Vad är problemet?

*duckar för alla arga kommentarer*

...men VAD är problemet?

Det gnälls en massa och pratas om diskriminering hit och dit pga att olika flygbolag inför dubbelt pris för extremt överviktiga på flygplanen.

Vaddå diskiminering?

Det handlar om säkerhet och om faktiskt använt utrymme. Ska man ha två stolar är det väl inget konstigt att man betalar för två stolar, eller? det är ju ingen diskiminering! Tvärt om så är det väl jävligt orättvist att vissa annars skulle ha en gratis extraplats?!

Då kan väl alla få en gratis extraplats då! Så får man lägga vad man vill på den. Handbagaget eller sin ena skinka, spela roll, det är samma sak.

Använder man en plats så betalar man för en plats. Använder man två platser betalar man för två platser, oavsett anledningen till varför man har två platser.

Dessutom var det inte ens så illa enligt artikeln! Nej, det är enbart om det är fullbokat som de extremt överviktiga behöver betala extra, om det finns lediga platser så FÅR de en extraplats GRATIS och även de gånger de måste betala så får de 25% rabatt. Jag tror knappast att jag skulle få 25% rabatt om jag ville ha en extra stol...

Vad är problemet? Någon får förklara detta för mig tror jag.

Ingen hackar på själva övervikten men man kan ju inte tumma på säkerhet och bjuda på gratis platser bara för att ingen ska känna sig stött...

Vad är alternativet? Skita i säkerheten och höja priset på ALLAS biljetter för att ha råd att ge gratisplatser åt vissa?

http://aftonbladet.se/nyheter/article6463027.ab

Normal text Stor text Extra stor text
Normal text Stor text Extra stor text
Foto: Aftonbladet

Kommentarer
Postat av: Anonym

JAG HÅLLER MED!!!!!

Åkte till teneriffa för ett par år sen och hamnar brevid en EXTREMT överviktig man. Han tog upp halva mitt säte med både lår och axel så att säga. Dessutom satt han i linne, och halvt klibbade fast vid mina kläder med andra ord. Ska tillägga att vi hade ett barn på under ett år med oss som då ska sitta i vårt knä eftersom hon var för liten för eget säte. Men visst, DET var ju vårt eget val. Men att vi som var de ENDA på planet som hade ett litet barn med oss ska lyckas hamna brevid den ENDA extremt feta personen på planet (och försöka äta etc) är helt otroligt tycker jag! Min lilla familj var alltså två vuxna och ett barn på 1,5 plats, TJOHO! =) Och nej, det fanns inga andra lediga platser.

2010-01-21 @ 22:06:06
Postat av: iidaa

Jag säger inget om iaf man använder två platser, men dom säger ju att kvinnor över 100 ska betala dubbelt pris och killar över 130.

men man kan väl väga över 100 som tjej och ändå inte behöva ha två platser?



Det jag stör mig på är att dom verkligen uttrycker det som att blir det fullbokat så kommer dom bli "avkastade".



Jag ser nu på nyheterna om extrempersoner.. Inte alla som är så extrema som killen på reklamen.. :(

2010-01-21 @ 22:09:27
URL: http://iidaallansson.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag förstår inte heller problemet... Sitter man på två stolar får man väl betala för det. Inget konstigt med det, så är det ju med allt.

2010-01-21 @ 22:12:33
URL: http://miss-misschief.blogspot.com/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ida jag uppfattade det där med att betala för kilon över 100 som ett förslag bara - ett förslag som blev ratat, det blev INTE så? jag kanske missuppfattade.

2010-01-21 @ 22:16:25
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Håller faktiskt med. Det är inget konstigt med det. Man får ju betala för en plats, så självklart ska man betala mer om man vill ha fler än så.... :/

2010-01-21 @ 22:24:11
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: Carro

Äsch det går fan att klämma ner sig i en stol även om man väger 150.

100-kilos gräns är absurt.

Att betala för de säten man sitter på är rätt.

2010-01-21 @ 22:30:04
Postat av: Åsa

Klart man ska betala för de säten man sitter på. Så jävla kul är det inte att sitta bredvid någon som tar upp halva ens säte, man har ju likosm betalat för ett helt säte.

2010-01-21 @ 22:55:16
URL: http://asonet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man får ju betala extra om man har för tung bagage. Så rimligt vis ska man då betala extra för dom extra kilona man bär på kroppen tycker jag. Sen var gränserna bör gå har jag ingen aning...

2010-01-21 @ 23:06:27
Postat av: donna

jag är en BIG MAMA o visst fan skulle jag betala dubbelt om det nu kom på tal? Jag betalar ju för extra-grejset på pizzan så...? =D

2010-01-21 @ 23:09:57
Postat av: Camilla

Helt rätt!!

2010-01-22 @ 06:18:29
URL: http://mammamillan.bloggagratis.se
Postat av: Geshiia - mamma till två pojkar

Klart man ska betala för två säten om man använder två säten.

2010-01-22 @ 06:45:21
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: syster A

Håller med donna, jag är oxå en rätt stor tjej på över 100 pannor å skulle det visa sig att mitt fläsk rinner ut över två stolar så skulle jag ju självklart bet för två säten det finns ju dum som redan gör det fet el inte för sin egen bekvämlighets skull sen e ju stolarna väldigt olika stora beroende på flygbolag flygplan om man sitter i första el 2:a klass destination osv.. har kompisar som e ytte pytte både till längd och vikt och när dom åkte till usa så satt dom trångt...

2010-01-22 @ 07:32:34
Postat av: Johanna

Ser ingenting fel i det och jag är ändå rejält överviktig men nu med förhoppning om att gå ned i vikt...Jag vägde dock en väldigt bra bit över 100 kg förra sommaren då vi flög på semester och det var inga problem att bara ta upp ett säte så jag vet inte riktigt hur man ska dra gränsen för extra säte? Man kan ju vara så olika byggda också...Nä, som sagt har jag ingenting emot att betala så länge det är ordentliga riktilinjer!

2010-01-22 @ 07:33:15
URL: http://drakmorsan.blogg.se/
Postat av: Anonym

är det inte mer en fråga om figuren, än vikten. Finns killar iaf som väger över 130 och inte är mycket tjockare än en normalbyggd person. Man kan ju vara lång. Muskler väger mer än fett...

2010-01-22 @ 08:25:23
Postat av: Jessica

Haha Donna:-) Jag tycker det är självklart man ska betala för två platser om man nu tar upp 2 platser

2010-01-22 @ 08:35:58
Postat av: Helena med Eskil

Håller helt med. Logik.

2010-01-22 @ 08:41:00
Postat av: Lena

Tycker faktiskt att dem kan göra endel större stolar som överviktiga kan sitta på, för så många extremt överviktiga finns nog inte, så kanske man kan lösa det? jag vet inte men det skulle kanske kännas mer rättvist :)

2010-01-22 @ 09:47:28
Postat av: lisa

inte mer än rätt. när jag skulle åka buss till stockholm behövde jag ett extra säte för min gipsade fot. självklart betalade jag för två säten, jag behövde ju det. det är väl ingen skillnad egentligen?

2010-01-22 @ 10:07:31
Postat av: ladydahmer

klarts som fan man ska betala extra om man inte kan hålla sin kropp inanför sitt säte. det är ju vansinnigt att medpassagerarna ska få SINA rättigheter trampade på bara för att det är synd om fetton.



sen kan man väga 100 kilo utan att vara tjock. En lång man på 100 kilo tar INTE upp två säten.

2010-01-22 @ 11:05:04
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: TripleSex - Sex som det ska vara! (Tävling pågår)

Kränkt är ett modeord. Alla blir kränkta nuförtiden. En smula irriterande faktiskt.

2010-01-22 @ 12:06:32
URL: http://triplesex.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett roligt inlägg detta faktiskt. Jag är en päronformad kvinna - inte fet egentligen men päronformad.

Det innebär alltså att jag skulle få betala för två sittplatser?



Visste du beckah att det i standardiseringen av offentliga miljöer/hus/lägenhetsinredning med mera finns ett mått man utgår ifrån - och det är en man som mätts!

Då kvinnor har lite andra kroppsproportioner, kan det ju bli en smula fel.



Flygplanstolsdebatten tar jag med ro! Jag är inte tvungen att flyga - jag kan ta tåget.

2010-01-22 @ 18:26:30
Postat av: Anonym

Men då borde juh allamänniskor över 190 cm långa också betala mer, eftersom jag inte kan fälla tillbaka mitt säte om jag vill. Och det var juh också en av orsakerna

"– Det här är en säkerhetsåtgärd, vi måste se till att ryggstödet kan justeras fritt, och att alla passagerare att använda säkerhetsbältet som vanligt, säger företagets taleskvinna Monique Matze till AFP. "

2010-01-22 @ 20:52:17


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback