Hur var det nu med pojkarnas öron?

Efter dagens timme inskolning på dagis så gick vi vidare till barnmottagningen här på Skene Lasarett för Alvins öronkontroll. Jag hade ju hoppats på att de skulle kika i Elmers öron också men det visade sig att de inte tittade över huvudtaget utan bara gjorde Tymp-testet.

Alvin fick jättefina bergstoppsliknande kurvor. Inga problem. Noll anmärkningar.

Sen frågade jag om hon kunde kolla Elmers öron och okej, det kunde hon väl men sa att det egentligen är för nära inpå hans Öroninflammation, det kanske inte blir bra.

Sen mätte hon hans trumhinna. Jahapp...

På det högra örat, där han först hade Öronkatarr och sedan Öroninflammation så blev det ett litet litet skutt på kurvan så det var godkänt sa hon. På det vänstra örat, där han inte hade en ÖI och där han inte haft Öronkatarr (men iofs var röd i våras) så blev det ett rakt streck! Okej, lite brusigt streck men ingen kulle, ALLS.

Ojdå, det var visst inte bra. Hon såg bekymrad ut. Jag sa att han har läkartid den 25:e och dessutom kommer han nog få en egen sån här tid för öronkontroll i Borås efter sin ÖI. Jättebra tyckte hon. Hon påpekade att det var viktig information och sa typ 3 gånger att hon inte tagit personnummer eller skrivit upp något men att jag ska säga att det blev ett rakt streck (som om jag skulle glömma det?).

Minns ni BOEL-testet i våras? Nätt och jämnt att han fick godkänt och det var precis det där örat som var svårt att höra med då. Samma sak att han knappt gör ett ljud ifrån sig, och har aldrig gjort, inte pratar mer än att han säger mamma och kanske "Dä". Eller att han är stabil som en stubbe och har kanonbra motorik men värdelös balans.


Jag ser det bara som en bekräftelse på något jag vetat hela året och påtalat varje läkarbesök - han hör inte helt bra! Det är NÅGOT med hans öron.


Meeen lite positivt har jag att skriva också: han vaknade i morse UTAN en förstorad lymfkörtel bakom örat. underbart :-) han har kvar den i ljumsken dock.

Kommentarer
Postat av: Anne Moijé

Aj då! Det var ju inte bra det där med hans hörsel.



Kram

2010-08-10 @ 11:48:20
Postat av: Lena

Stackars Elmer, ska aldrig eländet ta slut för honom :-(

Kram

2010-08-10 @ 12:07:13
Postat av: Carola m 8

Jag tror du har rätt:( Det du räknade upp har ju helt klart med öronen att göra, och kanske är det så att han inte hör ordentligt heller? Du har aldrig, vad jag sett, skrivit att han inte verkar höra?? Eller har jag missat.Men, han säger ju ändå "mamma" och det måste ju innebär ATT han hör, visst:)

Stooooor kram <3

2010-08-10 @ 12:47:16
URL: http://wetterholm.bloggplatsen.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jo höra kan han men jag är övertygad om att hans hörsel är nedsatt.



Jag har skrivit om det ibland nu när det varit så myckdet med hans öron ända sen i våras. Tror jag nämnt de här andra grejerna också med balans och att han är tyst.



Däremot har jag tagit upp detta med hans läkare, flertalet gånger men de har inte varit särskilt intresserade.



Nu har jag iaf ringt barndagvården och berättat så de vet om dagens testresultat.

2010-08-10 @ 12:55:47
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Petra

Lille plutten då ;-( bra att ha koll tidigt OM det skulle vara något nedsatt... Kram

2010-08-10 @ 14:59:19
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: sofia

Min Vincent har so far ingen hörsel alls på sitt högra öra. Vänster öra är perfekt och felfritt. Därav så reagerar han på tilltal, lyckades med boeltestet och så försöker han prata litegrann. Inte för att det går sådär jättebra men tja, han är prematurfödd och har det tufft med allt annat som hör därtill. Dock märks det att han inte hör på höger. Han vänder vänster till när vi pratar, han ligger aldrig på vänster öra och så bankar han ibland på bägge öron i omgångar. Ser ut som att han försöker jämföra ljud(eller uteblivet ljud?)



Dom gör inget med såhär små barn tydligen, förutom årliga kontroller och uppföljning. Får väl se hur det slutar..

2010-08-10 @ 16:10:36
URL: http://kaffebomben.wordpress.com
Postat av: Jsefin

Lite nyfiken bara på en sak bara.. Gjordes OAE-test, alltså hörseltestet man gör på BB, på Elmer när han var nyfödd? Och vad visade det i så fall?

2010-08-10 @ 17:05:51
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

OAE gjordes när han var nyfödd och den var utan anmärkning.

2010-08-10 @ 17:09:21
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Josefin

Ok. Funderade för det har ju pratats om att OAE-testet ska ersättaBoel-testet, men tror inte några beslut är tagna om det ännu. Såna här gånger visas ju tydligt att båda testerna behövs.

2010-08-10 @ 18:02:31
Postat av: Jenny

OAE-tester visar på skador som sitter långt inne örat och kan försvåra språkutvecklingen kraftigt.

OAE-tester fångar inte upp mellanöronskador som ger en funktionell nedsatt hörsel och kan ge svårigheter för språkutvecklingen.

Eftersom jag har arbetat med döv-hörsel i många år, läste jag infopappret noga på BB förra året och blev lite smått irriterad för det stod sist på typ ett 2 sidor långt info att det bara fångar upp inneöronskador, men man får känslan av att OAE-tester garanterar att om det är bra så är hörseln bra. Vilket inte är fallet. Risken för hörselskador finns fortfarande kvar, men totaldövhet eller riktigt grava hörselskador är "uteslutna".



Jättebra att du står på dig, för hörsel kan vara svårtestat och det viktigt att man upptäcker det tidigt för att kunna ge dig och Elmer det stöd som han kanske kan komma behöva i sin språkutveckling.

Stå på dig och begär att få komma till Hörselvården för pedagogiskt stöd.

Några tips (kanske vet du redan): Om du kan några tecken så använd dem, för det kan vara ett gott stöd för honom. Finns bra, enkla teckenböcker på biblioteken med enkla vardagstecken. Lägg på teckna som stöd för talet.

Prata alltid med ansiktet mot honom, så han har möjlighet till att samtidigt avläsa dina läpprörelser.

Helt döva barn brukar sluta jollra när de är 3 månader ungefär för att de upptäcker att de inte hör sig själva.



Att balansen är dålig är inte alls konstig ,blansorganet sitter i örat.

2010-08-10 @ 19:21:01
Postat av: Tanja

Till Jenny; Totalt dövhet? sånt språk använder vi inte i vår dövvärld, det heter STENDÖV om man inte hör ett enda dugg.



Beckah; Stödtecken är alltid underbar när man ska kommunicera med småbarn som inte kan tala ännu eller hör ordentligt, de lär sig sjukt snabbt , vilket det gör för min hörande son. såna stödtecken går att hitta ute på nätet. Det finns fina barnböcker på teckenspråk på http://www.adlibris.com, där går det att beställa för bra priser . Lycka till, är en av beckahtrogna-läsare =)

2010-08-10 @ 19:56:15
Postat av: Sara

Men han är ju bara 11 månader? Barn kan inte säga många ord då och det är inte alla barn som går innan ett års ålder ju! Det verkar som du ställer krav på att han ska kunna saker som de flesta 11 månaders barn faktiskt inte kan. Inge illa menat alls, du märker såklart om ditt barn hör dåligt jag tvivlar inte på det alls men som sagt är man 11 månader så är man :)

2010-08-10 @ 19:57:58
Postat av: Jenny nr 2

Sara: tror inte beckah menar att han nödvändigtvis måste säga så mkt ORD utan mer att han är allmänt TYST. De flesta 11 månaders har något slags språk, antingen att de kan lite ord som vi förstår eller också sitt eget språk.

De flesta 11 månaders är inte tysta.



Tycker det är bra att du kollar upp, alltid bättre att kolla två gånger än ingen gång.

2010-08-10 @ 22:01:03
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

För högra krav?



Det är en väldig skillnad på att vara 11 månader och inte vara redo att gå än och på att vara 11 månader och kunna och vilja gå men ha problem med balansen.



Han har KUNNAT gå sen han var 7 månader. Han tog något steg redan då. Han har motoriken och viljan. Det är inte det att han är feg heller.



Han är otroligt stabil och har han bara båda fötterna i golvet så kan han sätta sig och resa sig på sekunder (utan att stötta med händerna i golvet). Han började stå upp väldigt tidigt.



Nu har han slutat krypa sen ett tag tillbaka men ändå så går han med väldigt dålig balans trots motorik och stabilitet.



Om man tar honom och ställer honom på golvet för att gå så ser det ut exakt som att man tagit honom och snurrat runt några minuter och sen ställer ner honom. Han ser totalt snurrig och yr ut när man ställer honom. Kanske svårt för en utomstående att förstå eller se men vi som träffat Elmer hela hans liv vet vad jag menar.



Det är ju inte precis mitt första egna barn eller det första barnet jag följt i språkutvecklingen heller så jag har nog en ganska bra uppfattning om vad som är normalt eller inte. Jag har påpekat hela hans liv hur himla märkligt tyst han är av sig. Han är inte helt tyst, han kan göra ljud och han kan säga mamma men det är ändå inte på ett normalt sätt.



***



Baby tecken



Jag körde med lite babytecken med Alvin så jag har lite kännedom om den biten, har inte testat med Elmer förrut men gav honom ett ord nu idag. Jag gav honom "lampa" och han blev så galet glad åt ordet att han började använda det direkt. Det ser förvisso mer ut som att han vinkar men man fattar att det är "lampa" han försöker teckna ändå såklart för han riktar ju handen mot lampan och vänder handflatan.



**



OBS! Inget är säkeret att han hör illa men just att jag haft den känslan hela tiden och påpekat detta och nu får han en rak linje på testet, då känns det som att det kanske inte bara är en slump...

2010-08-11 @ 02:20:16
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Jenny

Tanja: Ursäkta ordvalet...Det var det som kom ur fingrarna när jag skrev i går.....

2010-08-11 @ 09:11:34


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback