11 år gammal och trött på att leva

Hjälp mig hjälpa!

Jag vill att ni ska hjälpa mig med tips. Massor av tips. Det här är VIKTIGT!

Ni vet mina hjärtan Hailey och Rachel? De ligger ju på barncanceravdelningen på Drottning Silvias barnsjukhus. På samma avdelning ligger också en liten tjej som heter Ella. Hon är 11 år och sjuk i Akut Lymfatisk Leukemi (ALL) som är den vanligaste tumörsjukdomen hos barn. Cellgifterna har skadat delar i hennes hjärna så att kroppen inte lyder längre. Hon kan inte gå, inte sitta, inte röra sig. Hon bara ligger. Hon är alltså helt klar i tankarna, det är bara rörelseförmågan som är drabbad.

Ella är djupt deprimerad och vill inte leva längre. 11 år gammal, sjuk i cancer och trött på livet. Hennes kropp fungerar inte, hon är svullen av medicinerna, hon har tappat håret och hennes röst är helt förändrad.

Ellas mamma är såklart helt förtvivlad och försöker hitta sätt att muntra upp sin dotter. ALLT gör skillnad, alla små ljusglimtar som bryter den trista sjukhusvardagen är värdefulla.

Ella har varit inlagd i 7 månader nu.

SNÄLLA SNÄLLA tänk till, kom med tips! Länkar, idéer på vad man kan göra för den här fina lilla tjejen för att ljusa upp hennes liv.

Till Hailey och hennes mamma beställde jag ju tröjor från Babykungen.se och har köpt en bok med Hailey från Beebook.se. Dessa har betytt mycket för Hailey och Rachel, men vad passar en 11-åring?

Ella älskar att sjunga och dansa. Sång och musik. Tyvärr kommer hon aldrig kunna dansa igen och hennes stämband är också förstörda av behandlingen men det är iallafall hennes intressen.

ALLA tips och idéer och tankar emottages med tacksamhet!


Ni företagare som läser får mer än gärna göra reklam här och tipsa om ni har något som passar!


Det går även bra att maila mig med förslag
[email protected] (eller [email protected] om första ej funkar)



Här är jag med Hailey-hjärtat senast jag hälsade på. NU i dag var det meningen att jag skulle vara där men så blev jag ju förkyld igen. På bilden har jag Team Hailey-tröjan på mig :-) Love you Hailey <3 Kommer så fort jag blir frisk, kanske nästa fredag och då hoppas jag på att få säga hej till Ella också <3 Fina tjejerna <3

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul leksak som håller i timmar efter timmar:



http://www.etrendstore.se/addictaball-p-1088-c-725.aspx



En sån här mössa tillsammans med en MP3-spelare är en kul present:



http://www.etrendstore.se/ilogic-sound-hats--p-1183-c-430.aspx



2010-10-08 @ 15:00:17
Postat av: Anonym

karaoke tror jag skulle passa bra om hon gillar musik o att sjunga.. då kanske andra barn på sjukhuset vill vara med så får hon lite gemenskap?

2010-10-08 @ 15:19:49
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Karaoke är egentligen jättebra. Jag vet dock inte om hon klarar det eftersom hennes stämband är så påverkade av behandlingen.

2010-10-08 @ 15:22:15
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

En keyboard? Hon kan ju lära sig spela. Det är ju också en del av musiken :)

2010-10-08 @ 15:34:42
URL: http://emmasandracaroline.blogg.se/
Postat av: Tove

När jag och min sambo åker bil långt så brukar vi leka "så ska det låta" :-) Om hon tänker på en låt t.ex 5 ord och 2 bommord och så väljer ni andra siffra och hon säger vilket ord det är där och så gissar ni låt genom att sjunga. Alla vet nog hur det funkar :-) Lätt att hålla koll på i huvudet, det krävs inge papper och penna och hon behöver inte sjunga men får sång och förhoppningsvis lite skratt ändå :-)

2010-10-08 @ 15:44:52
Postat av: Sofie

gillar hon musik så kanske musik videos med hennes favorit band på dvd kan vara en bra idee, tidningen okey, var en favorit hos mig när jag var 11, men vet ju ej hur den tidningen är nu... Tjejfilmer, pussel med många bitar, spel och ljudböcker är vad jag kan komma på...

2010-10-08 @ 15:52:43
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: anna-ett barn på jorden, en ängel i himlen

Jag vet en man som har en grej som heter Nalles Resa.

Han kan ordna det mesta. Han finns på facebook.

Per-Erik Ottosson eller något sådant, du finner han bland mina vänner.

Har flickan någon idol eller nåt kanske han kan ordna så denne besöker flickan.

En tanke som kan vara kul och kan betyda mycket också i den åldern.

Kram

2010-10-08 @ 15:57:14
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tack för era tips <3



Jättebra Anna-Maria, tack så mycket, ska kolla upp detta! <3 kram

2010-10-08 @ 15:59:27
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Petra

Spel, frågesport (även för tv/dator) - orkar/vill hon pyssla smycken eller liknande??? Annars lät ju keybord som ett superbra förslag (med hörlurar t.ex.)...

2010-10-08 @ 16:00:52
URL: http://bloggen.willvin.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Det är denna tror jag Anna-Maria :-) toppen!



http://nallesresa.se/

2010-10-08 @ 16:04:02
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Tove

Kom på mer :-) Talböcker att lyssna på. Kompisar eller släkt kanske kan göra en inspelning där dom berättar vad som händer och sker i deras liv eller nått liknande som hon kan lyssna på. Olika tankelekar, dock kommer jag inte på nån nu men nån annan kanske gör det. Nån kanske kan trolla lite för henne. Vet inte om nått jag skriver kommer till nytta men jag vill ändå göra ett försök att hjälpa till :-)

2010-10-08 @ 16:12:55
Postat av: Veronica - mamma till Alfred, Elmer & Willy

Min lillebror var också sjuk i cancer och var liksom Ella djupt deprimerad, det han älskade som mest var ishockey så vi ordnade att några hockeyspelare från FBK hälsade på honom.

Om hon har någon idol så är det mitt förslag att göra likadant...

2010-10-08 @ 16:33:30
URL: http://veronicamamman.blogspot.com
Postat av: Marie

Jag tipsar oxå om någon/några betydelsefulla personer som kan komma och hälsa på henne på sjukhuset. Att hon får känna sig frisk för en liten stund och kunna göra saker som hon kunde innan ( i den mån det går såklart!)Det brukar finnas "lekterapi" på sjukhus, kanske dem kan komma med saker hon kan göra. Måla på staffli, måla gipsfigurer, göra smycken m.m. Att göra smycken är ju poppis nu för tiden, finns MASSOR med fina pärlor. Att sticka/virka är ju oxå kul och det finns MASSOR med härliga garner i fina färger.

Tillslut vill jag rikta ett STORT HJÄRTA till dig, Beckah, för att du är så gullig och engagerad i barn som har det svårt. Inte nog med att DU har det tufft som ensamstående mamma, du har ju Elmer med sin sjukdom oxå. Du är en enastående mamma som har mycket kärlek över till andra. Beundrar dig stort!

Kram från Marie

2010-10-08 @ 17:06:30
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Åh tack marie vad du är gullig <3

2010-10-08 @ 17:09:12
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: En mammas bekännelser

kanske stiftelsen Min Stora Dag kan vara något för henne?

2010-10-08 @ 18:29:53
URL: http://mammasanningar.blogg.se/
Postat av: Helena med Eskil och Simon

Åh, alla mina tips är redan tagna tror jag... men ska ha det i bakhuvudet och hojta till om jag kommer på nåt mer...

2010-10-08 @ 19:38:16
Postat av: MP

Kolmården har väl något där man kan få simma med delfinerna? Om Ella skulle gilla det kan väl någon starta en insamling så att hon kan få göra detta? I vattnet skulle hon inte hämmas av de skador hennes lilla kropp fått av medicineringen.

2010-10-08 @ 20:17:28
Postat av: Straggle

Mitt hjärta blöder. Hennes huvud behöver fyllas på med någonting positivt. Se om ni kan få tag i solskenshistorier på dvd, filmer om unga hjältinnor som överkommer alla hinder och faror. Något som lockar henne att tänka positivt. T ex "Flickan och Räven" http://cdon.se/film/flickan_och_r%C3%A4ven-4160580 eller Mysteriet på Kyrkogårdsön

2010-10-12 @ 00:34:24
URL: http://straggle.myword.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback