Svar på era frågor

Äntligen kommer svaren på alla era frågor. Nåja, nästan alla iallafall ;-) några har jag hoppat över :-)





Barnen

F: Hur många barn vill du ha?
S: Tre just nu. Egentligen vill jag ha iallafall 2 till men i dagsläget är det ganska svårt att se det hända. Har så mycket annat också med utbildning mm.

F: Kommer Elmer börja förskolan till hösten?
S: Ja han står i kö till att börja på Alvins dagis. Förhoppningsvi får vi dispens så han får börja i augusti (han fyller 1 i september).

F: Vilket barn är roligast att köpa kläder till nu av dina 3?
S: Alvin och Elmer är nog jämnroliga eftersom jag bestämmer vad de ska ha på sig. Victor är ganska kul också men det är tråkigt eftersom hans kläder tappas bort eller förstörs direkt. Han växer ju dessutom så himla sakta att han byter klädstorlek oerhört sällan.

F: Tycker du att M tar sitt ansvar gentemot barnen ni har gemensamt?
S: Japp, jag tycker att han är en bra pappa, lite mindre noga än mig med vissa grejer (socker i tid och otid, tvätta mun och händer på barnen, rena kläder osv osv osv) men det får jag acceptera.

F: Tror du någon gång att du får en dotter
S: Nej, det är lite svårt att föreställa sig.

F: Vill du ha en dotter
S: Vill och vill. Får jag en så vill jag ju ha henne naturligtvis men det är inget jag går och drömmer om, nej.

F: Tänker du amma Elmer lika länge som du ammade Alvin om han vill?
S: Ja, självklart.

F: Tror du att du kommer att skaffa fler barn i framtiden? Hoppas du då att det blir med Mathias?
S: Jag och Mathias är inte tillsammans längre.

F: Skulle du kunna tänka dig att skaffa ett fjärde barn med en tredje pappa om det kändes rätt?
S: Frågan besvarar ju sig själv - om det känns RÄTT så känns det ju rätt så; ja.

F: Hur kommer det sig att Victor bor hos dig och inte hos sin pappa?
S: Första 2 åren hade han inte ens någon pappa på papperet. Hans pappa begärde faderskapstest som togs vid förlossningen men sen skrev han ändå inte på papprena förrän Victor var 2 år gammal. Han har aldrig någonsin funnits där och tagit något föräldraansvar så det har lixom aldrig varit aktuellt. den mesta av tiden dessa 12 år har de inte haft kontakt alls. Pappans val.

F: Skulle du vilja att han bodde hos sin pappa?
S: Nej.

F: Vad är det jobbigaste med att vara ensamstående förälder?
S: Jag tycker inte det är någon direkt skillnad jämfört med att bo med någon. Båda har fördelar och nackdelar.

F: Vad tycker du, FÅR man barn, eller SKAFFAR man barn? Och är det skillnad, i så fall vad?
S: Man gör både och. Skaffa barn är själva knullandet eller IVF-behandlingen eller att genomgå adoptionsprocessen eller what ever. Sen när barnet föds (eller man får hem barnet) så FÅR man barn. Ja, det är en jäkla skillnad. Det ena är en aktiv handling, det andra är en välsignelse och gåva.

F: Hur kommer vårdnaden om Alvin och Elmer se ut?
S: Vi har gemensam vårdnad.

F: Kommer Mathias träffa Victor nånting nu?
S: Mathias är Victors tränare i brottning (sommaruppehåll nu).

F: Skulle du kunna tänka dig att bo ihop med någon som har barn sen tidigare?
S: Ja om vi delar samma tankar och värderingar när det gäller barnuppfostran, annars skulle det aldrig funka.


Personligt

F: Inför de kommande valet i september, vad har du för tankar kring det? Vad står du själv för? Rösta eller inte rösta?
S: SJÄLVKLART SKA man rösta, det är inte bara en rättighet utan nästan en skyldighet, tycker jag. Jag är Folkpartist skulle jag säga, men Miljöpartiet ligger mig ganska nära också.

F: Vilka ska du rösta på i valet i år? och varför?
S: Jag är inte helt 100 men självklart känns det ju ganska nära till hands att rösta på Folkpartiet även i detta val. Anledningarna är många men främst handlar det om skolfrågor faktiskt.

F: Dricker du alkohol? om ja när var du senast full?
S: Full var jag av och till hela veckan på Kanarieholmarna så det var senast eftersom jag varit gravid och sen haft en för liten bebis för att gå ut och supa. Han är ju bara 8 månader knappt. Men druckit en öl eller så har jag gjort några gånger sen Elmer föddes.

F: Det bästa som hänt dig i livet?
S: Jag tar för givet att du menar utöver barnen så jag svarar året jag bodde på ungdomshemmet Meby. Det är det enda året i hela min barndom som jag minns som något glatt och ljust. Det var det enda året jag fick vara barn och må bra.

F: Vad gillar du bäst utseendemässigt på dig själv?
S: Jag vet faktiskt inte. Jag bryr mig inte så mycket om sånt längre.

F: Vad gillar du minst utseendemässigt på dig själv?
S: Samma sak här, jag bryr mig inte nämnvärt. Jag är väl medveten om min fläskiga degmage, breda rumpa och alla bristningar men jag kan inte påstå att det stör mig. Ska jag säga någon grej så är det väl finnar i såfall. Jag får alltid en massa finnar om jag inte är gravid eller inte går regelbundet och solar solarium - det är lite trist när man är så gammal.

F: Vad tror du andra tycker om dig som person?
S: Envis, stark, påstridig, rolig, lat, hjälpsam, udda, syns mycket, hörs mycket, tycker mycket, lägger sig i, påläst, kunnig, ska alltid ha rätt, generös, jobbig osv osv... finns nog ganska många olika uppfattningar ;-)

F: Vad är det sjukaste du gjort någon gång?
S: Ärligt så kommer jag inte på men jag har nog gjort en hel del sjuka grejer.

F: Vad är det elakaste du gjort någon gång?
S: Elakaste vet jag inte men en elak grej var att jag tog en dansmus i svansen och snurrade runt så svansen gick av. Det var när jag var 4 år. Det är ett väldigt starkt minne som får mig att må illa fortfarande. Minns hur skräckslagen jag blev där och då också.

F: Varför ogillar du helger egentligen
S: Jag är ledig hela tiden så för mig är helger bara annorlunda på det viset att en massa affärer och liknande stänger. Hela världen pausas i flera dagar - aptråkigt!

F: Tror du att du blir en bm eller att det bara e en att det stannar som en dröm.
S: Jag är helt övertygad! det kanske tar längre tid än tänkt men en dag kommer jag definitivt bli barnmorska.

F: E det inte liiite skönt att slippa ha en svärmor/svärfar som tycker och tänker en massa om en?
S: Nej, tvärt om tycker jag jättemycket om att ha M's föräldrar i mitt liv eftersom jag inte har några egna.

F: Vem ifrån M's släkt saknar du allra mest?
S: Ingen. Jag behöver inte sakna någon för alla finns kvar.

F: Vad sysslar du med när du inte är föräldraledig egentligen? har aldrig riktigt fattat om du har ett jobb, vad du jobbar med, om du pluggar och isåfall vad?
S: Jag gick 3 terminer komvux, sen blev jag sjukskriven när jag var gravid och väntade Alvin. Sen fick jag Alvin och var mammaledig. Därefter var jag arbetssökande från augusti -08 till maj -09 då jag blev sjukskriven igen pga graviditeten med Elmer. Sen kom Elmer och ja, nu är jag då mammaledig igen. I augusti börjar jag på komvux för att göra färdigt. 2 terminer till sen är jag klar och kan gå vidare till sjuksköterskeutbildningen.

F: Vad frågar/undrar folk mest men som du aldrig tänker svara på?
S: Frågor som har med ekonomi att göra tex.

F:Vad har du i din handväska just nu?
S: Min handväska är helt enkelt en av mina underbara väskor från Willvin och just precis NU har jag: 4 blöjor, skötunderlägg, våtservetter, en rulle toapapper, en liten bit plastad frotté, en liten handduk, nycklar, plånbok, en reflexväst, en vattenflaska, mobiltelefon, pappersnäsdukar, en liten nylonpåse med tallrik, sked och haklapp till Elmer, byxa, body, strumpor och dreggellapp i ombyte till Elmer, en liten flaska handdesinfektion, godis, tuggummi, en genomskinlig zip-bag med en binda, några tamponger, tops, spegel. JAPP det är HELT sant. Allt detta får utan problem plats i min Willvin Magnificent och det finns plats kvar :-) jag kan tex stoppa ner hela min kameraväska.

F: Vilka är dina favoritprogram på TV?
S: Jag har massor, men följer inte direkt något sådär slaviskt. Just för tillfället kollar jag ofta på TV seeent på kvällen och då blir det NCIS, Law & Order - SVU, Criminal Minds.

F: Vad gick du för linje på gymnasiet?
S: Jag gick inte gymnasiet, det är därför jag pluggar på Komvux.

F: Hur stor e din lägenhet?
S: En 3:a på typ 74 kvadrat har jag för mig.

F: Hur kommer det sig att du lägger så otroligt mycket pengar på kläder till barnen(garderoben överfull !!) och inte prioterar hemmet istället?Tänker snarast på att du skrev att köksbordet nästan rasade ihop,v-rumsbordet osv.?
S: Jag lägger inte en massa pengar på kläder. Det är något du fått för dig.

F: Vart bor ni?
S: Marks kommun

F: Trivs du där du bor?
S: Nej det kan jag väl inte påstå.

F: Har du någon hemlighet som du inte säger/kommer säga här?
S: Ja.

F: Håller planerna fortfarande i sig, ska du börja studera inkommande höst?
S: Absolut

F: Hur länge har du bott där du bor nu?
S: 10 år i Marks kommun i år men bara 3,5 år i den här lägenheten

F: Vad har du för synfel och hur många glasögon har du?
S: 1 par (hela) glasögon. Jag är närsynt, skelar en liiiten aning och har brytningsfel.

F: Hur ofta köper du kläder till dig själv och vilka är dina bästa klädmärken? (favoritaffärer)
S: Inte speciellt ofta och har inga favoritmärken alls.

F: Har ni gott om garderoben i lägenheten?
S: 7 st tror jag + 4 byråer med kläder.

F: Vad betalar du i hyra?
S: trax under 5 tusen.

F: Vi låtsas att du är färdig barnmorska och jag kommer till dig och ska föda barn... Varför ska jag välja DIG som barnmorska? Vad har du för "kännetecken" för just du som barnmorska? Alla i en yrkesroll har ju något bra och dåligt.
S: Jag är rätt säker på att det kommer att vara så här: Jag är den väldigt kunniga och pålästa barnmorskan som har alla fakta. Jag är också bra människokännare och kan läsa av hur du är som person och hur du trivs bäst med hur jag bemöter dig (om jag ska vara rak och pushig eller mjuk och lugn - olika passar olika personer).

F: Vad skulle göra dig riktigt irriterad under en förlossning?
S: Irriterad vet jag inte men jag skulle tex bli ganska provocerad och frustrerad av röknande kvinnor som måste springa ut och röka i latensfasen eller direkt efter barnet ploppat. Jag kan även tänka mig att jag skulle kunna bli ganska irriterad på en del läkare ibland över vissa beslut och ja, allt annat sådant man tycker är FEL men som bara är att hålla käft och svälja för man inte kan eller får göra något åt saken.

F: Varför har du en samtalskontakt?
S: För att prata med.

F: Ringer din mamma även till dina systrar?
S: Syster A har hon en del kontakt med.

F: Har du "kompisrelation" med dina systrar? (Menar om ni stöttar/hjälper varandra och kan prata om ALLT!)
S: Japp, exakt så.

F: Kläd-skor-BH storlek?
S: Upptill har jag egentligen small men pga fläskmagen blir det större. Rumpan är tjock men framförallt har jag breeeeda höfter 8alltså själva skelettet så det hjälper inte att banta) så nertill har jag STOOORA kläder. Typ 42-44 eller något fast jag har smala ben. BH - ja det undrar jag också. Jag borde kolla upp det för ingen av de BH:ar jag har är rätt iallafall. Innan Alvin hade jag 65 A :-) Nu är det väl typ 70 D men som sagt jag vet ärligt talat inte.

F: Vad skulle du unna dig själv om du fick 1000:-
S: Klippa mig och noppa och färga brynen!

F: Vad är lycka för dig?
S: Att få upp ett nyfött barn på bröstet, höra första skriket, känna känslan av "yes, han är här nu" det är HÖJDEN av lycka. Vackrare ögonblick kan man inte uppleva.

F: Har du varit med i Viktväktarna eller liknande någon gång?
S: Nej.

F: Vad är din trivselvikt och hur långt har du dit?
S: Sen Victor föddes har jag vägt 58 kg den mesta av tiden, ibland ner lite mer och ibland upp lite mer. Innan jag blev gravid med Elmer var jag uppe i 62 kilo och sen gick jag upp nästan 27 kilo! Idag väger jag 68-69 kg så drygt 10 kilo vill jag ner. Jag har gått ner ca 20 kg sen precis innan Elmer föddes.

F: Är du sockerberoende?
S: I allra högsta grad.

F: Annat beroende eller laster?
S: Jag är svårt beroende av Nikotin men röker inte längre. Suget är kvar dock. Väldigt starkt.

F: Vilken personlighetstyp går du verkligen inte ihop med?
S: Korkade människor. Sådana riktigt blåsta som inte fattar själv hur tröga de är utan sitter och säger pinsamma grejer för att de är så dumma. Det är ETT exempel på folk jag inte trivs med.

F: Musiksmak?
S: ALLT! Oftast är det lösa låtar jag gillar men det finns vissa artister/grupper som alltid är bra. Eminem, Michael Jackson och Abba är några exempel (hahaha vilken blandning!)

F: Favoritgodis?
S: Äter det mesta.

F: Hur har din "trasiga" barndom påverkat dig?
S: Det har format hela mig.

F: Har du rädsla/fobi över något?
S: Djupt okänt vatten, höga höjder, spindlar, getingar, nålstick (ta blodprov i armvecket tex) och så är jag hypokondriker

F: Skriver du något på din kommande bok?
S: Nej, tyvärr inte.

F: Gillar du scrapbooking, undrar för att jag såg ett julkort som såg scrappat ut, och för att du har samtliga intressen som ligger till grund för det.. fotografering, photoshop och ja, "grafikseende" har du ju uppenbarligen. (ser vad som passar bra ihop osv)
S: Det är väl hyfsat skoj (har bara testat lite med julkort) men jag har inte tid.

F: Vet inte om du läser så mycket utöver nätet, men har du läst Janet Evanovich:s böcker om Stephanie Plum? Om ja, vad tycker du om dem? (rekommenderas annars)
S: Nej, den har jag inte läst.

F:Bästa stunden på dagen är...?
S: Sen kväll/tidig natt. Det är MIN tid. Jag är rakt igenom nattmänniska vilket kan passa bra nu när jag väljer vårdinriktning.

F: Är du mer pedantiskt lagd eller mer slarvig?
S: Båda. jag är egentligen pedant men jag lyckas inte hålla något pedantiskt pga ork, lathet osv så jag mår dåligt över allt slarv och stök istället.

F: Kommer du och barnens farmor hålla sams?
S: Ja, i samma utsträckning som alltid :-) Vi trivs rätt bra tillsammans men är väldigt lika i sättet så med två starka personligheter och viljor blir det gnabb ibland men vi är båda oerhört kortsinta så det går snabbt över.

F: Kommer du att fira högtider hos barnens farmor och farfar i framtiden trots att ni gjort slut?
S: Det kan jag inte svara på. det beror ju på en massa saker. Om jag och Mathias hittar nya partners tex, annars känns det väldigt naturligt för min del, precis som jag har firat jul och sånt hos Victors farmor en massa gånger.

F: Lider du av bps? (anledningen till att jag frågar är att jag har för mig att du skrivit det nångång??)
S: Vet inte. Jag skulle själv kunna misstänka typ 2 men är inte utredd.

F: Skulle du kunna tänka dig att vika ut dig i te.x Slitz? Motivera ;-)
S: Nej. Motivera? Jag har inget att vika ut och så tycker jag att det är ganska löjligt och ett hån mot sig själv.

F: Vilken tid går du upp på morgonen och när går du och lägger dig?
S: Oftast sover jag mellan 01:30-07:00. Ibland kortare och någon sällsynt gång lyckas jag lägga mig tidigare ;-)

F: Tycker du det är viktigt att köpa ekologiska produkter?
S: Ja om man har möjlighet.

F: Är du med och stödjer någon förening?
S: Förening och förening. Bland annat skänker jag pengar till Barncancerfonden regelbundet för att stötta.

F: Tycker du att du fick en bra uppväxt när du kom till fosterhem?
S: Det heter familjehem, men nej, inget av mina familjehem kunde ge mig en bra uppväxt.


Rökning

F: Feströker du?
S: Jag gjorde det efter Alvin, när han närmade sig året och uppåt men jag är väldigt beroende av Nikotin så jag klarade inte av det. Jag rökte på vår semester i dec 2008 och hade det inte varit för att jag plussade i början av januari vette sjutton hur det hade gått. Den här gången ska jag verkligen försöka stå emot att feströka eftersom jag vet att jag inte klarar av att hantera det. Jag har inte rökt ett bloss sen jag blev gravid alltså.

F: Kommer du börja röka nu tror du?
S: Jag har lovat mig själv att jag får röka igen när jag är gammal ;-) typ 70+ eller något hahaha

F: Umgås du med rökare?
S: Ja massor.

F: Du skrev att du rökte på din och Mathias semesterresa, varför finns det inget bildbevis på det? är det en slump eller skämdes du
S: Finns det inte? Jag har för mig att det syntes cigg på en massa bilder. Skäms? Nej verkligen inte, borde jag det?

F: Hur skulle du som bm bemöta en rökande gravid kvinna?
S: På samma sätt som jag bemöter alla andra blivande mammor. Vet inte riktigt vad du är ute efter? Hon skulle få mer information och stöd men BEMÖTANDET är det ju ingen skillnad på.

F: Har du lagt ner antirök-trådarna på familjeliv?
S: Jag har lagt ner Familjeliv.se (har inte tid och ork)


Kärlek & förhållanden

F: Varför tog det slut mellan dig och M och ångrar du det?
S: Anledningen är privat. Det är inget jag ångrar men jag tycker att det är tråkigt att det inte funkade.

F: Tror du att du och Mathias kommer att hitta tillbaka till varandra igen?
S: Jag tror vi är ganska överens om att tre försök var tillräckligt många.

F: Vill Mathias att ni fortfarande ska vara tilssamnans eller är han på samma linje som du?
S: Vi är överens om att det är tråkigt att det inte funkar men att vi vet att det inte funkar.

F: Hur ser du på framtiden - som ensamstående singel mamma eller vill du träffa någon snart eller om några år?
S: Har precis lämnat mitt förra förhållande så jag har lite svårt att tänka på en framtid med någon annan ännu, tanken känns helt SJUK. Jag hade knappt kommit över mitt gamla ex när jag träffade Mathias och det var ändå typ 3 år efter vi gjort slut (han gjort slut). Sånt här tar tid för mig. Men springer jag på rätt person så visst...

F: Vad tänder du på hos en kille? Och vad är avtändande för dig?
S: När det gäller utseende så är armarna viktigt - ett par rejäla armar som kan hålla om en. Jag gillar INTE spinkiga killar - det går fetbort, då tar jag hellre en med mage och sådär men helst mitt emellan. Jag gillar INTE killar som ser ut som bebisar - jag vill ha hår på bröstet och gärna skägg ;-) Blonda killar är egenligen inte min grej heller men M blev ett undantag, han har ju en massa andra fördelar rent utseendemässigt. En tight sexig rumpa, rejäla armar. Ända sen vi blev ihop har han även haft skägg ;-)

Men utseende är ju inte allt. Jag tycker det är jävligt sexigt med killar som är bra på att köra bil. Varför vette sjutton, har ingen aning om varför det är så men ja, det är hett. Jag tänder också på intelligens - givande samtal på en lite högre nivå, humor på en högre nivå, riktigt avancerade och urtöntiga ordvitsar och liknande nördiga saker. Killar som behärskar att skriva ordentligt utan särskrivningar, använder sig av ett lite mer avancerat språk osv. Hett hett. Killar som är så där riktigt riktigt bra med barn, bra pappor. Men alla omogna småbarnsfasoner är avtändande, allt som gör att man undrar om han är 5 år eller så är riktigt avtändande. Även pruttar, svettfötter, oborstade tänder och dålig hygien såklart - USCH! Snåla killar är avtändande som FAN och tvärt om är det sexigt med generositet. Japp ...det var väl en del :-)

F: Har STORLEKEN någon betydelse? Ja, SNOPPEN alltså!
S: Ja, självklart. En groteskt stor kuk begränsar sexlivet rätt mycket, samma sak med en miniatyrsnopp. Allt där emellan är ganska okej oavsett storlek man får anpassa sig. Men jag tycker över huvudtaget att det alltid är för mycket snack om killens snoppstorlek - Vad fan ska han göra åt saken? Prata om tjejens storlek inuti istället, hon kanske är för slapp? Hon kan ju iallafall göra något åt saken i så fall.

Bloggen

F: Hur många besökare har du haft sammanlagt om du kollar din susnet?
S: 289 396 st på jag vet inte hur länge. 29205 st under april månad 986 st igår Ett IP räknas bara 1 gång/dygn.

F: Är du helt nöjd med din nya design?
S: Japp! Helt nöjd!

F: Vilka människor tror du hänger i din blogg mest, de som ogillar dig eller de som gillar dig?
S: Gillar! Det är jag helt övertygad om, sen finns det en hel hög som inte gillar mig också men de får gärna slösa sin tid på att läsa en blogg som tillhör någon de ogillar om de vill, inte min tid de slösar med ;-)

F: Finns din dagbok du skrev på busig.sida någonstans att läsa? (Annat än på din hårdskiva :P )
S: Ja på blogtown där den är skriven ligger den fortfarande kvar.

F: På vilket sätt tycker du att du har ändrat dig som bloggare sen du började? (tänker inte bara på den här bloggen, utan också busig..)
S: Bloggen är mer utåtriktad.

F: Ser du var jag sitter o skriver det här åt dig? I vilken del av världen alltså?
S: Ja, om jag vill.

F: Läser Mathias din blogg?
S: Ibland, när han har tid och ork. Han är inte så jätteintresserad. han känner inget behov av att spring och ha koll/snoka.

F: Vad är ditt bästa tips för att BEHÅLLA läsare, inte bara locka dit dem någon enstaka gång? BORTSETT från att skriva "provocerande" eller "öppet", vad tror du att dina besökare återvänder för?
S: Jag har ingen aning faktiskt...? Varför återkommer du hit tex? :-)

F: Vad krävs för att du ska återkomma till en blogg? Jag har ju förstått att du då och då hälsat på mig, så jag undrar vad jag gjort "rätt" ler.
S: Jag har olika anledningar hos alla bloggar jag följer. Det kan vara för att jag väntar på något, för att bloggaren är rolig, för att jag gillar att titta på bilder, för att jag känner personen osv osv. varje blogg har sin anledning till att jag kommer tillbaka.


Kommentarer
Postat av: Spiderchick

Gå in på mamas hemsida och kolla in "heta bloggmammor" artikeln så ser du vad min son heter =) Jag har kikat in på din blogg ngr gånger, mest för att du är så flitig på att kommentera hos mig (tackar jag för). Jag har dock inte hunnit grotta ner mig så mycket i din blogg och har, som du själv gissade, inte fått mig en ordentlig uppfattning. men du verkar köra din grej och jag tror det kommer ta dig långt i bloggvärlden =) Blogga på!

2010-05-02 @ 16:24:54
URL: http://spiderchick.nu
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Bra frågor och bra svar :) Intressant läsning!

2010-05-02 @ 19:30:17
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Jennie edinge

Tack för svaren.. Att du orkar svara på alla frågor, hade fått krampanfall halvvägs:-).. Trevlig kväll

2010-05-02 @ 19:43:41


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback