Inte frisk trots allt? :-(

Idag skulle Elmer på sista månadskontrollen för sin Langerhans cellhistiocytos. Sen skulle vi glesa ut till tredje månad. Trodde jag. Så blir det inte :-/

Vi träffade en ny läkare idag, en kvinnlig. Elmer har redan två ordinarie läkare som följt honom hela hans liv i princip, både i Borås och i Göteborg. Men idag var det en ny läkare som sagt. Hon kollade igenom Elmer och jag visade upp den lilla röda fläck han har fått på axeln för drygt en månad sen. Jag frågade om det kunde vara ett mastocytom, precis som "knasfläcken" som Elmer har på sitt lår.

Den nya pricken beter sig precis som den och har som sagt funnits i 5 veckor så det känns ju som om det kunde vara så. Jo, det var det ju, ett mastocytom. Jag frågade om det var okej att han hade flera stycken, för då känns det ju snarare som en annan variant av sjukdomen, Mastocytos. Hon sa att det kan vara prickar över hela kroppen men ja, det har jag ju läst om. Men han hade ju en obetydlig fläck bara trodde jag. Nu vet jag inte. Men i vilket fall så ska ju mastocytomen inte vara farliga förrutom en ökad risk för en allergichock.

Jag sa att det är ju lite lustigt att han både har mastceller och Langerhanska celler som beter sig knasigt. Hon tittade lite förvånat på mig och sa att man ju idag inte delar upp på det viset. Ungefär där så snurrade det till sig helt för mig! De andra två läkarna har inte sagt ett ord om att mastocytomet har haft med LCH att göra. Jag har ju trott att det bara är ett lustigt, udda sammanträffande.

-Vaddå? Så hans Mastocytom kommer för att han har Langerhans cellhistiocytos? Frågade jag rakt ut och fick svaret att ja så var det.

Nya läkaren vill att han ska fortsätta att komma dit månadsvis eftersom det fortfarande uppenbarligen kommer nya prickar.

Sen skulle vi åka hem och då började jag fatta, då trillade poletten ner. Han är ju inte alls frisk än! Han har fortfarande en aktiv sjukdom!

Vi åkte och åt lunch och skulle sen handla men tankarna bara malde så jag ringde upp barndagvården och bad om att få det hela förklarat och då helst av hans ordinarie läkare. Sköterskan som var med när jag fick "beskedet" på besöket idag var samma som svarade i telefon så hon visste ju vad jag pratade om och så. jag förklarade att fram tills idag var han frisk i min värld så detta var ju jättestora nyheter.

Hon sa att hans ordinarie läkare inte akn ringa förrän NÄSTA VECKA! men kanske att samma läkare som idag kunde ringa upp och förklara mer vad hon menade. Men hon kanske inte skulle hinna idag.

Jag hoppas verkligen att det bara är så att nya läkaren snackar i nattmössan så att säga ...att hon inte vet vad hon pratar om helt enkelt, att hon snurrat ihop allting! För det här var verkligen inga trevliga nyheter :-( Ny tid om 1 månad alltså.

Kommentarer
Postat av: Elin

ingen rolig överraskning direkt.

hoppas du får klarhet i vad som gäller, att då får en ny kontakt med dr så denne kan förklara närmare.

kram

2010-03-15 @ 14:41:48
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: J

Men oj, vilken chock, jisses!

Jag hoppas innerligt att läkaren pratade i nattmössan och att sötnöten är så frisk som du trott att han är!

2010-03-15 @ 15:26:03
URL: http://drakmorsan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Nej, vad tråkigt att höra. Men det ordnar sig säkert. Elmer är en fin och stark kille!

2010-03-15 @ 15:35:39
URL: http://johannasalex.blogg.se/
Postat av: Jessica

Usch vilket jobbigt besked!

kramar

2010-03-15 @ 15:46:04
URL: http://frujessicas.blogg.se/
Postat av: thile

Vennen min, hvilken beskjed å få. Nå håper jeg du får en samkjørt beskjed av legen om en måned. En måned, altfor lenge!!!?

Klemmer rundt deg <3

2010-03-15 @ 16:45:31
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Fy vad hemskt! :(

Jag måste bara fråga, vad är konsekvenserna av sjukdomen? Alltså, att han får prickar har jag förstått, men vad händer mer i kroppen, vad kan det leda till? Jag förstår inte...

2010-03-15 @ 19:22:09
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: Annsofi

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11633



Där står lite om det om du inte redan läst den forskningen.

Hoppas läkaren kan lugna dig lite!

2010-03-15 @ 21:01:28
Postat av: ToniLoves

Vad duktig du är på "fläckar" då, mycket imponerande :d

Jag såg dig på BaraBlogg så jag var tvungen att börja prenumerera på dig, eller snarare din blogg :D

2010-03-16 @ 01:03:46
URL: http://toniloves.milliez.nu
Postat av: Helena med Eskil

Fyy vad jobbigt! :-( Hoppas du snart får lugnande besked! KRAM

2010-03-16 @ 10:39:42
Postat av: Carin

Det är inte så jäkla kul att måsta vara stark jämt heller, även om du är van vid det.

2010-03-16 @ 18:31:47
URL: http://mammacarin.webblogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback