Godmorgon eller vad man ska säga?

I had one of those nights again ...vakennatt med andra ord. Sov mellan ca 19:00 och 22:30 igår kväll och har varit vaken sen dess. Kanske jag behövde det? Ensamhet och tystnad, inte ens vänner på nätet som "stör". Bara jag och mina tankar. Min sorg och bearbetning av alla känslor. Känns dock inte det minsta bättre. BEHÖVER DIG, bara dig, höra din röst, veta vad du tänker och känner nu. Hur känns det?

Nu har Alleballe kommit hem och Elmer är också vaken. Själv väntar jag på kaffet, nattens balja är slut. Mycket kaffe blire minsann, säkert inte jättenyttigt, speciellt inte när man har kronisk magkatarr ;-) men skit samma.

Mycket att göra idag då, skönt att börja dagen tidigt *LOL* dvs börja dagen redan igårkväll då med andra ord ;-) har förrutom att sörja även hunnit läsa på lite inför provet jag ska ha i eftermiddag i Biologi B. Celler och dess uppbyggnad. Borde kanske vara högaktuellt och intressant för mig med en pojk med muppiga Langerhans celler och Mastceller men nää det är bara en jäkla massa nya konstiga ord. Sjuttioelva ologiska termer man ska lära sig utantill på en och samma gång. Veta vad varje liten pluttig grej i cellen heter och vad den gör :-/

Ser däremot fram emot senare del i kursen om blodet och om immunförsvaret! Där börjar vi komma in på intressanta grejer och Elmers sjukdomar och mina intresseområden.

Men PUST så många egna arbeten jag måste göra! Har inte ens kolla på alla och har inte börjat med NÅGOT över huvudtaget. Börjar få lite panik. Dessutom ska jag ha det där JÄVLA FÖRBANNADE HELVETESPROVET i Matte B nästa vecka. Nationella provet som är så viktigt och avgörande, som jag inte gjorde förra terminen. Klarar jag provet så är jag äntligen klar med kursen och får betyg och har alla ämnen som krävs för att söka till SSK programmet. Får iofs lov att göra om provet om jag misslyckas men jag ska hinna också :-/ Äckliga jävla Matte! DÖD åt det ämnet!

Men hallå? Det är matte i SSK utbildningen också. Javisst, det är hårda krav på den också, men det finns en viktig skillnad - räknandet sätts i ett sammanhang, man räknar med ett SYFTE och det är det som jag har så svårt för i matte annars. Jag klarar "textuppgifter" hur bra som helst - när räknandet får ett syfte. Jag är lixom inte dum i huvudet men jag har extreeemt svårt för att bara sitta och räkna med siffror utan att det ska "vara till något". Känner bara "Varför?" och att det är onödigt. Bara en massa regler hit och dit och jag är inget stort fan av regler (Nähä? Åh fan!) ;-) hahaha matte är enbart "Så här är det, så här gör man, punkt slut" och Beckah är enbart "Varför då? Vem har sagt det? Vem har bestämt det? Om jag vill göra på ett annat sätt då?" precis som jag är när det gäller allt annat också, ifall någon missat det.

Nog om det, nu är kaffet klart!

Kommentarer
Postat av: Thess

Jag fick göra omprov på det nationella i Matte B, men då fick man se innan vad man hade gjort för fel och vad man skulle göra om på, vilket gjorde det mycket lättare för då behöver man bara tänka på just de sakerna. Hoppas att du klarar det direkt och att resten av skolan flyter på igen för dig :)

2011-03-17 @ 06:44:15
URL: http://morriislajf.blogg.se/
Postat av: Ida P

Tråkigt att du känner så inför matematiken. Tyvärr verkar du inte ha "knäckt koden". När man väl har gjort det är matematikens värld underbar.



Sen har du nog lite otur om din lärare inte kan motivera varför du bör lära dig något. Det är ju rätt så mycket läkemedelsberäkningar i SSK-utbildningen. Det mesta i Matematik B är relevant i förhållande till ditt kommande yrke. Reglerna måste du kunna ända in i ryggmärgen. Inte kul om du räknar fel på läkemedel bara för att reglerna inte är självklara för dig :)



Kämpa på, du kommer klara detta galant!



Hälsningar Ida

Gymnasielärare i Matematik och Kemi

2011-03-17 @ 08:13:34
URL: http://idapeters.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

har en fantastiskt bra och pedagogisk lärare och har gått Matte B light men det hjälper inte. Sen har jag inga problem med att förstå reglerna eller att räkna. Jag bara tänker och tycker för mycket.



Som jag skrev så kommer läkemedelsberäkningen gå mycket bättre eftersom det då sätts i ett sammanhang. vad jag vet måste man ha alla rätt på den biten eftersom det är så viktigt och avgörande - kan ju handla om någons liv sen när man jobbar så att säga.

2011-03-17 @ 08:17:27
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: thile

Sender deg mange tanker og symbolske roser ♥

2011-03-17 @ 10:12:23
Postat av: Angela

Jag har inget direkt mattehuvud heller men klarade läkemedelsräkningen på ssk-programmet. Fick i och för sig göra en omtenta men det är det många som får göra. Jag tror inte att det blir några problem för dig och om det skulle vara det så är en omtenta inte hela världen.

2011-03-17 @ 10:48:52
Postat av: Maria

Vet du, läkemedelsräkningen är enkel och ibland är den ganska rolig. Jag vet att alla säger så men jag hade IG-varning i Matte B och har klarat alla läkemedelstentor med alla rätt på första försöket. Nej, inte den första. Den fick jag göra om två gånger. Men det kommer att gå bra för dig. Lycka till1

Postat av: Nettan

Kämpa på Beckah! Matten är väldigt bra att ha speciellt på ssk-programmet som många av dem andra skriver.

2011-03-17 @ 16:34:08
URL: http://livetspussel.blogspot.com


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback