Skit i det du...

"Om det kommer fler än 20 svar" haha :-P

Ibland glömmer jag hur många läsare jag har egentligen ;-) ANYWAY :-)

Nu är det nästan helg :-) jag har inga lektioner idag och det blir inget matteprov. Glömde att jag ju lämnar barnen sent på fredagar. Nu har jag nyss varit och lämnat dem. Vi blev lite sena dit idag, skulle varit där kl 10.

Jag tog en del bilder på vägen för det är strååålande väder ute ska fixa in dem i bloggen.

Idag ska jag städa, fixa med tvätt, försöka plugga lite och, om syrran har tid-ork-råd ska jag fråga om hon vill luncha. Får höra av mig nu på en gång så hon inte hittar på annat om hon inte redan gjort det.

Just ja, förra fredagen var det några som skrev och hade lite ont av att jag gick och klippte mig medan barnen var på dagis. Egentligen bryr jag mig föga men jag kan ju ändå ta upp det om någon var intresserad.

För det första: Jag läser 450 poäng. Det är mer än heltid. Det betyder att jag skulle kunna ha barnen på dagis från 06:30-18:30 i princip. Om jag hade velat. Det vill jag inte. De går i snitt från 8-16 varje dag. De har typ 37 timmar i veckan eller ngt sådant. Sen om jag pluggar på natten och tittar på TV på dagen borde vara upp till mig. jag måste ju ändå ta den där pluggtiden, jag läser fortfarande heltid, oavsett hur jag lägger upp mitt schema på självstudier. Jag tycker inte att det angår någon annan.

För det andra: Innan jag började plugga hade jag Alvin på dagis 30 timmar i veckan istället för de vanliga 15 timmarna. Det var något jag fick beviljat med hjälp av familjeenheten på soc, pga sociala skäl. Jag behöver ha den tiden. Nu är barnen några timmar längre men nu pluggar jag dessutom heltid. Räkna själva.

För det tredje: på fredagar är barnen hos sin pappa. Det är egentligen M som har dem nu och har ansvar för dem MEN för barnens skull gör jag så att jag hämtar dem vid 15:30 på fredagar och så får M hämta dem hos mig ett par timmar senare. Det är för att de ska slippa gå så sent på fredagar när de, och framförallt Elmer, är så små och jag ändå KAN hämta. Så just fredagar är jag egentligen LEDIG, både från skola och från barn och gör således precis vad jag vill. På sikt kommer M få hämta barnen själv på sina dagar.


Så var det med det :-)

Medan jag skrivit detta har jag haft kontakt med syrran och ja, vi ska iväg och luncha :-P

Kommentarer
Postat av: Fia

Men det stämmer absolut inte, du ska plugga när du har barnen på dagis inte städa, hänga tvätt gå på stan osv osv det är väll självklart? Men visst är det sociala skäl fine då är det för det men annars så får man inte det! Vad är det liksom för mening om du pluggar när barnen är hemma att ha dem på dagis eh?? låter ju skit konstig tycker jag, sen självklart att man IBLAND få gå iväg på lång pauser dvs klippa sig! Men inte hela dagarna göra annat, för den delen är det ju uppenbart att du borde lägga dina timmar på studierna om dagarna när barnen är på dagis för det funkar ju inte när du ska sitta med det på kvällarna/ nätterna när barnen sover, för du somnar ju själv! Använd studie tiden till att studera, men återigen är det för sociala skäl så är det en annan femma, för andra utan sociala besvär plugga nog om dagarna när barnen är iväg! Lycka till med studierna men du måste prioritera dem! :))

2010-10-15 @ 11:23:04
Postat av: Matilda

Vill bara tacka för en sjukt bra blogg, :D

2010-10-15 @ 11:56:15
URL: http://mollekindahl.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jadu Beckah det är inte lätt att vara poppis eller hur? Keep up the good work!

Postat av: Mirka

Fia: Det vore smartast att studera när barnen är på dagis MEN faktum är ändå att alla som studerar har rätt att lägga sina självstudier som det behagar de själva! Vissa kanske tex studerar bättre på kvällarna...alla är ju olika;-) Jag studerade heltid förra hösten och hade kunnat ha barnen på dagis i heltid, nu behövde jag det inte utan de gick 9-15 varje dag. Men även om jag hade tid på dagarna så skötte jag de mesta självstudierna på kvällen för att det funkade bäst så för mig.

Kram på dig Beckah;-)

2010-10-15 @ 13:59:41
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Thea

Jadu,vad skall man säga.Jag tycker du är otroligt duktig och är så bra med dina goa killar.Det är det som är det viktiga inte när du gör vad! Fortsätt du att göra som du vill när du vill :) kram kram

2010-10-15 @ 18:06:15
Postat av: Sara, mamma till pseudotvillingar

Fia: Fast det stämmer ju abslout, Beckah får göra vad fan hon vill hela dagarna så länge hon lämnar in uppgifter gör prov mm så det kommer upp i heltid så kan hon shoppa hela dagen om hon vill och sen plugga när barnen är hemma. Det är helt upp till den som pluggar och ingen annan.



Jag läser själv och gör alltid det på nätterna, nu går inte barnen på dagis ändå för deras pappa är hemma. Men jag jobbar natt och sover alltså under den tiden de hade varit på dagis om de nu börjat där, hur ska man då göra om man inte får göra annat (sova) när de är på dagis? Det är inte långt tid kvar tills dom börjar så jag kommer studera när de börjat med.

2010-10-15 @ 18:20:40
URL: http://neccin.blogg.se/
Postat av: Fia

Jaha ja men det är iaf tänkt att man ska studera när barnen är på dagis skiter i om ni två skiter i att plugga när ni har barnen på dagis men det är fel hur som helst tycker jag och man får INTE har barnen där om man är ledig, har man semester exp så har barnen ingen rätt att vara där så är det OM det inte är sociala skäl! Varför ska ni ha barnen heltid annars när ni varken jobba eller plugga? Det är ju helt ologiskt antar att det inte är något ni berätta på dagis när ni lämnar kl 08 att ni ska se på film hela dagen och sedan hämta 16?. Det får stå för er men man förvånas ju ändå :/

2010-10-15 @ 20:06:27
Postat av: Beata

Hej!

Men herregud helt otroligt att folk lägger energi på att klaga och ha en massa åsikter om hur du prioriterar. Tur att du är stark nog att låta det rinna av!

Jag tycker att du kämpar på bra med både barnen och pluggar mer än heltid!

Lycka till!

2010-10-15 @ 21:17:52
Postat av: Jennie

Ärligt talat, hur kan man ens lägga energi på hur en annan människa planerar sin vardag?! Har man så lite själv att göra under dagarna, så är mitt tips: Skaffa en hobby.

2010-10-15 @ 21:24:06
Postat av: Annika

Menar du på allvar att ngn gnällde över att du gick till frisören när barnen va på dagis?

Folk har ju helt klart inget liv!



Jag går till frisören när barnen är på dagis och dessutom PÅ ARBETSTID! Sug på den!



Fia: vad har du för rätt att tala om för ngn hur de ska lägga upp sin studietid?

Vaddå, inte får hänga tvätt när barnen är på dagis?!

Är du sann?



Stå på dig Beckah!

Jag följde din blogg för några år sen, och hittade tillbaka hit via FL =)

2010-10-15 @ 22:38:06
Postat av: Ulrika

Men alltså, så där kan man verkligen inte göra. Jag jobbar som lärare och har tio timmars förtroendearbetstid i veckan, vilket betyder att jag då kan jobba på valfri plats. Självklart går jag då inte och klipper mig, fikar eller annat, för det skulle sticka otroligt mycket i dagispersonalens ögon och enligt reglerna får man bara ha barnen på dagis när man jobbar + skälig restid.



Som lärare måste jag också säga att du verkar ha en ganska dålig studieteknik. Plugga på dagarna och sov på nätterna så ska du se att du når de MVG som du vill ha. :-) Du är ju en jättesmart tjej, men just nu tycker jag att du underpresterar och det beror tyvärr på dina vanor.

2010-10-15 @ 23:38:18
Postat av: Fia

Tack Ulrika för ditt kloka svar :) Men det är ju oxå konstigt att så fort man säger ifrån och inte har samma åsikter nä då jäklar ska man skaffa en hobby och då har man inget liv? Vad är detta för låg nivå på "diskussionen" vaddå inte hänga tvätt fan läser du inte vad jag skriver eller?Annika? Jag skriver : att gör man allt annat än plugga så bör man fan inte ha dagisplatser till sina barn, Jag upprepar: att ta en lång paus är helt OK!!! Fy an vad trött man blir på människor som bara bara vill bli strukna med hårs, fy fan för er som inte kan ta kritik eller vettiga råd. Eller ens kan läsa och förstå innebörden i det jag skriver ja men det är ju ert problem att NI inte har en hobby eller något liv eller hur var det nu? Har ni ett sk liv som kommentera måste man vara hålla med i allt? Ni kanske är sånna "nick dockor" som håller med om allt som aldrig har egna åsikter, men sån är inte jag iaf och tack gode gud för det och ni passar det inte er att läsa mina ärliga åsikter behöver ni ju inte läsa dem heller eller hur?!

2010-10-17 @ 18:40:22
Postat av: Sara, mamma till pseudotvillingar

Fia: Det låter snarare som att du håller på att flippa ur totalt för att inte alla Beckahs läsare stryker dig medhårs. Och nick-dockor är verkligen nått vi inte är, märker du inte att vi inte nickar instämmande till dig?

Herre jisses säger jag bara om vissa...

2010-10-18 @ 02:02:25
URL: http://neccin.blogg.se/
Postat av: Nettan

Alltså, detta med dagistid och studier finns det både de som har rätt och fel, men framför allt är väl vad varje enskild kommun har bestämt. Jag har pluggat heltid i flera år innan jag började och jobba, fick dispens under praktikperioderna för att barnen skulle få börja tidigare på morgonen under den tiden. Inga problem från kommunens sida. Inga problem heller att barnen fick gå på förskolan/fritids när jag hade eller nu mera har en ledig dag r/t att de bedriver verksamhet som de vill att barnen ska medverka i. Det som däremot var viktigt var att de visste var de kunde nå mig i den händelse av att något hände. En av personalen sa tom: Klart att du kan göra dina ärenden (tex klippa sig, gå till banken etc) och att barnen har det bra här i stället för att ha det tråkigt medan jag tex klipper mig. Det handlar om ansvar och ett givande och tagande i dialog med förskole/fritidspersonalen och de regler och riktlinjer som finns i kommunen man bor i. Vissa kommuner är mer generösa andra är mer strikta. Jag som har tvillingar har dessutom haft turen att under deras tid på föskola kunnat alternera så att en tvilling fick vara ledig en dag med mig och ha egentid och sedan växla så att den andra tvillingen fick motsvarande tid hemma. Men så generösa kanske det är få kommuner som är!



Stå på dig Beckah och lycka till med dina studier!

2010-10-18 @ 10:39:38
URL: http://livetspussel.blogspot.com


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback