Pratat med BVC om Elmers hörsel

Jag ringde BVC om Elmers ickegodkända Tymp-test. Jag ville höra hennes uppfattning om BOEL-testet i våras. Höra om hon mindes det och vad hennes uppfattning var.

Hon kommer ihåg hur svårt det var att få Elmer att titta åt vänster, ja, men så gör barnen ibland om de är för upptagna med att titta på prylen som hon håller framför dem så han blev ju godkänd tillslut.

Jag berättade om tymptestet och besvären han haft med öronen och att han blev godkänd på det "dåliga" örat men icke godkänd på det "bra" örat. Hon blev ganska bekymrad faktiskt men frågade om han varit förkyld nu det senaste och det har han ju inte. Jag sa att för en månad sen var han iallafall helt fin i det örat, då han hade inflammationen i det andra örat.

Det här måste kollas upp ordentligt! Sa hon allvarligt. Hon ville skicka en remiss nu direkt men jag sa att jag meddelat Borås och att Elmer ska dit den 25:e och att jag inte vet om dom tar tag i det. Hon frågade om jag ville avvakta och det tycker jag är okej. Det känns över huvudtaget bättre om Borås tar allt de kan ta så det är samlat på ett och samma ställe, plus att det här ju också rent teoretiskt skulle kunna vara LCH-relaterat.

Så vi bestämde att vi ska avvakta till den 25:e och om inte Borås tar det så ska jag ringa henne direkt så skickar hon en remiss. Det är viktigt att kolla upp fort eftersom det är en så viktig ålder för språkutvecklingen.

Hon har ju också sett att Elmer är väldigt tyst av sig och har sett hans balans. När vi pratade om de här bitarna blev hon nästan än mer bekymrad.

Jag känner mig ovanligt lugn själv. Alltså det känns som att det inte är någon big deal alls jämfört med allt farligt som kan drabba honom. Det här är ju ingenting. Det värsta som kan hända är att han behöver hörapparat lixom och jag känner bara "jaha?". Det känns helt vansinnigt egentligen för hade Elmer inte haft sina andra sjukdomar och jag inte levt med LCH-oron och blivit härdad så hade jag tyckt att det här med hörseln var jättejobbigt, men det är ju för att det varit så mycket det här året som kunde blivit farligt - dödligt så det här känns som en struntsak. Det oroar mig ju lite att det skulle vara LCH-relaterat såklart men det känns inte så troligt. Eller äh, jag vet inte. Är så trött på "livet med LCH" så ni anar inte... jo ni som läser detta och har LCH-barn förstår exakt vad jag menar.

Men jag vill ju ha klarhet i detta. Jag vill veta om han hör dåligt eller inte så man kan göra något åt det alt. släppa det.

Men men det är väl bara att hoppas på att Elmers balans och tysthet är normala grejer och att hans tymp-test visade ett rakt streck för att han fått en Öronkatarr där nu eller något. Inget är ju bekräftat än med hans hörsel så det kan ju fortfarande bara röra sig om tillfälligheter och att han egentligen hör helt bra. Vi får väl se. Som vanligt...

Fortsättning följer av The Never Ending Story....



Kommentarer
Postat av: Jossan

"det värsta som kan hända är att han får hörapparat, liksom". I vissa fall hjälper inte hörapparat, det beror helt på vad det är för fel på hörseln.



Är ingen expert, men har jobbat med inom branshen med hörselimplantat, både benförankrade och cochleaimplantat och ville bara upplysa dig om att jag träffat på en del barn där det helt enkelt inte hjälpt med någon form av hörapparat.



Vill givetvis inte måla fan på väggen för lille Elmer, men det kan ju vara bra för dig som mamma att veta, så du kan ställa dig in på att "det värsta som kan hända är att han kommer höra dåligt".



Hoppas i alla fall att det går bra på testet!

2010-08-12 @ 14:04:48
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Okej, tack för info.

2010-08-12 @ 17:00:26
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Jenny

Vad skönt att hon tog dig på allvar!

Hoppas nu att de gör det på sjukhuset också, för som sagt det är ju viktigt för hans språkutveckling att det blir konstaterat ATT det är så om det är så, så man kan sätta in det som behövs beroende på var nedsättningen sitter.



Lycka till!

2010-08-12 @ 18:11:19
Postat av: Anonym

Vad bra att du får gehör för dina frågor.

Det vore ju hopplöst att kämpa annars.



Men vad beträffar Elmers dåliga balans: av vad du berättat i din blogg om hans balans (ställer sig upp, står utan stöd, går några steg) framgår att han är helt normal för sin ålder. Varken tidig eller sen. Bilderna av Elmer bekräftar ju också det.



Jag tycker inte du skall oroa dig för just det. Men hörseln är ju viktigt att följa upp.

2010-08-12 @ 19:15:54
Postat av: thile

Kramar om deg, fine mamma. Du er en tuffing du <3

2010-08-12 @ 20:44:26
Postat av: Hellou Vicky

Hoppas allt löser sig med lille söte Elmer !



:)



2010-08-12 @ 21:46:09
URL: http://hellouvicky.blogspot.com
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Vilken underbar bild på lillbusen! Trivs du med kameran? Hinner du med att testa den?



Jag skulle gärna fota mer än jag gör men det blir mest på det som "måste" fotas, som mat och tårtor.. =) Vi har ju en fototävling på jobbet varje vecka också så då blir det lite mer seriöst fotande.

2010-08-12 @ 21:55:58
URL: http://www.annsann.com
Postat av: jessica

Går Elmer nu eller går han bara några steg, har inte sett något om det men har kanske missat det, tittar inte varje dag här

2010-08-12 @ 22:07:02
URL: http://metrobloggen.se/fitmom
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Elmer går helt och hållet nu.



Det här med balansen är svårt att förklara, man måste ha sett det och jag tror att alla som sett det kan intyga att hans balans absolut inte matchar hans stabilitet, hans motorik och att han vågar och vill ;-)



BVC-sköterskan har ju till och med sett detta.



Kameran trivs jag med väldigt bra - älskar den!

2010-08-12 @ 23:08:43
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Malin - Ensamma mamman

Hoppas allt ordnar sig med hörseln. Har kikat in på din sida om LCH -läst-läst och läst! Måste vara jätte jobbigt på alla sätt och vis att ens barn eller vilket barn som helst ska måsta drabbas av sånt där skit.

=(

2010-08-13 @ 00:04:37
URL: http://m4ll4n.blogg.se/
Postat av: milimina

fast... att ha en hörselskada på bara ena örat påverkar inte språkutvecklingen. det kanske kan vara skönt att veta.



har en dotter ett halvår äldre än elmer och hon har konstaterad hörselnedsättning på ena örat. men, hon har ett enormt ordförråd och pratar massor. så länge de har hörsel på iallafall ett öra skadas inte språket enligt personalen på audiologen, och jag kan bekräfta det med ett levande exempel :)

(dock förstår jag vad du menar med balans, jag tycker detsamma gäller henne ibland. och det finns en möjlighet till samband, beroende på typ av skada)



ang ensidig hörselskada så är det jobbigaste att höra riktning på ljud (men det lär de sej kompensera, dottern har gjort makalösa framsteg där på ett halvår!) och att det kan bli svårare att sålla bakgrundsljud. det kan vara väldigt tröttande.

2010-08-14 @ 02:08:22


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback