Så ser det ut, Mensas medlemskort.

Jaja jag låter mig väl falla för detta löjliga försök att provocera eller vad det nu skulle föreställa...

(Någon gnällde bland kommentarerna till inlägget om Högskoleprovet)





Snart dags att betala in ny årsavgift. I år blir det dubbel peng och två medlemskort som kommer hem ;-) och sen kommer det väl komma två nummer av medlemstidningen "Legatus Mensae" varje gång. Hm... måste nog höra av mig och säga till att det är onödigt, att det räcker med en tidning.

Vad dillar jag om? Jo jag dillar om att min fina pojk Victor också är medlem nu (eller ja, blir medlem när jag betalar in hans årsavgift). Äpplet faller inte så långt från päronträdet. Dock har han en ganska mycket högre IQ än sin kära mamma :-P

Kommentarer
Postat av: Fia

varför är man med i mensa? är det bara en symbol för att man är smart? eller får man något skoj?

2010-11-19 @ 10:41:46
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Nu måste man inte vara smart för att man har en hög IQ iofs ;-) men ja man får något; man får tillträde till allt mensa gör. Roliga träffar, möten, mailinglistor, tidningen osv osv.

2010-11-19 @ 10:43:35
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Petra

Men Victor!!!!!!!!!!!!!! Åh - vad roligt... krama honom från mig... jättekul... och näe man är inte kanske inte street smart för att man är med i Mensa - men det handlar ju om IQ... och det är något annat...!!!



Kram

2010-11-19 @ 11:14:03
URL: http://bloggen.willvin.se/
Postat av: Linda L2K

Hehe... Så kan det gå när man inte litar på nån, man får dubbelt upp tillbaka. ;o)

2010-11-19 @ 11:16:47
URL: http://l2kw.blogspot.com/
Postat av: Jessica

tja skulle ju inte betala för att vara med i Mensa,så himla roligt verkar det ju inte vara

2010-11-19 @ 11:34:21
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

...och jag skulle inte betala för att vara med i en förening för tex eh... fågelskådning eller något sånt :-) man har olika intressen helt enkelt ;-)

2010-11-19 @ 11:35:47
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Stina

Tycker det är kul med såna här grejjer! Folk verkar tro att om man är med i mensa, tror man automatiskt att man är förmer än andra, vilket inte stämmer (på alla. Finns idioter bland mensa-medlemmar också).



Min farbröder är med i mensa och de har massa "gåvor" som de säger är en förbannelse.



Den ena har absolut gehör - han tycker allt är ostämt om det inte är stämt med exakt precision. De flesta ljud upplever han som irriterande om de inte följer i en perfekt sammansatt följd och självklart perfekt stämt.



Den andra har fotografiskt minne. Han bevittnade en femårig flicka bli överkörd när han var i tonåren och det hemsöker honom sedan dess. Han kan inte "glömma" det han sett...



Kram!

2010-11-19 @ 11:37:50
URL: http://fladdor.se
Postat av: sofia

Haha :)



Be proud! Det hade jag varit. Föreningar för likasinnade intressen är ju bara otroligt utvecklande och roligt!



Jag menar.. Jag är med i prematurföreningen pga att jag fått barn prematurt - Intressant för mig.

Mitt IQ är normalt, vad tusan har jag för intresse av mensa då?



Jättekul för Victor! Grattis!

2010-11-19 @ 12:58:22
URL: http://kaffebomben.wordpress.com
Postat av: Helena med Eskil och Simon

Lite nyfiket undrar man ju hur det är med dina systrar. Har de också hög IQ? Grattis till Victor (med mamma!)!

2010-11-19 @ 14:35:55
Postat av: Linda

I vilket syfte gör man ett Mensa-test? För att bevisa ngt..eller vad? Mkt colare med en högskoleutb. Lite misstänksam när du skrev att man skulle bet medl-avg..till vad?

2010-11-19 @ 17:23:57
Postat av: Charlotte

Men alltså allvarligt, VARFÖR är folk misstänksamma mot Mensa men inte mot en sportförening? Mensa är en jätterolig förening att vara med i för man träffar folk som tänker som man själv gör. Det är den vanligaste anledningen, tror jag, att man överhuvudtaget går med i en förening, att man vill träffa folk som "liknar" en själv.



För mig var det ren och skär befrielse när jag upptäckte att det fanns en hel förening full av folk som tänkte som jag. Alltså i betydelsen: resonerade på samma sätt som jag.



Det har betytt mycket för mig, INTE att jag har bedömts vara värdig att vara medlem, men att lära känna människor som är som jag, DET har stärkt min självkänsla och mitt självförtroende.



På vilket sätt skulle det vara "misstänkt"?

2010-11-19 @ 21:21:26
URL: http://ansgarssyskon.se
Postat av: Anonym

Det är väl helt enkelt en rolig grej att vara med i mensa?

Inget som provocerar - för det skall ändå arbete till att göra något av den medfödda intelligensen. Plugga eller nåt.



Grattis Victor!

2010-11-19 @ 21:26:55
Postat av: Lotte

mensa-kortet ser verkligen ditklistrat ut, photoshoppat typ... Det är det ju antagligen inte, men lite "coolt" att kortet kan ligga så platt i handen ^^ Menar nu inte att jag tror du ljuger -varför skulle du göra det o om du gör det so what ;-) Menar mest på att fotot ser kul ut xD haha jaja... :p

2010-11-19 @ 22:26:18
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Vet inte riktigt vad du menar Lotte? Hur ska ett platt plastkort ligga om inte platt? :-)

2010-11-20 @ 08:33:33
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Åsa

Ja och att man ser skuggan av din tumme verkar ju folk missat om de nu tycker de ser "photoshoppat" ut.. Det är nog bäst att du tar ett nytt så folk fattar att du inte hittat på... Som om du inte skulle ha bättre saker för dig än att fejka ett medlemskort till mensa.. Folk är verkligen för roliga ibland.. :) Grattis till Viktor och dig såklart! :)

2010-11-20 @ 11:04:03
URL: http://ladygasp.wordpress.com
Postat av: sofia

öh.. stoppa kortet i munnen och tugga på det så kanske dom tror dig tillslut.



För i helvete... Har ni människor inte bättre saker för er!?



Jag säger då det. Jag hade varit tokstolt om jag varit Beckah. Simple fact. Go girl!

2010-11-22 @ 09:29:01
URL: http://kaffebomben.wordpress.com
Postat av: Lotta Rhodin

Meeen, shiiit, alltså, LÄGG NER! LOL Skoj att du kan sysselsätta så många, BeckahGummz! =) Skoj m Victor oxå!

2010-11-23 @ 23:39:59
Postat av: ellinor

haha. Jag föreslog (retsamt) att min kille skulle skicka in sitt iq-test och bli medlem på mensa och han ville typ dö! Aldrig i livet, så jävla töntigt och onödigt tyckte han... men alla är ju olika.



Fast jag antar att du är med "ironiskt", och det är ju lite kul :)

2010-11-24 @ 22:11:15
URL: http://ellieotts.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej ang mensa, i Sverige har de ju en åldersgräns på 18 år...

2012-05-31 @ 22:09:40
Postat av: BeckaH

Åldersgränsen gäller Mensas egna test. Barn under 18 får inte göra det testet. Däremot finns ingen åldersgräns för medlemsskap. Mensas egna test är inte det enda godkända testet. Man kan göra ett WAIS eller WISC hos en legitimerad psykolog, som skickar vidare resultatet till Mensas test-psykolog. WAIS är för vuxna och WISC är för barn. Victor har med andra ord gjort ett WISC som han fått godkänt av Mensas test-psykolog. Han är långt ifrån det enda barnet som är medlem i Mensa Sverige.



(Skrivet från iPhone)

2012-05-31 @ 22:54:24


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback