Kan det vara så?

Hittade en bild i min Biologi B bok och det satte igång en massa tankar hos den här lilla Elmer-mamman.

Fan vad jag ÖNSKAR att jag fattade det här med cellerna, immunförsvaret och sån skit bättre! Med mina begränsade kunskaper är det INTE lätt men jag försöker och jag har iallafall idéer och tankar.

Jag har ju skrivit förr att Elmers hudutslag bara måste orsakas av hans sjukdom(ar) även om det inte syns på biopsier. Nu när den här bilden dök upp fick jag något att grubbla över.

Bilden:


Syns inte så bra här på fotot men bilden i boken visar prickar som är väldigt lika de prickar Elmer hade hela hösten och fått tillbaka nu. Det togs ju ett prov på dessa prickar tidigt i höstas som inte visade LCH eller Mastocytos och svaret enligt Elmers journal var följande:

"Man bedömer det som ytlig kronisk dermatit, uttryck för överkänslighetsreaktion"

På bilden här ovan ser man ett kontakteksem och i texten står det:

"Anledningen är här att T-hjälparceller reagerar fel och startar en, oftast lokal, inflammation"

De Langerhanska cellerna som orsakar LCH är celler som "presenterar" information för T-cellerna. Om de Langerhanska cellerna är knasiga borde de rimligtvis kunna presentera felaktig information för T-cellerna som i sin tur agerar utifrån budskapet och om jag förstått det hela rätt så aktiverar då T-hjälparceller Mastceller som skapar sån här skit i huden? Har man då också en överproduktion av Mastceller vilket Mastocytos innebär, borde det ju kunna bli väldigt konstiga och överdrivna reaktioner på något som från början bara var ljug från de Langerhanska cellerna? Eller är det jättedumt tänkt? (ja ja alla som kan sånt här sitter säkert och skrattar men sluta skratta och fundera på saken ordentligt istället!)

Med den här idén lyckas man både koppla ihop hur LCH skulle kunna påverka Mastocytos (via T-celler) och hur LCH skulle kunna orsaka hudreaktioner som vid biopsi inte visar LCH.

Kanske inne på något? Eller så har jag väl bara livlig fantasi och vill lite FÖR mycket att det ska finnas en förklaring...

Kommentarer
Postat av: Martina

Tycker det låter mycket rimligt jag. Tycker du kan ställa frågan till experterna.

2011-04-01 @ 18:12:56
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Will do so :-)

2011-04-01 @ 18:18:23
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Pauline

Kan ju säga så här...Dina teorier bör kunna stämma enligt mig. Jag är ganska påläst på cellerna och allt runt omkring. Så dina teorier låter rimliga och kanske är du något på spåren..Kan inte hjälpa dig mera än att säga att det du skriver inte bara är fantasi eller påhittat skit... Prata gärna med mer kunnigt folk som kan det hela och förklara hur du tänker...Det kan ju föda en tanke hos dom som gör att ni finner en lösning på Elmers Problematik..Lycka till...

2011-04-01 @ 18:25:46
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Oj tack ...nu blev jag lite uppspelt och till mig får jag erkänna :-P :-D

2011-04-01 @ 18:32:31
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Linda W -L2K-

Till och med jag förstod det där. ;o)

Säger som Martina, fråga experterna!

2011-04-01 @ 18:51:54
URL: http://l2kw.blogspot.com/
Postat av: Linda W

Jag som precis läst mikrobiologi och lite om hyperkänslighet kan ju skriva vad som står i mina papper. Killen som skrev detta har precis fått forskningsanslag till att forska om inflammatoriska tarmsjukdomar (Crohns vet du ju vad det är). Nåja...



Det finns fyra typer av allergier och kontaktallergin som är en fördröjd reaktion är av Typ 4. och det är ungefär som du beskrev.

Allergenet binder till proteiner i huden, detta komplex tas upp av langerhanska celler som vandrar till närmsta lymfkörtel. Där presenteras komplexet för T-hjälparceller och Cytotoxiska T-celler (ja, T-celler) som aktiveras och vandrar ut i huden och dödar hudceller som uppvisar komplexet. Även makrofager deltar i processen. Reaktionen utlöser inflammation i huden och orsakar ytlig hudskada i epidermis (allergisk kontakteksem). Eksem = inflammation i epidermis (överhuden). Kan vara allergisk eller ickeallergisk.

Vid första kontakten med allergenet dröjer det ca 1 vecka tills man får kontakteksem. Vid andra kontakten tar det ca 1-3 dagar eftersom vi bildat minnesceller. Andra reaktioner som kan klassas som Typ 4 överkänslighet är t.ex. Inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) som innefattar Ulcerös Kolit och Crohns sjukdom där tjocktarmen är inflammerad pga att T-celler, makrofager och eosinofiler överreagerar mot tarmens normalflora.



Jag hoppas att detta hjälpte något, annars kan du bortse ifrån det ;)

jo, och killen heter Andreas Jansson, Dr. i immunologi. det står även om detta i "Klinisk mikrobiologi, Elsy och Thomas Ericson (kanske finns på biblan)



funderar på en annan sak också. jag har fått lära mig att T-hjälparcellerna gör så att B-celler kan bilda antikroppar, att Cytotoxiska T-celler kan säga åt celler att begå självmord och att DTH-respons blir möjlig. Vet alltså inte om mastceller påverkas alls i en kontaktallergi (de gör det i en Typ 1 allergi, mat medicin pälsdjur m.m.). men vad knasiga langerhanska celler gör vet jag inte. och sen får vi ju förstås inte lära oss allt, utan det finns ju hur mycket som helst om ämnet.

önskar dig en trevlig fredag :) kramar

2011-04-01 @ 19:40:37
URL: http://blogg.volatile.se
Postat av: Anna

Tycker att dina tankar låter mycket kloka!

2011-04-01 @ 22:15:04
Postat av: Kärleksmums

Hur känner du inför det faktum att du är upplagd på olika sidor där vem som helst kan betta om nästa sjukdom du hittar på till dina barn?

Om du inte bryr dig kan du i alla fall få tips om andra sjukdomar du kan hitta på nästa gång.



Publicera inte utan bara fundera.



Kram

2011-04-02 @ 00:57:16
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

LindaW : Så som jag förstått som aktiverar T-hjälparcellerna både B-celler och Mastceller men som sagt jag är ju då inte utbildad :-) <3

2011-04-02 @ 04:54:29
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Kärleksmums : nej bryr mig inte det minsta. Folk får roa sig bäst de vill. Alla sjukdomar mina barn,( eller rättare sagt Elmer) har, är mycket väl bevisade och dokumenterade och med tanke på att Karolinska Institutet tagit tag i Elmer och forskar på honom utifrån tre olika ovanliga sjukdomar så känner jag att jag har ryggen fri så att säga ;-)



Att jag ibland oroar mig för nya sjukdomar betyder inte att jag hittat på att mina barn har dem. Det betyder att jag är uppmärksam och påläst. Mina barn får ibland märkliga symptom. Jag tycker att det är min skyldighet som mamma att kolla upp sådant och oron kommer automatiskt tillsammans med föräldraskapet (hos alla föräldrar som älskar sina barn) och har man ett redan sjukt barn blir man extra nojig så det känns väldigt friskt.



Kram

2011-04-02 @ 05:02:55
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anna, Nathalies mamma

Det där känner jag igen. Läste inte igenom så mycket vad du skrivit, men sånt kunde jag få av skärp :S

2011-04-02 @ 19:50:49


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback