Fy fan vilken skräckupplevelse

Bakgrund: Elmer har en fläck på benet, "knasfläcken" som vi tror är ett mastocytom, han ska till Gbg på torsdag för att göra en biopsi och få svar på vad det är. Han har även några andra prickar som tycks vara samma sak, bland annat en liten på axeln. Knasfläcken kan aktiveras, dvs bli röd och bubblig eller vara nästan platt och nära hudfärgad. Läs allt om detta i kategorin "Elmers sjukdom".


Till kvällens händelse...


Det började med att Alvin och Elmer skulle ta ett snabbt bad så jag tappade upp lite vatten i botten av badkaret. BAD är just en sådan sak som varit en "trigger" på Elmers knasfläck. Den brukar bli röd när han badar. Antagligen pga värmen för just värme (eller kyla) är en vanlig trigger - OM det nu är ett Mactocytom (som hör till en sjukdom dom heter Mastocytos).

Precis innan badet rispade Elmer i knasfläcken eftersom han var naken och for och klättrade och var ÖVERALLT! Inget märkvärdig, han sa inget men jag såg att han gjorde det. Sen satte jag ner honom i vattnet, Alvin också. Det är dåligt ljus i badrummet men direkt tycker jag att Elmer ser väldigt röd ut i ansiktet. Vad fasen...? tänker jag och hjärtat hoppar till för jag tror att vattnet är för hett (men varför sa inte barnen något i så fall?) så jag känner på vattnet som visar sig vara lagomt, vilket jag ju redan kollat innan jag satte ner honom såklart, men ändå. Jag stirrar på Elmer som blir allt rödare och rödare nästan lilaröd, det ser ut som huvudet ska sprängas och framförallt är kinderna mörkt vinröda (Allt detta sker på några sekunder) det röda området sprider sig i fläckliga blaffor ner på ryggen och bröstet upptäcker jag och den lilla pricken på axeln lyser röd som ett stoppljus och då fattar jag vad det är som händer - en reaktion på "Mastocytomet". Jag sliter upp ungen och får med en handduk och sen in i vardagsrummet (bättre ljus i det fönstret, i badrummet såg jag inte alls bra). Jag tror knappt jag andades under den här skräckminuten.

I Bakhuvudet mindes jag att jag läst om att man med Mastocytos måste vara försiktig på kraftiga allergiska reaktioner pga risken för allergisk chock. Jag var skiträdd att det skulle sätta sig på luftvägarna och att han skulle sluta andas! Det var ju i det området lixom...

Men så på några sekunder så vände det, lika plötsligt som det kom. Det enda som fanns kvar lite grann längre var reaktionen på märket på benet. Knasfläcken var svullen med en vit knuta i mitten, illrött runt om och den ett stort område över låret som var rött/fläckigt.

Det är först nu i efterhand som jag fattat att det var kombinationen av rispan och vattnet som skapat den här reaktionen. Om man läser på hemsidan: http://www.mastocytos.se så står det att det kan bli sådana här kraftiga reaktioner när det gäller allergier ...men vatten? Han är väl inte allergisk mot vatten? Jag fattar inte riktigt faktiskt. Det här har aldrig hänt förrut, inte ens i närheten, inte alls.

Nu är jag ju såklart skitnojig att det ska hända igen, eller vad hade hänt om han stannat kvar i vattnet? Det vände ju när jag tog upp honom, om jag inte hade gjort det då? ...och varför i hela friden reagerar han på VATTEN?! Det har han ju alltså gjort hela tiden, dvs märket blir rött men det har ju då bara varit märket.

I vilket fall så har jag haft kontakt med Barnmottagningen i flera omgångar i kväll (de var tvungen att läsa på och ringa upp igen två gånger....) det är ju inte den vanligaste sjukdomen precis! Tvärt om en väldigt väldigt ovanlig sjukdom, nästan lika ovanlig som hans andra sjukdom som vi redan har diagnos på. Men nu verkar det ju ganska klockrent vara så att det faktiskt ÄR mastocytos han har OCKSÅ... men Biopsin på torsdag får ju svara på det. Barnmottagningen kunde inte ge några svar men tycker att jag ska ringa dagvården direkt imorgon eftersom de har hand om Elmer och kan lite mer. Fast saken är ju att de inte heller vet! Ingen vet ju - det är därför biopsin ska göras på torsdag.

Men nu då inför torsdagen så måste jag ju undra ....om knasfläcken reagerar så här på en liten retning, hur sjutton kommer reaktionen bli när man karvar bort en bit hud?!! Dessutom läste jag något ganska viktigt på hemsidan vad gäller narkos och lokalbedövning; det kan vara livsfarligt i kombination med den här sjukdomen! Nu vet jag iofs inte vad han får för bedövning och jag borde lita på att de vet om allt sånt här men jag törs inte lita på någon eftersom det rör sig om så ovanliga sjukdomar som han har så ingen sitter på svaren på någonting.


Nä fy fasen, det här var inte kul ALLS!


Efter en stund när allt lugnat ner sig och ansiktet var normalfärgat igen så såg han ut så här på benet:



Reaktionen syns inte så jättemycket här men man kan ändå förstå om man kollar bakåt i den här kategorin på hur han brukar se ut.

Kommentarer
Postat av: jessa

Men fy! Vad obehagligt.. Förstår att du är orolig för biopsin. Tur att du är så påläst och insatt! Lycka till!

2010-05-03 @ 22:41:06
URL: http://jessa.blogg.se/
Postat av: johanna

Läskigt! Du, jag undrar en sak. eller jag vll snarare tipsa en sak... har du vårdbidrag för elmer? tycker hans sjukdom verkar medföra en del extraarbete och sjukhus besök. gå in på fk och läs mer, du kommer nog inte att få fullt, men ändå. vårdbidrag allltså, ej att förväxla med vårdnadsbidrag.

2010-05-03 @ 23:09:37
Postat av: Heidi

Usch förstår din rädsla! Tur att det gick tillbaka så fort ändå. Hoppas du får riktiga svar från läkarna och att provtagningen går bra! Lycka till! och kram till lille Elmer<3

2010-05-03 @ 23:27:31
URL: http://vittsomsocker.blogspot.com
Postat av: Anonym

Man kan vara allergisk mot vatten, även om det är ovanligt. Jag har själv haft stora problem med huden under livet och jag fick då höra att jag kanske va allergisk mot vatten. Men jag va inte det.. Hoppas lillkillen kryar på sig! kram

2010-05-03 @ 23:39:15
Postat av: Annette

Men FY vad OTÄCKT! Skickar en stor kram till er båda Usch vad du måste ha blivit rädd :(



Väldigt obehagligt om han ska få såna reaktioner på i sort sett ingenting.

2010-05-03 @ 23:41:29
URL: http://www.annetteskriver.blogspot.com
Postat av: Carola m 8

Usch så läskigt:(

Du ska inte känna att du är nojjig eller så när du är orolig för att läkarna inte har full koll. Mer än en gång har jag sett att det faktiskt kan vara föräldrarnas kunskap och "insatthet" som räddar barnet! Man ska inte lita blint på läkarna utan även lyssna på sin mag känsla. Det är DU som är expert för det är du som har hand om honom dygnet runt, glöm aldrig det:)

Kramar:)

2010-05-03 @ 23:59:40
URL: http://wetterholm.bloggplatsen.se/
Postat av: Petra

Hoppas att natten blev lugn - och att du även fick sova, säger som Carola, du är expert på ditt barn - men mest fascinerad är jag över din närvaro att fotografera, vilket kan hjälpa Elmer (och läkarna ;-) Själv är jag ingen foto-människa, men inser ju nu om det skulle vara något nån gång att det är bra med bilder...

2010-05-04 @ 06:43:20
URL: http://www.willvin.se/blog
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Fy vad läskigt!

2010-05-04 @ 07:03:07
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: MansonDust

Fy fan vad läskigt ! :(

2010-05-04 @ 07:51:02
URL: http://mansondusts.blogg.se/
Postat av: Lill

Gu så läskigt.. :( Kraaamar!!

2010-05-04 @ 08:32:42
URL: http://skrubbenomoss.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Så otäckt! Vilken tur att du var där och ingrep i tid. Hoppas ni får bra vägledning av pålästa läkare! Tänker på hur man ska förhålla sig i fortsättningen och vad man ska akta sig för.

Postat av: Emma

Shit vad läskigt! Skönt att det i alla fall blev bättre snabbt även om intehelt bra...Stackarn!

2010-05-04 @ 09:23:16
URL: http://vitaeinnuce.blogg.se/
Postat av: froidan

Men vad läskigt ;/

2010-05-04 @ 09:50:51
URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: Lena

Usch, vad läskigt. Skönt att det gick över så snabbt. Jag tror du gör helt rätt i att vara påläst när det är en så ovanlig sjukdom! Kramar till dig och Elmer <3

2010-05-04 @ 10:08:30
URL: http://darlingexpress.wordpress.com
Postat av: thile

Godt, du er du, vennen, så snabb og kan så mycket om mye=)Usch og fy, for en opplevelse...

Masse varme kramar og styrke til deg <3

2010-05-04 @ 10:19:59
Postat av: erika ulars

jag har ju egentligen ingen aning. men kan han bada i kallvatten utan att bli röd eller är det bara varmvatten?? hoppas att det ordnar upp sig. mvh erika

2010-05-04 @ 10:25:17
URL: http://sakerinuti.blogspot.com
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Har inte testat att bada honom i kallt vatten men fläcken kan bli röd ibland om han är naken och kall.



Hua jag är liite nojig inför att ge honom ett bad nästa gång :-/

2010-05-04 @ 10:28:26
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Egomamma-en vanlig mamma med en ovanlig bakgrund

Usch, tur att du var snabb där.. Har läst att man faktiskt kan vara allergisk mot vatten. Eller ok, mot vissa kemikalier som finns i kranvattnet. Kan det vara det som triggar kanske?

2010-05-04 @ 11:10:21
URL: http://egomamma.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja jag har läst på lite nu och det verkar som att man faktiskt kan få nässelutslag av vatten (aquagen urticaria).

2010-05-04 @ 11:23:49
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Annelie A.

Fyy vad läskigt!! Kan hända att han är känslig mot kloret i vattnet? Min yngste var det en period men bara när vi varit i badhuset och badat men där är det ju mer klor in hemma ;-) Han blev helt röd & prickig på kroppen (typ som nässelutslag) som höll i sig några dagar. Men å andra sidan så har väl Alvin inte reagerat förut på vattnet? Men rispan i "knasfläcken" triggade igång något hur som helst. Skumt detta!

2010-05-04 @ 13:30:02
Postat av: Linda

men fy fasiken va läskigt! Tur att du dokumenterat så bra i både text o bild, kan ju va riktigt bra att ha inför framtiden oxå. Hoppas allt ordnar sig nu med den dumma knasfläcken. kram <3

2010-05-04 @ 17:22:08
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: Christer Romson Lande

Så läskigt, och vilken tur att du reagerade snabbt!



Kan det ha varit rester av tvål eller schampoo i badkaret som han reagerat på?

2010-05-04 @ 20:00:00
Postat av: cicci

Stackas lilla Elmer :o(. Men va läskigt för dig som mamma. Hoppas det ordnar sig med knasfläcken. kram

2010-05-04 @ 20:34:47
URL: http://cizziandesson.blogg.se/
Postat av: cicci

Stackas lilla Elmer :o(. Men va läskigt för dig som mamma. Hoppas det ordnar sig med knasfläcken. kram

2010-05-04 @ 20:35:18
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Christer jag tror att reaktionen kom av det varma vattnet. det blev för mycket efter att fläcken dessutom fått en retning. Båda dessa grejer brukar kunna trigga igång och aktivera fläcken och nu blev reaktionen ännu kraftigare.

2010-05-04 @ 21:05:06
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Linda

Jag hade nog blivit panikslagen! Skönt att det la sig så fort och att du agerade så som du gjorde! Läskigt! Hoppas liten är sig själv igen helt och hållet nu!

2010-05-04 @ 21:57:21
URL: http://eldgrisen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Men fy så hemskt, förstår att du blev livrädd!

Tur att det gick bra!

2010-05-06 @ 10:13:44


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback