Resultat högskoleprovet.

Hade jag fått en poäng mer så hade det blivit 1,4 :-) Men men strunt samma. Så går det när det är första gången man gör provet och är ute och super natten innan provet och knappt sover något. Till våren gör jag provet igen med förhoppningsvis lite bättre resultat. Det är framförallt läsförståelsen jag borde kunna höja för jag orkade helt enkelt inte koncentrera mig och läsa, jag fastnade inte i texten, jag läste men uppfattade inte vad jag läste för jag var för trött och borta. Jag fick visserligen bäst på engelsk läsförståelse men det var kortare och enklare texter. Diagram, tabeller och kartor hann  jag inte göra klart så den är också en jag borde kunna höja. Matten däremot är jag helnöjd med. Ord... ja, det är ju lite tur med vilka ord man får om man kan dem eller inte tycker jag.





Nu menar jag inte att det här är dåligt, men det är lägre än vad jag är nöjd med personligen.


***

Uppdaterar:

Lotta skrev en bra fråga:
"Nu har jag aldrig gjort högskoleprovet och har ingen aning om hur svårt det är, men känns inte medelvärdet lite.. lågt?"

Så jag svarar:
"Tror du tycker det känns lågt för att du aldrig gjort det :-)
Man kan ha allt från 0,0 till 2,0 och då är det rimligt att medel ligger runt 0,9 - 1,1"


***

En fråga från Caroline:
"Men borde man inte få bättre resultat på ett högskoleprov när man är med i mensa? Eller allt beror på att du söp dagen innan?"

Jag svarar:
"haha vad har mensa med saken att göra? :-) Högskoleprovet handlar om hur ALLMÄNBILDAD man är, tror du man föds med kunskap eller? ;-) visst, en hög IQ underlättar för att skaffa sig kunskap men kunskapen kommer ju inte automatiskt med en hög IQ om du trodde det :-) *s* söt fråga :-)"

Kommentarer
Postat av: Lotta

Nu har jag aldrig gjort högskoleprovet och har ingen aning om hur svårt det är, men känns inte medelvärdet lite.. lågt?

2010-11-18 @ 12:23:31
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tror du tycker det känns lågt för att du aldrig gjort det :-)



Man kan ha allt från 0,0 till 2,0 och då bör ju rimligtvis medel ligga på 0,9.

2010-11-18 @ 12:29:53
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Caroline

Men borde man inte få bättre resultat på ett högskoleprov när man är med i mensa?

Eller allt beror på att du söp dagen innan?

2010-11-18 @ 12:37:23
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

haha vad har mensa med saken att göra? :-)



Högskoleprovet handlar om hur ALLMÄNBILDAD man är, tror du men föds med kunskap eller? ;-) visst, en hög IQ underlättar för att skaffa sig kunskap men kunskapen kommer ju inte automatiskt med en hög IQ om du trodde det :-) s söt fråga :-)

2010-11-18 @ 12:39:29
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Erika

Hade samma resultat när jag skrev högskoleprovet men var inte ute och partade innan. Däremot krånglade bilen på väg till provet och sedan kom vi tillbaka försent efter lunchen pga att en hel fotbollscup valde att äta på samma ställe som oss och de fick sin mat före oss = totalt haveri och stress i min hjärna och kropp. Men jag är nöjd ändå och ska aldrig göra om högskoleprovet.

2010-11-18 @ 12:51:01
Postat av: Lotta

Det är säkert så att det är svårare än jag tror! Sen är jag väl präglad av vanliga skolprov (för 7-10 år sen...) där det itne var några problem att få höga VG-resultat. Medelvärdet på högskoleprovet verkar ligga på på 60% rätt (? är jag dummare än jag tror..) och det motsvarar väl G. /ute och cyklar..

2010-11-18 @ 13:08:01
Postat av: pojkmaffia

haha ja det syns ju att människor inte är särskilt smarta (syftar på dom löjliga kommentarerna du fick)



bra jobbat men förstår om du inte är nöjd med ditt resultat, man är väl alltid sin egna värsta fiende!

jag tror inte ens att jag vågar göra högskoleprovet haha. jag lär inte få så högt!

2010-11-18 @ 14:40:12
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: caroline

Som sagt, det var en fråga bara.

2010-11-18 @ 14:41:50
Postat av: ♥ ♥ ♥ BAMBI - ska gifta sig i Thailand!!! ♥ ♥ ♥

Låter lite som self-handicapping när du är ute och festar kvällen innan (det är det klassiska exemplet). Att om det går dåligt så har man ett yttre attribut att skylla på istället för att det gick dåligt pga inre attribut och ens egna prestationer.



//Bambi - som har lite abstinens när jag inte har undervisat i psykologi på snart 7 månader...

2010-11-18 @ 14:50:18
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Nu kanske du inte följer min blogg men det var inget planerat att supa. Att jag valde att inte (inte kunde) gå hem i tid har sina orsaker som jag inte kan skriva om utan att lämna ut för mycket om någon annan. Därför blev det så kvällen innan.



ATT det påverkar resultatet är ju ganska självklart så det behöver ju inte direkt diskuteras.



Jag skyller inte på någonting. Jag fick det resultat jag fick och det hade blivit högre om jag hade skött mig dagen innan. jag säger inte att det nödvändigtvis hade blivit ett jättebra resultat men 1,5 borde jag ha kunnat få till skulle jag tro.

2010-11-18 @ 14:55:23
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Nina

Beckah sänk kraven på dig själv, 1,4 är absolut inte ett dåligt resultat första gången man skriver. Och dessutom är det väl ssk-programmet du ska söka in på och där brukar inte det vara så höga intagningskrav på hp. Betygen är nästan det viktigaste då urvalsgruppen på betyg är betydligt större än urvalsgruppen på hp.

2010-11-18 @ 16:28:56
Postat av: Ma_lin

Jag hade också 1,3 första gången jag skrev! Andra gången hade jag 1,9, så lycka till nästa gång!

2010-11-18 @ 17:36:19
Postat av: Aina numminen

Bildbevis på att du är medlem i mensa!

Pic or it didn't happen!!

2010-11-18 @ 18:06:08
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Bildbevis på vad? medlemskortet eller? hahaha



Hur tror du jag fick min mailadress? [email protected]

2010-11-18 @ 18:09:23
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Linda W

Grattis! Med 1.3 kommer du in på de flesta ssk utbildningarna :) Jag fick 1.5 på mitt enda HP, och jag hade inte druckit dagen innan ;) visst suger det när man tycker att man borde kunna fixa högre. Men, det räcker ju.



och självklart är HP svårare än prov man hade i skolan. Annars hade det ju inte varit några dimmor att komma in på läkarprogrammen...

2010-11-18 @ 18:09:48
URL: http://blogg.volatile.se
Postat av: Aina numminen

Ja det finns ju hundratals sidor där man skapar sin skojmail. Återigen Pic or it didn't happen

2010-11-18 @ 18:15:27
Postat av: jonna

Skyller ifrån dig much?

2010-11-18 @ 20:10:38
Postat av: carin 6 barns mamma

Ähh.. låt henne vara.

Jag är oxå med i Mensa. Ansök o gör deras test ist för å hacka på alla andra.

Mensa är inget omöjligt för "vanligt" folk att bli med i. Jösses...

Gå o lägg er...

2010-11-18 @ 20:17:21
Postat av: Charlotte

jag kan intyga (men det behövs knappast) att Beckah ÄR medlem i Mensa. Man kan också SE DET PÅ HENNES INLÄGG och hur klokt och strukturerat hon resonerar om saker som är så emotionella.



Bildbevis! Som att man inte kan förfalska det! Vad är det för fånerier! Beckah "bevisar" sitt mensamedlemskap (eller ok, inte själva medlemsskapet, men sitt högintelligenta sätt att tänka, dvs förutsättnignen för medlemskapet) HELA TIDEN i sin blogg.



Vad jag egentligen ville skriva i kommentaren Beckah är att det är KLART att du får bättre nästa gång! Det får man "alltid". Plus att alla som läser den här bloggen, och särskilt förra inlägget om hur du googlade örongrejen, VET att du borde få full pott på läsförståelse. Så det var en slump/dålig timing med kvällen innan/dåligt flyt/trötthet eller vad som helst.



2010-11-18 @ 20:17:23
URL: http://ansgarssyskon.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

<3 <3 <3



:-)

2010-11-18 @ 21:15:31
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Johanna

IQ är väl viktigast i den matematiska delen?

2010-11-18 @ 21:25:55
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Logiska mönster snarare. NOG-uppgifterna i högskoleprover förutsätter att man kan hur man reglerna i matematik. För att kunna reglerna i matte måste man lära sig reglerna. Man kan dem inte från födseln.



Men det stämmer att många i Mensa har lätt för matematik, ja. Matte är ju mest bara regler och logiskt tänkande. Själv hatar jag att räkna matte och hatar regler. Dessutom har jag dyskalkyli. Logiska mönster är min grej däremot.

2010-11-18 @ 21:30:50
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: åsa

1,3 ska du va nöjd med! Jag skrev det i våras och va först missnöjd men sen när jag pratade med andra som skrivit det så förstod jag att 1,3 är bra för att vara första gången.

PS jag skrev oxå 1 poäng från 1,4

2010-11-18 @ 22:32:53
Postat av: Berlinmamman

Jag tycker att det är imponerande att du ens orkade sitta och skriva hela provet när du hade varit ute kvällen före! :)Det jobbigaste med högskoleprovet är ju att man blir sa utmattad av att sitta och koncentrera sig en hel dag. Tycker jag iaf. 1,3 är verkligen inget daligt resultat.



Själv har jag lätt för bade sprak och matte sa högskoleprovet passar verkligen mig. ;) Fick 1,8 första ggn i varas och nu lyckades jag precis fa 2,0. Jag är ocksa med i Mensa och det har ju som sagt inte mycket med hp att göra. IQ-test har jag alltid varit bra pa, medan hp-kunskaper är nagot man lär sig. Dock sa har man ju bra förutsättningar att lära sig saker om man har hög IQ.



Även om det bara krävs kunskaper fran matte A för att klara NOG sa är det ända en stor fördel att ha pluggat och hallit pa mycket med matte sa att man verkligen har nött in alla regler, da ser man liksom direkt vilket som är rätt svar. En vanesak helt enkelt. Mitt stora ordförrad tackar jag min sprakbegavade mamma för som har lärt mig en massa svara/ovanliga ord ända sedan jag var liten. :)

2010-11-20 @ 01:10:31
Postat av: Åsa

Bra jobbat och de blir ännu bättre nästa gång. (om du nu väljer att göra om det)

:)

2010-11-20 @ 11:11:49
URL: http://ladygasp.wordpress.com


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback