*Uppdaterad* Vad har han i örat??! (se bild)

När jag skulle tvätta rent Elmer på kvällen så såg jag att han hade lite orange vax i öronen längst ut så jag tog bort det och sen kikade jag in i örat med ficklampa.

På ena sidan hittade jag något högst oväntat?! En liten vit pärla i hörselgången. Den sitter fast i väggen så det verkar vara något som växt ut där, inte en faktisk pärla som hoppat in i örat med hjälp av små barnhänder. Men jag kan inte säga säkert. Vad är det? Det ser ju ut som nån typ hård fettkula, cysta av ngt slag (svullen talgkörtel?). Skumt!

På andra sidan har han lixom en vägg i hörselgången, som en dörr som täppt igen gången. Detta ser ut som en trasig sårskorpa, äckligt. Det är en massa hål i den väggen så det är inte helt tätt alltså. Fast det kanske bara är vanligt vax?

Blev oerhört fundersam över den vita pärlan dock. Säkert HELT NORMALT som allt annat, men vad är det?

Jag har försökt googla på ALLT men det bästa alternativet "pärlor i öronen" ger inte riktigt de träffar jag är ute kanske hahaha :-) jag var ju inte riktigt ute efter örhängen.





Ja han sover alltså ;-) annars hade jag aldrig lyckats få till dessa pilliga bilder. I andra örat, med "sårskorpan", går inte fota för det sitter en aning längre in, precis så att det inte går att fota, bara se. Fast den sidan såg å andra sidan lite äcklig ut så det var väl lika bra.

Just ja, örat med pärlan är hans "bra" öra och örat med sårskorpan är hans "dåliga" öra, där han haft kronisk sekretorisk otit ett halvår (öronkatarr).


*********

Underbart...

Efter en massa mer googlande efter svullna talgkörtlar och liknande så hittade jag hörselgångsfurunkel/circumscript extern otit som alltså är en sorts extern otit. EXTERN OTIT, det absolut sämsta tänkbara! Typ hälften av alla LCH-barn har extern otit!

Men ja, då brukar det inte vara i form av circumscript extern otit utan i form av exemliknande utslag i hörselgången, typ sår.

...eh...vänta lite? Vad var det han hade i andra örat nu förresten...?

Fuck this! Jag orkar inte. Nu går jag och lägger mig och drömmer om LCH i öronen och imorgon hänger jag på telefonen och ringer till VC som får kolla upp hans öron ögonblickligen och meddela mig att han bara har vax på ena sidan och en riktig "pärla" i andra örat, alltså ett främmande föremål. INTE någon extern otit eller annat!!!


Kommentarer
Postat av: Jenny Borgström

Men vad konstigt! Har absolut ingen idé om vad det är.

2010-11-08 @ 21:55:51
Postat av: Lina

Ingen aning om vad det kan vara, aldrig sett något sånt förut. Jag skulle iaf pratat med hans läkare eller BVC om pärlan.

2010-11-08 @ 21:56:30
URL: http://pupplina.blogg.se/
Postat av: Jennie

Det är nog en furunkel.. Brukar se ut sådär i alla fall..Inget farligt, men de återkommer ofta...

2010-11-08 @ 21:58:52
Postat av: sussie

Hmm, ja du beckha, ingen aning på vad de kan vara. Har aldrig varit me om de på mina barns öron. Kanske ringa ÖNH eller Elmers läkare... bara för att kolla VAD det är för något... Good luck!!! =)

2010-11-08 @ 22:03:13
URL: http://www.sussiestjerneby.blogspot.com
Postat av: M i z c a - Tredje gången gillt?

Kan det vara finne? Fast så små barn får kanske inte det? Eller en fästing?

2010-11-08 @ 22:20:02
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Veronica- mamma till Alfred, Elmer & Willy

Konstigt! Ser ut som en finne men det kan det ju knappast vara!?

2010-11-08 @ 22:20:22
URL: http://veronicamamman.blogspot.com
Postat av: Bodil

Skumt.

2010-11-08 @ 22:28:40
URL: http://etne.blogg.se/
Postat av: Carro.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boil



Kanske en boil?

Sen beckah, sa tycker jag nog det ar dax att tvinga dig till ett akutlakarbesok. Inte om 2 veckor, utan nu. Jag ar inte hypokondriker alls, men nu har han lite for mkt syptom. Ingen har ju en oforandrad bula saaa lange? Sen med elmers bakrund ...

Vill inte alls skramma upp dig. Men det ar dax nu.

2010-11-08 @ 22:49:37
Postat av: Anonym

sebaceous cyst? Google images. Liknar en parla.

2010-11-08 @ 23:18:33
Postat av: Martina

Min första tanke var också att kulan såg ut som en fästing. Men det hade du nog sett om det verkligen var det.

2010-11-09 @ 00:18:45
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: pojkmaffia

så svårt att stå bredvid o bara titta på. ingen aning om vad det kan vara. lider verklgien med er. hade du bott närmre hade jag gett dig en stor kram, men sen vad hjälper det =(

2010-11-09 @ 06:53:09
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: Linda

nu får du se till att han kommer på undersökning! ber för att allt är bra med plutten. kram

2010-11-09 @ 06:55:49
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: malin

Ingen aning om vad det är. Hoppas på pärlor och vax.

2010-11-09 @ 07:11:30
URL: http://purpelangel.blogspot.com
Postat av: Åsa

De örat med sårskorpan i, de kan inte vara sår efter öronkatarren eller öroninflammation? Har för mig att man kan få sår på trumhinnan när det värker hål och då borde man ju kunna få sårskorpor oxå.

Hoppas på en bra utgång iaf.

/Åsa

2010-11-09 @ 11:20:57
URL: http://msitadesign.wordpress.com
Postat av: Alexandra

Suck vad jobbigt!!! Fasiken alltså att man aldrig kan slappna av... Blä!!! Håller tummarna för er!! KRam

2010-11-09 @ 11:24:42
URL: http://whattowear.blogg.se/
Postat av: ElinD

Konstigt Sist jag hade öroninflamation( inte så vanligt att vuxna har problem med det) så började jag plötsligt blöda lite ur örat och det kändes som något höll på att trilla ur när min sambo tittade i örat såg han en vit klump som satt fast i hörselgången jag fortsatte med mina öron droppar och klumpen försvann. Jag hittar inte heller något när jag söker på nätet

2010-11-09 @ 22:34:52


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback