Dagens FL

Länge sen jag slängde in ett inlägg i den här kategorin nu men jag blir så jävla upprörd och måste skriva av mig.

Javisst. Det kan vara en riktig plåga att vara gravid i slutet. De som följer min blogg vet att jag mer än väl vet hur jobbigt det är.

Men NÅGON jävla gräns får det väl för fan finnas på vad man gör i den desperata situationen?!!

Inte för alla, tydligen!

Stötte på en tråd på FL igår med en blåst och egoistisk brud+ sambo som försökt sätta igång förlossningen hemma själva i vecka 32 - genom att killen tryckt in fingrarna i livmodertappen och gjort en hinnsvepning! Jag mår fan illa!

"Är det farligt att göra en hinnsvepning själv hemma?" DOH! Svaret kan man lista ut själv med röven!

Visst, överlevnadschansen är näst intill 100% att födas i vecka 32 men det är farligt ändå! Omogna lungor, risk för framtida men som problem med syn/hörsel/utveckling. Läs- och skrivsvårigheter osv. Plus att barnet faktiskt i värsta fall KAN dö även om vecka 32 är relatigt långt gånget.

Först tänkte jag att det kanske var ett troll (en som ljuger och skriver upprörande saker bara för att skapa debatt och/eller få uppmärksamhet) men nej tyvärr! trådstartaren började sedan skriva oanonymt! Det visar sig vara en verklig person, en trebarnsmamma på 29 år!

Hon gnäller och beklagar sig och påstår sig vara orolig men besvarar allt med ilska och uppkäftighet och i det närmaste försvarar sitt beteende och verkar glad och upprymd över alla tecken på att hinnsvepningen skulle funkat. Att hon fått ont och att hon tror slemproppen lossnat.

Sen kommer det riktigvt sjuka; hon tar kort (!) på slemmet hon finner i trosorna och lägger upp bilderna på sin sida på FL! Nu har jag inte det minsta ont av att titta på en sån bild så själva bilden i sig stör mig inte alls. Det som stör mig är att någon kan vilja visa upp sina flytningar. För ja - det var flytningar och ingen slempropp enligt min bedömning iallafall. Möjligtvis en pyttebit slempropp.

Men ärligt talat! vad hände med att kontakta sin BM och berätta hur dåligt man mår? Eller ringa förlossningen och kräva hjälp?! I bästa fall kan man få en igångsättning av humanitära skäl. Visserligen inte före 38+0 eller möjligtvis i något enstaka fall 37+0 (förrutom av medicinska skäl då de kan sätta igång hur tidigt som helst) men det är ju bättre än att gå tiden ut.

Orkar man inte det heller finns ju alternativet att vara inlagd fram tills igångsättning, det borde hon ju orka åtminstone för sitt barns skull.

Men det är läskigt att tänka på hur de här personerna är som föräldrar när deras föräldraomdöme brister så mycket.

Vad det är för slags blivande pappa som VÅGAR trycka in fingrarna i sin gravida sambos livmodertapp och göra en hinnsvepning?

För att kunna detta måste tappen vara öppen ett par centimeter, vilket i sig inte alls är något konstigt för en omföderska men väl där inne finns bebisens huvud. Det är omöjligt att göra en hinnsvepning utan att fingra på barnets huvud (ja, naturligtvis är fosterhinnorna emellan men de är tunna).

De flesta normalt funtade män skulle aldrig våga göra en sån grej. Aldrig komma på tanken, aldrig göra så. Någonsin.

Vidare så finns det två varianter...

1. Paret fick ett infall bara i stundens hetta. Inget genomtänkt alls. Det bara hände och efteråt ångrade de sig och insåg vad sjuka saker de sysslade med. I detta fall kan det vara riktigt farligt med tanke på att man inte springer och tvättar händerna innan man utför en impulshandling så risken för bakterier som kryper in är myckdet hög.

2. Paret planerade handlingen. Mannen tvättade händerna innan och de bestämde sig för att genomföra det här. De pratade om saken innan, de bestämde sig för att han, barnets pappa, skulle trycka in fingrarna i mammans livmodertapp och försöka sätta igång en förlossning i vecka 32+. Jaga ut parets lilla prematura barn. Det här alternativet känns oerhört skrämmande. Föräldraomdömet måste verkligen ifrågasättas om det är den här varianten som stämmer.


Enligt tråden så hade killen tvättat händerna...


Kommentarer
Postat av: Amanda & Oscar

Oh my god, jag blev riktigt illamående av det här. Riktigt j'vla sjukt..

2009-09-23 @ 13:56:41
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: virran

jag kräks.

2009-09-23 @ 14:03:01
URL: http://veronicanoer.blogg.se/
Postat av: Bodil

Ja, jösses... Människor slutar aldrig att förvåna mig. :/

2009-09-23 @ 14:44:15
URL: http://enmynta.se
Postat av: Sara

Men huvva... Att man kan riskera sitt ofödda barn på detta viset, snacka om egoistiskt. Man ser mycket konstigt på FL, är mycket sällan in där. Min aktiva tid där är när jag är gravid, då är det kul att följas och jämföra!



Ha en bra dag!



Sara

2009-09-23 @ 14:44:55
URL: http://frokenmamsen.blogg.se/
Postat av: osklje

ja du, jag läste också den. Ja it skulle jag vilja påstå. Mina barn föddes v 32+3 och 27+0 så jag vet vad det innebär att ligga på neo. Varför vill man bara inte ha bebisen inne i magen där det är skönt o tryggt.

2009-09-23 @ 14:45:37
Postat av: Emma

Fy fan! Vissa borde verkligen kollas upp innan dom skaffar barn.

Stackars bebi, mår illa av att läsa det.

Vad hette denna människa?..

// ps, intressant blogg!

2009-09-23 @ 14:50:13
URL: http://mammatillklara.blogg.se/
Postat av: Julia

Det är ju helt sjukt, har precis skummat igenom tråden och kollat hennes sida på fl.



Någon borde ringa soc eller var nu man ringer och anmäler när någon försöker skada sitt barn i magen.

2009-09-23 @ 15:16:25
URL: http://grabbligansmamma.com
Postat av: Melanie

Har följt din blogg ett tag nu, fastnade när du hade länkat till den ang. amning på FL. Superbra!

Det här är ju rena vansinnet! Hur kan man? Man blir verkligen förvånad över att det finns såna här människor...

2009-09-23 @ 15:20:33
Postat av: Annica

Låter ju helt osannolikt... Kan inte va normalt funtade.

2009-09-23 @ 15:46:05
Postat av: ida

Men WHAT? Är det sant?

Ja herreguuuud.... än är inte den siste idioten född. Tyvärr.

Skrämmande!

2009-09-23 @ 16:23:40
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Wilma

öhhh, men vilka folk det finns!! Kan du länka till tråden? :-)

2009-09-23 @ 16:35:23
Postat av: j

Ja hon MissUnderstood80 med sambo verkar inte ha alla fåren hemma..



http://www.familjeliv.se/Forum-4-252/m47436976-1.html?search=MissUnderstood80&searchField=2&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2

2009-09-23 @ 16:53:44
Postat av: LisaPI (BDB)

Läste samma inlägg men blev för upprörd för att kommentera!

Födde ju min dotter i v.35 efter 5veckors kamp och strikt sängläge på sjukhuset att hålla henne kvar i magen och vi fick sedan ligga inlagda på NEO i 2veckor då hon var lite klen och trött.



För mig är detta både oförståeligt och väldigt idiotiskt och jag hoppas att det stackars barnet får stanna kvar i magen tills det är fullgånget!



Gillar din blogg skarpt! Du skriver bra och jag ser fram emot mer kul läsning! :)



Kram Lisa (BDB- LisaPI)

2009-09-23 @ 16:56:45
Postat av: Madde

Sinnessjukt :-o

Postat av: Annelie

Dra mej baklänges på en kälke... Fy fan rent ut sagt... Man blir så förbannad att det finns så j-la korkade människor, och att de är så förbannat skruvade som vill sätta den lilla bebisen i en sån sits så att de kan förstöra den lilles liv!!! Fattar dom inte vad det kan bli för konsekvenser för den lille?!?!?

Ja, herregud säger jag bara!! Ujujuj... Man vill kräkas!!



Kram

2009-09-23 @ 20:20:04
URL: http://lallisbrallis.blogspot.com
Postat av: Elinor

nä men herre guuud så sjukt. Kanske komma på tanken, men att faktiskt GENOMFÖRA det är ju riktigt sjukt. Hade jag sagt det till min sambo att göra så på mig så hade han idiotförklarat mig totalt, iaf inte tagit mig på allvar. Ja jisses, vilka människor det finns. Får verkligen hoppas att deras lille bebis där inne mår bra och att den stannar kvar och blir färdigbakad!

2009-09-23 @ 20:41:47
URL: http://www.nossposs.blogspot.com
Postat av: åsa

det finns fullt av idioter som gärna visar upp sig på FL! Jag menar hur djävla dum i huvudet får man bli?

2009-09-23 @ 22:50:34
Postat av: Jessica

mycket sjukt har man ju läst men gud/pezz

2009-09-24 @ 19:01:14
URL: http://metrobloggen.se/fitmom
Postat av: Madde

Va tvungen att kolla i den där tråden. Läste hennes press och hon är tydligen på förlossningen för koll idag för hon tror att hennes vatten gått.. omg vilka människor de finns.

2009-09-25 @ 02:25:05
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Postat av: caroline

jag läste detta så oerhört korkat kan inte vara normals människor som värnar om sina barn.

2009-09-25 @ 10:30:33
Postat av: Paula

Fy fan va hemskt.. Har slutat hänga på fl för det finns fasiken för mycket idioter där.

Jag har reagerat på samma sak som du, det är inte första gången jag läser om mammor som börjar dricka ricinolja o kör "färdknäppen från vecka 33-34 för att försöka få ut barnet. Jag själv som fått alla mina barn tidigare har varit livrädd att bebisen ska vilja ut så tidigt.. Men skriver man något är man ju bara en hönsmamma som ska hålla käften.

Fy fan man blir ju mörkrädd...

2009-09-25 @ 12:31:17
URL: http://pyrisen.blogspot.com
Postat av: Fiona

Fast är det egentligen någon som blir förvånad över att just hon gör en sån sak?

Det är ju inte alltför länge sen hon skrev nån tråd om varför hon hade sin son som då var yngre än två år i framåtvänd bilstol. Hon hade typ 1000 jävla skäl till varför, och ingens argument på varför det var direkt olämpligt gick in hos henne.

Jag tycker inte hon borde ha barn :-(

2009-09-25 @ 15:07:43
Postat av: Beckah

Fiona; jag har missat den tråden :-o men har sett blasnd hennes foton att hennes stackars tvååring satt framåtvänd tyvärr.

2009-09-25 @ 17:41:20
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Tessan

Haha hittade din blogg av en slump! Jag läser okså i forumet på fl flitigt. Vilka idioter det finns! Blääää....

2010-03-23 @ 14:48:03
URL: http://imammasmage.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vet knappt om man ska skratta eller gråta. Visst många är trötta på graviditeten men man gör inte såna saker så tidigt. Är en annan sak om läkaren eller ens bm rekommenderar det.

2010-11-27 @ 18:15:59
URL: http://amandaanders.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback