04-20 @ 08:00:19
Postat av: Sandra

Jag kan inte ens föreställa att växa upp på det sättet som ni har fått göra. Det är hemskt att små barn fått leva så, och fortfarande gör det.

Det bästa som finns är att ha en syster att älska.

Kämpa på!

2011-04-20 @ 10:15:11
Postat av: Martina

<3<3<3 Vad fint du skriver!!

2011-04-20 @ 10:27:13
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: thile

Så rett, vennen, sammen er dere sterke, du og din lillesøster <3<3

Så underbart fint hun skriver.



Klem til dere begge to, og ha en fin PÅSKE!

2011-04-20 @ 10:36:21
Postat av: mian

Jag blir alldeles tårögd när jag läser era ord till varandra. Så mycket kärlek och smärta på en gång.



Jag är så fruktansvärt avundsjuk på det band ni har, ni fina systrar.

Jag och mina syskon hittade aldrig tröst och stöttning hos varandra, utan drog åt varsit håll.

Nu sitter jag här med en smärta jag egentligen delar med 2 syskon till, men som jag får kämpa med själv.

Jag hoppas verkligen att vi en dag kan hitta tillbaka till varandra men vägen dit verkar lång =/



Jag hoppas och tror att du kämpar dig ur det här mörka och svarta du är i nu och kommer ur det en starkare och gladare människa.

Massa kram!

2011-04-20 @ 17:38:51
Postat av: Madeleine Andreassen

Hej Rebeckah

Det du har skrivit om din lilla syster och dina äldre systrar är så värdefull. Det finns inget viktigar än kärlekten i en familj. Du fick ingen kärlek av dina föräldrar. Ni systrar tar hand om varandra istället. det gör mig varm om hjärtat, ja det du skriver gör mig rörd. Synd bara att som vanligt skall det finnas inlägg som är så tråkiga att läsa. Kan man inte någon gång ibalnd bara läsa det man läser och inse att det är rätt utan att hela tiden ifrågasätta det som skrivits. Jag igrågasätter sig inte, jag förstår att din banrdom har varit mycket svår och jag är glad för att din lillasyster fick komma till ett varm och älskvärdigt hem.

2011-04-20 @ 20:48:52
Postat av: Marie

Otroligt vad fina ni är mot varandra! Ni som är så bra på att skriva och att uttrycka känslor på ett beskrivande sätt; har ni inte funderat på att skriva en bok tillsammans om er uppväxt? Beckah, du började ju skriva på något som skulle bli en bok... Hur gick det? Eller gick det inte alls? Det skulle vara väldigt omvälvande att läsa om er uppväxt och hur den har format er och hur man kan överleva sån barndom med det ni varit med om. Och tänk så många som skulle känna igen sig, tyvärr...

Bilderna på din syster är SÅ fina! Vilken supersöt liten tjej och vilket HÅR. Underbara lockar och glad på nästan varje bild. Eftersom man nu vet er bakgrund, kan man inte låta bli att analysera bilderna lite... Inget tyder på att den söta flickan med änglahåret bor i missär. Hon är hel och ren och ser väldigt glad ut. Många tankar kommer och ur dessa kommer frågor om HUR omvårdnaden såg ut när ni var små? Var er mamma trots allt noga med er ibland, eller kanske bara när kameran var framme? Vill säga till alla som läser; bli aldrig lurad av ett "fint" yttre, dvs välvårdade barn till missbrukande föräldrar. SE inte på, utan agera!

2011-04-21 @ 01:01:29
Postat av: Lotta Rhodin

<3 <3 <3 Till er ALLA 5 fina systrar: KÄRLEK! <3 <3 <3

2011-04-21 @ 15:07:13
Postat av: Malin

Oj oj.. vad det känns i hjärtat nu. Har inte läst din blogg tidigare utan tittade först in idag. Vet inte vad det är för elaka kommentarer du brukar få. Men jag tycker som någon annan oxå skrev, ta bara bort dem. Läs, radera och (försök) glöm. Det enda rätta. Låt ingen mer trycka ner dej.



Och visst är det väl konstigt att vi människor bara kan sätta nya liv till världen hur som helst, utan att sen behöva ta ansvar.



Glad att läsa att du och din syster står varandra så nära. Kramen till er båda från mej!

Glad Påsk!

http://malinedlund.blogg.se

2011-04-21 @ 16:43:55
URL: http://malinedlund.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback