Ord och uttal

Det är ingen hemlighet att Alvin har ruskigt dåligt uttal :-)

Han har mängder av ord, hundratals och pratar i långa meningar men uttalet! OMG, det är nog bara vi som förstår det mesta.

Exempel på Alvins språk:

Äcke = räcker
Äcki = äckligt
Gyck = snygg (som alltså betyder solglasögon)
Sissa = kissa
Sass = glass
Dåtå  = dator
Dotto = Victor
Fopp = snopp
Fapp = saft
Foppa = strumpa/socka
Fufuff = smörgås
Fuff = smör
Foffa = moster
Faffa = farfar (men betyder även farmor, annars säger han niiina till farmor som heter Carina)

Alvin gillar F ;-) F är lätt när man har liten mun, stora framtänder och överbett :-D

Sen har han ju bra ord också såklart. Sånt som alla fattar.

VA FAN! säger han tex klockrent tyvärr ;-)

Meningarna han säger går ju ofta att lista ut vad de betyder också:

Komma dej, mamma (eller pappa)
Nä, bill itte (nej jag vill inte)
Den é miiiin
Va äle häl? (vad är det här)
Läppa dej (hjälpa dig, som egentligen betyder hjälpa mig, alltså att han vill ha hjälp)
Nä, bill itte sissa (nej, jag vill inte kissa)
Mamma (eller pappa), kom! läppa dej peppe bajsa! ("Mamma, kom och hjälp mig med papper och torka, jag har bajsat" betyder det)

Så han pratar mycket, massor rent av men uttalet...ja det väntar vi på som sagt hehe ;-)

Kommentarer
Postat av: Milla

Hoho! ;) Så olika det kan vara med uttal och sånt, men jag tror ju att det är ganska vanligt (av nån anledning) det där med klockrena svordomar. Det är som att laddningen i ordet gör det superintressant. Även fast vi kanske har sagt ordet i förbifarten och i samma "tråkiga" tonläge som allt annat som sägs.

Märkligt.

Ha det bra! =)

2009-07-22 @ 12:56:40
URL: http://www.ganskahomemade.se
Postat av: Mia

Så söööt han är Alvin!

2009-07-22 @ 14:30:49
Postat av: Wilma

Min har alv niiiio till allt :o)

2009-07-22 @ 22:48:47


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback