Leukemi och hypokondri

Alvin är trött och sur ja...

Alltså det här började i höstas. Jag märkte av hemma att han var surare än vanligt, verkade tröttare, mer lättirriterad. Dagis märkte av det också och påpekade det på utvecklingssamtalet.

Vi föräldrar tänkte att lösningen kunde vara att han sov hos M varje dag så att det blev lite fastare rutiner än att sova borta då och då utan planering så Alvin aldrig visste var han skulle vara. Jahapp så ändrade vi så det blev så.

Har Alvin ändrats? Nej, han blir stadigt tröttare och tröttare och surare och surare. Glädjen har försvunnit i hans blick och han blir blekare och gråare för varje vecka. Det här är ingen nyhet för ni är FLERA som påpekat just detta om Alvin när jag lagt upp bilder på honom "Var är livsgnistan?", "varför ser han så trött och ledsen ut nuförtiden?".

Nu de allra sista veckorna har det hela blivit mycket sämre och sen två veckor ca heter allt "Det är så jobbigt" Han orkar inte klä på sig, orkar inte gå till dagis (att GÅ alltså, men han vill dit och vill vara där) han orkar inte gå hem. Tröttare och tröttare och slöare och slöare.

Får han för lite sömn? Lider han av vitaminbrist? Vad är fel? Har jag tänkt många gånger och tanken har kommit oftare och oftare.

Han har varit sjuk flera gånger under den här perioden - småinfektioner alltså, lite feber och snuva men lite värre i julas när alla i familjen var jättedåliga.

Imorse var det återigen "Det är så jobbigt" och uppriktig gråt. Orkar inte gå till dagis. Ont i benet. Den hypokondriska delen i min hjärna tände varningslampan - Ungen har Leukemi! Den sansade, normala delen av min hjärna tyckte att han bara fått för lite sömn och lämnade honom på dagis.

Efter lunch ringde dagis. Alvin låg på soffan med feber. Visserligen bara 38,2 men ganska allmänpåverkad och har klagat över värk i benen hela dagen. Då ringde jag Vårdcentralen, nu får de faktiskt ta ett blodprov!

Fick en tid kl 14 och hämtade Alvin och åkte direkt dit. Alvin haltade från bilen in och var väldigt lugn, tyst och blek. Sen fick vi träffa en läkare, en "farbror doktorn" Jag sa precis som det var  - jag är en väldigt hypokondrisk mamma och de här symptomen låter inte bra i mina öron. Läkaren bedömde att jag är för påläst för mitt eget bästa...

Jag förklarade om tröttheten, humöret och livsgnistan, om den stadiga försämringen och nu en ny infektion och värk i benen. "det är inte det att jag inte tar dig på allvar" sa farbror doktorn med ett hånflin... "Du är rädd att det är något farligt". Jag kontrade med "Jag vet att det skulle kunna vara något farligt och därför blir jag orolig men jag är intresserad av att veta vad som är fel, även om det är så enkelt att han bara lider brist på något".

Sen undersökte han Alvin och började med att fråga om han hade ont i halsen? nej. Ont i öronen? nej. Sen kollade han hals och öron. En lätt öronkatarr på ena sidan och helt otippat: Halsfluss! Svullna körtlar på halsen, magen kändes normal, hjärta och lungor lät fint.

Han tyckte det skulle tas ett prov i halsen + CRP. Jag tyckte att det skulle kollas lite bättre. Så han beställde ett venöst prov istället. Vad som skulle kollas vet jag dock inte, men man får väl hoppas att han fattade att jag alltså menar att de ska kolla vita blodkroppar iallafall.

Vidare till Lab för provtagning. (Under?)-sköterskan kollade Alvins armar men vågade inte för "man får bara en chans" tyckte hon och hämtade ställets mest erfarna sjuksköterska istället som tog provet på Alvin medan han satt i mitt knä. Inga problem. Han sa inte ens något :-o inte ett ord, inte ett pip, bara stirrade med tom blick på en tavla på väggen och så var det hela över och jag och sköterskan visade röret med blod vilket Alvin tyckte var lite spännande även om blicken var likgiltig och leendet uteblev. Jag berättade om de små slangarna inne i kroppen där blodet bor blabla. Han tyckte det var ganska intressant tror jag.

Prov i halsen, klöktes lite men sa inget nu heller. Han var så trött, matt och tyst hela tiden vi var på VC. Temp 38,0 bara.

In till läkaren igen, precis när vi skulle in så blev Alvin kissnödig. Jaha så bra tyckte läkaren, då går jag och tar en kaffe sålänge. Eh...? Jahapp okej... toabesöket tog 1 minut och sen fick vi vänta en kvart på läkaren. Jag glodde på klockan...skulle ju hämta Elmer också kl 15...

Sen fick vi komma in. Han skrev ut Kåvepenin mot Streptokockerna de hittat i halsen och så pratade vi om de lite mer långvariga besvären också. "Barn är trötta ibland" hette det och "I perioder blir barn sura" och andra intelligenta saker. Jag sa inte mycket eftersom det inte kändes speciellt lönsamt. Han frågade om det kanske kunde vara så att Alvin är understimulerad. "Mja, alltså hade han varit understimulerad hade han väl snarare varit utåtagerande, aktiv och irriterad, inte trött, slö, svag, sur och med tappad livsgnista". Nä, iofs...

Att Alvin har så ont i benen att han haltar beror på infektionen i kroppen sa läkaren. Okej? Ja jo... man brukar ju få ont i benen av halsfluss ja, det har man ju hört.... men visst, kan väl hålla med om att man kan få lite allmänt ont, ledvärk och så vid feber och infektion men ändå?

Strunt samma. Klart är iallafall att han har Halsfluss så får jag helt enkelt avvakta och se vad som blir av den andra lite långdragna biten. Min undran om det kunde vara brist på något eller någon vitaminbrist eller så skrattade han typ åt. Det går inte få i Sverige med varierad kost (sa han i princip rakt ut). Jag argumenterade inte emot... men jag vet att Elmer har normalt Hb (122 tror jag) men däremot en lätt järnbrist (har 8 ska ha minst 10) så visst sjutton kan man ha brist på viktiga ämnen om man kollar efter.

När vi var klara på VC var det dags för dagens skämt:

Vidare till Apoteket alltså. Jag hade parkerat på sjukhusets framsida vilket är rätt nära Apoteket så jag lämnade kvar bilen och så gick vi till Apoteket. En mil lång kö, mycket beroende på idioten som satt i 20 minuter och dividerade med damen i ena kassan. "Förhelvete jag ska fan ha min medicin" och annat trevligt. Hon försökte förklara lite fint att de inte kan ha alla tusentals läkemedel på plats alltid och att det kan hända att man måste beställa och att man aldrig ska komma sista dagen - när medicinen är slut hemma - så som han hade gjort.

Alla andra i rummet skämdes å hans vägnar och suckade över att han stal en massa tid.

Hur som helst lyckades jag komma till kassan till slut och hon gick för att blanda Alvins Kåvepenin, fruktdroppar. När hon kom tillbaka och skulle sätta på etiketten upptäckte hon att det dels var fel dos och dels hade han inte angivit hur många dagar det skulle tas...? Hade jag inte redan haft noll förtroende av läkaren sen läkarbesöket så hade jag ju fått det då.

Hon fick ringa VC men läkaren var upptagen med patient så jag och Alvin fick gå och sätta oss och vänta. Alvin var så trött att han somnade i stolen. Hundra år senare ringde läkaren upp och allt ordnade sig förrutom att han fortfarande inte sagt hur många dagar... vi gissade oss till 10 dagar.

Sen var det att bära Alvin till bilen som så lyckat stod parkerad på sjukhuset istället för utanför Apoteket ja... klockan närmade sig 16:30 här så det blev att skynda hem, bära in Alvin så Victor kunde passa och sen springa till dagis och hämta Elmer och be om ursäkt (ringde dock från Apoteket också och berättade).

Alvin ligger här och sover nu. Plutten :-( så svag och sjuk. Det konstiga är bara att febern var så låg och han dessutom inte har ont i halsen så halsflussen var verkligen en överraskning. Trist bara att infektion i halsen och svullna lymfkörtlar inte på något sätt försvagar oron för Leukemi... (även om jag är FULLT medveten om att jag är ohälsosamt nojig och hypokondrisk när det gäller barnen).

Elmer har åkt till pappa nu och jag har ju då som sagt Alvin så det blir ingen spanska ikväll heller (missade förra veckan pga Elmers operation). Men att jag missar lektioner imogon känns betydligt värre iofs. Gaaah! Biologi! Jag fattar inget av skiten om jag inte är med på lektionerna så läraren lite pedagogiskt kan förklara. Boken är kass tycker jag och det tyckte jag på A-kursen också (samma serie).

Nu ska jag äta middag som Victor lagat :-) <3

Kommentarer
Postat av: pojkmaffia

lilla gubben då hoppas det inte är något mer än just detta, trist med läkare som inte kan ta en på allvar.. avskyr sådant..

det med febern känns igen, min jonathan hade lunginflammation men hade knappt någon feber vara bara vääääldigt hängig så VC ville knappt ta emot oss först, fick tvinga in en tid där.

2011-01-25 @ 19:42:18
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hoppas lilla Alvin kryar på sig, och att det bara är en vanlig infektion, det låter inta alls roligt, håller tummarna för er.

2011-01-25 @ 19:51:54
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Han var vaken och åt lite lite mat och så skulle jag ge Alvedon men då var tempen nere på 37,4 så det blev inget. Nu har han lagt sig igen.

2011-01-25 @ 19:52:22
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Annika

Tog de järnstatus på honom? En handledare jag hade för ett år sedan (läser till ssk) hade en dotter som alltid var sjuk, jättetrött, blek osv och läkaren på vc sa att hon hade fel på njurarna. Det visade sig sedan vara järnbrist och hon hade sanslöst lågt järnvärde, har för mig om att det låg runt 1-2! Är inte helt säker på värdet dock. Så de fick ge henne järndroppar direkt på maten.

2011-01-25 @ 19:57:15
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Nej, de kollade nog garanterat inte järnet :-/ men de kollade Hb och vad den låg på vet jag inte.

2011-01-25 @ 20:00:50
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

usch, jag känner så väl igen mig på din ängslan och oro. Tycker inte heller det känns sunt att en såpass liten klagar över ork. I den åldern är det ju just orken som sällan och aldrig brukar ta slut.



Iaf.. min dotter hade också halsfluss här före jul.. och fast hon fick påtagliga besvär i halsen av den hade hon också samma låga feber som Alvin (fast att den vanligtvis brukar skjuta i höjden när hon har infektioner).



Hoppas han piggar på sig snabbt. Har inte Mattias nån möjlighet att få ledigt ett par dar och ta en break med honom, kanske åka på en mindre tripp eller något som blir ett avbrott i vardagen och chansen att "glömma" orkeslösheten?



Många kramar till er alla.

2011-01-25 @ 20:05:32
Postat av: Linda L

usch, jag känner så väl igen mig på din ängslan och oro. Tycker inte heller det känns sunt att en såpass liten klagar över ork. I den åldern är det ju just orken som sällan och aldrig brukar ta slut.



Iaf.. min dotter hade också halsfluss här före jul.. och fast hon fick påtagliga besvär i halsen av den hade hon också samma låga feber som Alvin (fast att den vanligtvis brukar skjuta i höjden när hon har infektioner).



Hoppas han piggar på sig snabbt. Har inte Mattias nån möjlighet att få ledigt ett par dar och ta en break med honom, kanske åka på en mindre tripp eller något som blir ett avbrott i vardagen och chansen att "glömma" orkeslösheten?



Många kramar till er alla.

2011-01-25 @ 20:06:27
Postat av: Anonym

Hb ger besked om järnet.

Alvin kanske är matt av att ha upplevt en skilsmässa samt en lillebrors födelse - en lillebror som föddes med en sjukdom.



Han är tre år. Kan han kanske - utöver den akuta halsflussen - vara deprimerad?

2011-01-25 @ 21:30:03
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Om du läser mitt inlägg så ser du ett exempel på att Hb inte alls behöver avslöja järnbrist. Elmer har en lätt järnbrist men bra Hb ;-)

2011-01-25 @ 21:35:17
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

Kan inte vara så att han är deprimerad då? Av det man läser så är det lite mycket Elmer och lite lite allt annat (självklart är jag medveten om att du inte skriver ut allt i bloggen). Hittar du på saker med Alvin förutom att bara vara hemma? Lekpark, badhus, nåt annat kul. Jag tror visst man kan bli inbunden pga. understimulering. Får man aldrig göra nåt kul så mister man ju självklart gnistan.

2011-01-25 @ 21:40:05
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja, han får stimulans och uppmärksamhet.

2011-01-25 @ 21:41:57
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anna

Usch, stackars liten! Hoppas verkligen att läkaren hittar på något snarast. Men ibland är tyvärr den bistra sanningen att man själv får leta efter diagnoser, särskilt om det skulle råka vara något ovanligt. Stå på dig!

2011-01-25 @ 22:16:46
URL: http://vagenmotmittnyaliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Streptokocker kan sätta sig i benen på småbarn!

2011-01-25 @ 22:46:52
Postat av: erika ulars

Min grabb var ofta sjuk med halsfluss. tillslut efter 5 penicillin kurer tog de bort halsmandlarna.



Har Alvin aptiten kvar, verkar han må illa?

Kram

2011-01-25 @ 23:28:15
Postat av: klara

kanske Alvin helt enkelt behöver vara hos dig då? att han bor hos dig och Mathias har honom varannan helg lr nåt? om jag fattat det rätt så är han hos dig efter dagis, fram tills att Mathias hämtar honom efter jobbet? i såna fall kanske han upplever det som lite flackigt... ja inte vet jag, bara en liten tanke. har för mig att Anna Wahlgren har bestämda åsikter om delad vårdnad, kanske kika lite i barnaboken? hoppas att allt löser sig för er och att Alvin mår bättre snart!

2011-01-26 @ 09:15:47
Postat av: Jessica

Fy vad jobbigt, jag skulle också vara livrädd :-( Kan du inte ta Alvin till en annan läkare? En läkare som tar dig på allvar, lyssnar och tar de rätta proverna.

2011-01-26 @ 09:35:36
Postat av: Anonym

Töntar och kommentarer,ja du!

Min kommentar hade inte en uns av det men den var väl för nära sanningen.

2011-01-26 @ 09:59:30
Postat av: Linda S

Anna Wahlgren kan skita ner sig, skit i henne det gör jag. Högaktningsfullt och rejält! Kärringen borde anmälas för barnmisshandel.



Stackars Elmer, hoppas penicillinkuren gör honom bättre. Min Ida som är något yngre än honom har också klagat över ont i benen men jag tror hon haft växtvärk. Om Elmer har gått med halsfluss så har han ju haft en infektion i kroppen och det är klart han är trött och orkeslös då. Räcker att jag har lite feber så är jag däckad.

Jag hoppas han blir helt frisk och sitt gamla jag igen efter kuren. Du behöver inte oroar dig för något mera nu.



Ha en bra dag! <3

2011-01-26 @ 10:22:42
Postat av: Emelie

Tja Beckah. Jag är inget fan av läkare och man behöver ju inte undra varför=/



Tänkte bara rekommendera att behandla hela familjen mot halsfluss, det sprider sig som löpelden. Elly fick 2 på raken pga att hennes pappa hade några gömda bakterier i halsen.



kämpa på!

Postat av: Perre

Be dem kolla D-Vitaminet, förmodligen en brist på detta i kombination av för lite järn (ferrritin).

2011-01-26 @ 14:51:35
Postat av: bakeapple

Min äldste son får alltid ont på olika ställen när han får halsfluss, dock aldrig i halsen... Nu har vi lärt oss att när han får feber och ont i höger fotled (så att han haltar och behöver kryckor för att klara skolan) så är det halsfluss det är frågan om och kåvepenin som behövs. Tog lång tid innan vi listade ut det första gången...



Hoppas Alvin mår bättre sedan när den akuta infektionen är över och att han blir piggare framöver.

2011-01-26 @ 16:25:01
Postat av: Annika

HB och järnstatus är inte riktigt samma sak som sagt :-).

Men jag tycker att du ska kräva ett sånt prov. Det är inte normalt att en 3-åring är så orkeslös som du beskriver. Men jag skulle nog gissa på just järnbrist och inte leukemi, även om jag förstår dina tankebanor.

2011-01-26 @ 18:40:31
Postat av: Ella

Det låter som att du har tagit mig till läkaren:-) Så här brukar det vara när jag har halsfluss: Dag 1 har jag skitont i högra vaden, som växtvärk ungefär. Skulle kunna sova 24 timmar om dagen... Dag 2 ännu ondare, och om möjligt ännu tröttare. (Somnade i hissen mellan två våningar en gång!) Dag 3 börjar jag få lite ont i halsen, men känner mig inte sjuk. Dag 4 får jag pyttelite feber, oftast runt 37,8. Är fortfarande trött. Dag 5 smakar det konstigt i munnen. Går till doktorn, som inte ens behöver lysa i halsen för att se att det är halsfluss. Sådär höll jag på ett 30-tal gånger när jag var 21-25 ungefär. Sedan bara försvann det! (Jag saknar det inte.)

2011-01-26 @ 20:47:35
Postat av: Jessica

Växtvärk?? Min son klagade massor över ont i benen i somras, då var han 3,5 år. Han växte som en galning då. Massage hjälpte ibland, annars alvedon!

2011-01-26 @ 20:59:41
URL: http://milosblogg.blogspot.com
Postat av: Martina

Barn kan ju få "snuva i höften" har jag hört, man får väl hoppas att det "bara" är något sådant.

Här fick vi veta häromdagen att sonen har öroninflammation...när vi var hos doktorn för hans återkommande rossliga hosta. Surprice liksom!

Finns det fler läkare på VC så be om en annan om A inte blivit påtagligt bättre på en vecka tycker jag!

2011-01-26 @ 23:18:42
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: Annelie A.

Usch och fy vilken läkare :-/ Behöver ju inte vara något allvarligt men för säkerhets skull så skulle jag gå någon annanstans och be dem ta prover och få en "2nd opinion"!

2011-01-28 @ 02:39:19
Postat av: illika

Hypokondri är inte en särskilt passande etikett tycker jag. Det är ju baserat på dina erfarenheter - inte fria fantasier. Här skulle jag kunna gå in på personliga erfarenheter och sånt, men jag låter bli med det, och nöjer mig med att säga att om man aldrig gör sig illa/är allvarligt sjuk/har allvarliga sjukdomar i nära umgänge så kan hypokondri vara närmare till hands. Men dels har du ju varit tålmodig, inte rusat till doktorn första trötta dagen, dels är det många samverkande faktorer, men tillsammans målar de en otrevlig bild. Och om du själv tänker leukemi blir det i alla fall undersökt och kommer inte som en överraskning eller missas i år efter år... Förhoppningsvis.

2011-02-07 @ 14:09:23
URL: http://illika.blogspot.com


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback