En massa snack om allt möjligt.

Idag har vi varit på kalas hos Elmers bästis Alex som fyller 1 år idag <3 Jag tog en jäkla massa bilder men har inte orkat ladda in dem i datorn ännu bara. Orkar och hinner inte nu men ska göra det imorgon. För den som är nyfiken så finns det bilder här i mamma Johannas blogg :-)

STORT GRATTIS till världens finaste Alexander!


Imorgon börjar mitt nya liv ;-) japp! Skola imorgon!!! Fast bara upprop då och sen börjar det på allvar. På torsdag börjar även Victor, min högstadiekille. Vi har pratat mycket nu inför skolstarten och jag har stora förhoppningar om att det här kommer att bli bra för honom nu. Han har fått en speciallösning det här året som jag tror kommer passa utmärkt.

Imorgon är det Elmers sista inskolningsdag/första riktiga dag. Det är lite luddigt för det är ju inskolning men är nästan en full dag. Alvin brukar ju vara mellan 9-15 men imorgon ska båda vara mellan 10-15 istället. Jag tror det kommer funka toppen och det har det gjort hittills också. Vi får se hur deras schema kommer att se ut, jag ska ju läsa 600 poäng (heltid är 400 poäng) så jag kommer nog ha rätt mycket skola. Idag var Elmer på dagis 9-12 och åt lunch första gången. Han åt med hela kroppen ;-) men de mosade ihop lite och matade honom också och det gick bättre. Han älskar ju mat :-)

Ett exempel då från idag:

Frukost:
1 smörgås och en portion gröt

Mellanmål:
Frukt på dagis

Lunch:
Mat på dagis

Mellanmål:
300 ml välling (var det enda som vi hann med efter han vaknat innan vi skulle hämta Alvin)

Middag:
En burkmat - en hel sån extra stor ettårsburk + en halv stor banan

Mellanmål:
Var på kalas där han pillade i sig någon maräng och kaka ;-)

Kvällsmat:
1,5 portion gröt och en hel bägare fruktpuré


Han är ju inte ett år ännu men 8-månadersburkarna finns inte som extra stora och den vanliga storleken räcker inte. Han är ju iofs nästan ett år så :-) Nu idag fick han ettårsvälling också första gången. Jag var och skulle handla och då fanns bara 6-månaders och 1-årsvälling så jag valde ettårs. Han har haft 6-månaders (oftast majsvälling) fram tills för ett par veckor sedan då jag bytte till 8-månaders så det kändes konstigt att gå tillbaka till bebisvälling. Han äter inte välling varje dag heller så det gör inget.

För mig känns det som att han äter mycket, jag jämför ju med mina andra två som inte alls är några storätare om man säger så ;-) men för andra kanske det här är helt normalt.

Jag slutade amma ganska tidigt, när han var 9,5 månad. Alvin ammade jag ju i 27 månader :-) så det var en väldig skillnad.

Jahapps det var matprat ja :-) nu ska jag ta och stänga ner datorn och fixa lite inför morgondagen. Godnatt på er :-)



Alex och Elmer i slutet av juni.

Kommentarer
Postat av: åsa

lite nyfiken bara över varför du ammade Elmer så kort tid?? Med tanke på hans knepiga mage så hade det kanske varit bra att fortsätta.

2010-08-18 @ 00:30:10
Postat av: Christer Romso Lande

Vad är det för skola du börjar? Sjuksköterskeutbildning (med sikte på att bli barnmorska)?

2010-08-18 @ 01:20:14
Postat av: Petra

Grattis till skolstarten - roligt - och 600 p fixar du... finns det någon möjlighet att plugga lite på distans hemma? Kram

2010-08-18 @ 05:27:52
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: Anonym

Grattis till skolstarten!!!

Det kommer att bli superbra för Elmer på förskolan.



(Mmm...han äter ju ganska mycket? Ett närstående barns föräldrar fick rådet att minska på maten lite + undvika så mycket fibrer och frukt när han blev lös i magen en lång period. Det hjälpte. Bli inte irriterad, snälla. )

2010-08-18 @ 07:38:36
Postat av: lina

Roligt att du skrev hur många poäng du ska läsa. Jag ska nämligen strax ge mej av till syo och fråga om jag får läsa en till 50p kurs. Då är jag uppe i 650 poäng, vilket är precis vad jag behöver. Lycka till i skolan!

2010-08-18 @ 09:35:26
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Mer fett och mindre fibrer (frukt är också fibrer) är ett vanligt råd för barn med lös mage.



Allt är testat med Elmer, även detta men sedan någon vecka är han inte alls lika dålig i magen. Han är oftast normal och bara lös ibland, annars hade jag inte gett fullkornsvälling och sådant, nej :-)

2010-08-18 @ 09:35:33
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Skola:



Komvux nu och till våren och sen nästa höst sjuksköterskeutbildningen.

2010-08-18 @ 09:36:21
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Lina: min första hösttermin (började Komvux innan jag blev gravid med Alvin) så läste jag 1000 poäng :-) så det ska inte vara några som helst problem med 650 :-)

2010-08-18 @ 09:37:44
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Jema

Min yngstas mage klarade aldrig av nåt annat är 6 månadervälling så han dricker den fortfarande. Vet inte varför men han blev jättedålig i magen av att byta men allt annat kan han äta, skumt.

Kram!

2010-08-18 @ 11:18:34
URL: http://jemaochlivet.blogg.se/
Postat av: Linda L2K

Men du, inte gör det nåt att han redan äter 1-årsburkarna! Emilia åt dom från hon va typ 7 månader! På bvc sa dom bara att det var olika storlek på burkarna och även på maten i burkarna. ;o) Jag bytte för att hon, och även med grabbarna, ville ha större bitar och för att jag gillade urvalet bättre. :o)



Och här hemma serveras fortfarande 6-månadersvällingen. Precis som Jema sa är det den enda vällingen mina har klarat.

2010-08-18 @ 19:06:10
URL: http://l2kw.blogspot.com/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback