Elmers provtagning 6 maj

Strålande fint väder har vi haft idag iallafall :-) Vi åkte vid 9-tiden till Östra Sjukhuset. Vi åkte med barnens farmor och jag anmälde Alvin ledig på dagis så vi skulle slippa tänka på dagishämtning och sådant.

När vi kom till Östra så fick Elmer först visa upp sig för "sin" hudläkare + ett antal till personer som ville kika. Fick veta att ensamma Mastocytom inte "ska" ha några kompisar ;-) alltså lilla fläcken på axeln är rätt förbryllande med andra ord. Andra former av Mastocytos ger en massa prickar men knasfläcken ser ju ut som ett klassiskt solitärt Mastocytom.

Pratade lite om hans förra prov (det för Langerhans cellhistiocytos som togs när han var några timmar gammal) och att det är ganska så noggrannt gjort så den diagnosen ska verkligen inte kunna vara fel men som sagt, båda dessa prover ska ses över ordentligt och även jämföras.

Det finns varianter av Mastocytos som kan se ut exakt som LCH och hudförändringar pga LCH kan i sin tur se ut som precis VAD SOM HELST (för att citera Skin-LCH-experten Sheila Weitzman) så det återstår ännu att se om han har LCH eller Mastocytos eller både och.

Men har han båda (vilket det verkligen verkligen ser ut som) så är han ganska så unik kan man säga. Jag har letat och letat men hittar inget på nätet och varken Sheila eller vår svenske LCH-expert Jan-Inge Henter har hört talas om något sådant fall vad jag förstod det som. Henter tyckte ju till och med att det var så anmärkningsvärt att Elmer skulle ha båda att det var han som föreslog att det skulle göras en jämförelse mellan nya och gamla provet. Även om han inte skrev det rakt ut till mig så insinuerade han att Elmers LCH-diagnos skulle vara felaktig ...fast det var innan jag mailade bilder på hur Elmer såg ut som nyfödd iofs ;-)

Hur som haver så fick Elmer sedan Emla på sin knasfläck på låret och sen fick vi gå iväg och vänta ett tag. Vi fyllde på parkeringspengar och så. Alvin tjatade om HAMBURGARE! Tror han sa hamburgare 625489236 gånger idag ;-)

Sen var det dags för provtagning men först amning som "lugnande medel" och så var det dags. Farmor fick hålla Elmer så stod jag en bit bort med Alvin och kameran istället. Jag har lite ont av att sitta och trösta när man inte kan ta bort det onda ...känns så falskt. De stirrar på en och undrar varför man tillåter att det onda fortsätter typ. Nej usch det klarar jag inte så det fick farmor ta :-P

Två runda hål har Elmer i sitt lår nu och kommer att ha det resten av livet och så sitter de precis så tätt att han ser vampyrbiten ut *s* :-) Han har redan ett sånt märke på ryggen så jag vet ju precis hur det kommer att bli efter det läkt. Inte så snyggt men det är ju viktigt att göra dessa prover.

Skrik och gråt. Dels för att bedövningssprutan gjorde ont, dels för att han blev fasthållen. Men jobbigt var det och han ropade på mamma :-( dock blev han glad igen direkt efteråt och log så det var ingen fara.

Alvin tog det bra han med och brydde sig inte alls utan fortsatte tjata om sin hamburgare ;-)

Så efteråt åkte vi såklart och åt hamburgare och sen bar det av hemåt Mark igen. Vi åkte hem till barnens nya lilla kusin BELLE! 6 dagar gammal idag. Liiiiten, söööt och världens gulligaste fötter hahaha MINA BARNS fötter har hon hehehe exakt likadana så jag blev lite kär i fossingarna såklart för jag har ju haft två par sådana också att pussa på förrut. Berättar mer om Belle-besöket i ett eget inlägg.

Här kommer Elmers sjukhusbesök i bilder:


Den här grejen ställde han sig upp mot hela tiden :-P inte så samarbetsvillig när alla skulle komma och titta på honom ;-)


Med farmor precis innan de fotade och sen tog provet.


Fördelen att ta prover och få sprutor när man är bebis: NOLL nervositet innan och bortglömt direkt efter.


Hm...undrar vad som är på gång?


Aj aj ooont


Här skärs en hudbit ut. Två sådana provers togs av huden. En frisk bit och en bit av knasfläcken.



Pust! Äntligen klart! Bara några veckors väntan på provsvaret nu då....



**********************************

UPPDATERING:

Jag borde ha lärt mig vid detta laget att man måste vara övertydlig å det grövsta för att alla med Nalle Puh-hjärna ska fatta men jag får väl försöka förklara lite bättre:



Jag har inte påstått att det är falskt att trösta! Jag tycker INTE det är flaskt att trösta ett barn som tex slagit sig.

Jag tröstade även Elmer - EFTERÅT! Hans farmor fick trösta så gott det gick under provtagningen och direkt när det var över så fick han komma till mamma och bli tröstad på riktigt.

Det är ju för fasen inte trösten i sig som känns falsk! Men att trösta MEDAN man samtidigt tillåter att någon sticker upprepade gånger med bedövningsspruta och sprutar in svidande vätska och sedan karvar loss hudbitar (det hela tog lixom sin lilla stund) det känns falskt!

Jämför att trösta ett barn som klämt fingrarna i dörren med att stå och trösta ett barn medan fingrarna fortfarande sitter i kläm, inte göra något åt fingrarna, låta dem fortsätta klämmas och samtidigt trösta - SÅ KÄNNS DET att trösta ett barn MEDAN provtagningen pågår!

Hur kan man misstolka detta?



Kommentarer
Postat av: thile

Åhh, usch da, vakre, tuffe kramgoe Elmer<3.Gjør ondt her hos meg også! Hva lillen må stå ut med...:(

2010-05-06 @ 17:27:40
Postat av: thile

Og mamma måste stå ut med. Vennen, håper du har det bra nu <3

2010-05-06 @ 18:04:57
Postat av: Ariella

Huva!

Ja i den åldern är det värst för föräldrarna!

Hoppas nu provet blev bra och att ni får lite mer klarhet i vad det är.



Klart man ska ha HAMBURGARE :)



Kram på er allihopa!!

(Snygg och praktiskt vagn du har, kikade på det andra inlägget tidigare idag)

2010-05-06 @ 18:08:38
URL: http://busfamiljen.com/wp
Postat av: Geshiia - mamma till två pojkar

sv: Jaa prisförslag, jag vet inte vad man kan ta för jackan hahahaha



Vad tror du?

2010-05-06 @ 18:33:29
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Geshiia - mamma till två pojkar

Bah! Då vet jag att jag kan be om mer än det förslag du har hahaha ;)nää men jag vet ju tex att jag får mer än tex 100:- för den på tradera, mycket mer jag sålde ju än ännu äldre popjacka med fleece för runt 4-500:- och å var det inte ens en skaljacka hehe men svårt ändå tycker jag, man vill inte ta förmycket ju då är det ju ingen som nappar och ja lite därför skrev jag prisförslag med.



2010-05-06 @ 18:48:33
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Egomamma-en vanlig mamma med en ovanlig bakgrund

Vilken lättnad att ha det avklarat, nu är det bara det värsta kvar då.. väntan på resultaten. Men håller ni er sysselsatta så går det lättare, åtminstone brukar det vara så här.



Intressant att läsa om detta, normalt sett avskyr jag allt vad läkare och behandlingar och allt runtomkring innebär, då jag har läkarskräck till max.. men detta är enbart spännande. Kanske för att det är gullige Elmer det handlar om..

2010-05-06 @ 19:51:13
URL: http://egomamma.se
Postat av: Linda W

jag tänker på läkare och sjuksköterskor som måste utsätta små barn för detta. Kan fasen inte vara lätt alltså. Naturligvis är det jobbigast för Elmer, även om det är glömt fort. Det är jobbigt för alla inblandade.

Skönt att testet är gjort, och visst vore det väl bättre om han inte har LCH utan "bara" mastocytos? hoppas att det inte är både och.

2010-05-06 @ 21:08:37
URL: http://lindalake-wallberg.blogspot.com/
Postat av: Emma W

Elmer har så otroligt vackra ögon!

Hoppas proverna ser fina ut!

2010-05-06 @ 21:16:55
Postat av: Sofie

usch, skönt att det gick bra dock, förstår att du har svårt att hålla honom när de gör honom illa. Värker i mamma hjärtat när man tänker på det

2010-05-06 @ 22:04:07
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: Anne

Tappra lilla Elmer. Hoppas att proverna ser bra ut.



Till "men" - Jag tycker att det är bra att Beckah stod vid sidan om, så att inte hon skulle ses som den "onda" av Elmer.

Postat av: .....

ha .. du kan verkligen INTE ta kritik :-) Besserwisser där ... då vet man hur falsk du är! Du kan du inte stå för det du skriver eller ? Vad är det som känns falskt med att trösta ett barn ? Hur gör du dina andra barn slagit sig? Stackars dina ungar säger jag bara .....

2010-05-07 @ 14:47:01
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

jag har inte påstått att det är falskt att trösta. Vilken idiotisk jämförelse föressten!



jag tröstade även Elmer igår - EFTERÅT! Hans farmor fick trösta så gott det gick under provtagningen och direkt när det var över så fick han komma till mamma och bli tröstad på riktigt.



det är ju för fasen inte trösten i sig som känns falsk! Men att trösta MEDAN man samtidigt tillåter att någon sticker upprepade gånger med bedövningsspruta och sprutar in svidande vätska och sedan karvar loss hudbitar (det hela tog lixom sin lilla stund) det känns falskt!



Jämför att trösta ett barn som klämt fingrarna i dörren med att stå och trösta ett barn medan fingrarna fortfarande sitter i kläm, inte göra något åt fingrarna, låta dem fortsätta klämmas och samtidigt trösta - SÅ KÄNNS DET att trösta ett barn MEDAN provtagningen pågår!



Hur kan man misstolka detta?

2010-05-07 @ 14:54:38
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Filura

Men HERRE guuuuuuud! Fattade inte idiotmänniskan vad du menade med tröstningen. Baaaah! Fan, det finns folk till allting! När Kristin var liten så skulle hon ta kisseprov, med en spruta rätt in i urinblåsan från buken. Jag klarade inte vara med och personalen tyckte det var rätt.



Stackars lille Elmer, men tur det går över snabbt! Sen få gosa med mamma efteråt är ju inte fel!

2010-05-07 @ 15:31:12
URL: http://www.mysfias.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback