Så här ligger det till...

Precis som jag misstänkt så handlade det om Alkaliska fosfataser (ALP). Jag har ingen 100%-ig koll på var normalvärdet ligger för 8-månadersbebisar men Elmer hade iallafall förra veckan ett värde på 70-nånting och idag hade det stigit ytterligare och ligger på 87.

Vad betyder det här då?

Ja, det är kopplat till leversjukdomar och skelettsjukdomar och båda dessa finns starkt kopplade till LCH. Värdet kan också vara förhöjt under stark tillväxt eller när kroppen läker en fraktur osv. Ibland ser man en förhöjning hos helt friska barn utan att det betyder något alls. Men har man ett barn som fötts med Langerhans cellhistiocytos så släpper man inte en sån här grej bara.

Att han skulle ha engagemang i levern är inte speciellt troligt eftersom övriga levervärden är okej utan det är väl främst skelettet man tänker på. De ska diskutera idag hur de ska gå vidare, de undviker ju helst röntgen om det är möjligt för att slippa utsätta honom för strålning annat än om det är tvunget.

Det är alltså inte på något vis säkert att det betyder att han fått ett återfall men det är otroligt tungt och jobbigt att ta detta. Jag är inte bra på sånt här, jag är för klen. Jag ville så gärna att provet skulle vara normalt idag.

Läkaren vi träffade idag ska prata med Göteborg så fort det går (han försökte när vi var där också) och rådgöra hur de ska göra nu, om det går att ta något ytterligare blodprov eller om man måste röntga. Sen ska han ringa mig här i eftermiddag.

Detta är vad jag vet nu...


Tack för att ni finns <3


***

Tillägg:

En förhöjd ALP kan man även hitta vid en del riktigt trista sjukdomar men det tänker jag inte ens fundera på för SÅ jävla orättvist kan det inte vara att han har ÄNNU en sjukdom och ännu farligare! Räcker la med dem han redan har...

Kommentarer
Postat av: Johanna

Nej va jobbigt. =( Hoppades att det skulle vara bra ju.

2010-05-24 @ 14:57:29
URL: http://theomylove.blogg.se/
Postat av: sussie

Usch ja de va inga roliga besked, men hoppas det snart kan "åtgärdas", behandling? att dom vet varför osv... Kram på dig...

2010-05-24 @ 14:59:23
URL: http://www.sussiestjerneby.blogspot.com
Postat av: Theresa

Du är inte klen, du är jättestark. Annars hade du bara lagt dig ner o gett upp. Och det har du aldrig gjort.



Du är stark och modig.



Stora kramar.

2010-05-24 @ 15:00:33
Postat av: Petra

Du är stark och du är bra!!! Trist bara att det skulle bli "fel" värde även idag... hoppas nu att läkaren snart ringer till dig så ni åtminstone får veta hur ni ska gå vidare... och vad som ska hända!



Kramar i massor till Dig och lillen

2010-05-24 @ 15:07:17
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: Anonym

Jeg er så enig med Therasa. Du er en unik, flott mamma, jeg er stolt av og kjenne deg, vennen min.

Varme klemmer :)

2010-05-24 @ 15:11:45
Postat av: Jenny

=( Tänker på dig och hoppas det är ok att jag ber en bön för Elmer :heart:

2010-05-24 @ 15:18:36
Postat av: Jema

Usch vad tråkigt! Jag hoppas att han snart får göra fler prover eller andra undersökningar så att ni får veta. Ovissheten är ju (enl mig) tusen tusen gånger värre än att verkligen veta.

Bra att andra levervärden är bra. S hade jättemycket engagemang i skelettet men det där värdet var helt normalt på henne.

Kram!

2010-05-24 @ 15:42:55
URL: http://jemaochlivet.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja jag håller med Jema; ovissheten tär på en!

2010-05-24 @ 15:46:51
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Jessica

Usch så jobbigt!

massa kramar

2010-05-24 @ 16:11:00
URL: http://frujessicas.blogg.se/
Postat av: Sofie

usch låter väldigt jobbigt detta, hoppas dock det bara är en tillfällighet..

2010-05-24 @ 16:23:58
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: Jenny Viklund

Hoppas allt går bra för Elmer. Jag håller alla tummar och tår för att det inte är nått allvarligt. Kramar i massor

2010-05-24 @ 16:36:25
Postat av: Johanna

Jag hoppas att det bli bra, att det inte är något allvarligt och att Elmer får vara frisk! Kram på er <3

2010-05-24 @ 16:57:21
URL: http://johannasalex.blogg.se/
Postat av: Linda S

Jag känner dig inte irl... men åh vad jag känner med dig... =( Det är så jävla orättvist så man vill bara slå på nåt.

Älskade lilla goa söta Elmer! Jag är övertygad att det kommer bli bra. Med en mamma som dig kan det inte göra annat, men all denna oro och väntan innan man fått alla svar, den måste vara helvetisk. =(

Tänker på dig och känner med dig... MASSOR!!

Varm varm kram!

2010-05-24 @ 20:26:00
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

<3 Tack

2010-05-24 @ 20:28:54
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Trollis

Varma kraaamar. Varit här och läst.

2010-05-24 @ 20:47:16
URL: http://www.thinki.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback