Elmer har troligen ett återfall av LCH

Jag har varit ganska övertygad om att prickarna Elmer haft senaste veckan varit ett återfall av hans LCH i huden. För att få veta säkert måste man såklart göra en biopsi och det gör man ju inte på ett barn som mår bra allmänt och prickarna självläker. Det man kan göra är att titta på det och bedöma att ja, det är nog LCH eller nej, det ser inte ut att vara LCH.

Elmers läkare är på semester, vi har en inbokad tid den 25 augusti. Men det finns ju andra att vända sig till under tiden. Senaste halvåret har jag haft kontakt med Histiocytosexperten professor Sheila Weitzman i Kanada. Hon är möjligtvis den främsta experten i världen på LCH i huden och LCH hos nyfödda. Vågar inte uttala mig riktigt om det egentligen men i vilket fall är hon en av de bästa på dessa saker.

Hon har redan tidigare berättat för mig att hon ibland sett återfall hos Skin-only-barn efter en virusinfektion.

Elmer hade ju en virusinfektion för några veckor sedan (och en öroninflammation samtidigt) och nu har han prickar i halsveck, ljumskar, armhålor och det ser ut som det gjorde förra hösten. Inte dem han föddes med men de prickar han fick första månaderna i livet innan de slutade komma nya.

Sheila har tittat på bilder av Elmers prickar och hon tror precis som jag att han faktiskt har fått ett återfall. Hon skrev återigen att hon sett detta förr, att skin-only får ett återfall efter en virusinfektion.

Dock bör dessa prickar vara lika snälla och harmlösa som dem han hade förra hösten, dvs försvinna av sig självt.

De svullna lymfkörtlarna ska jag ha koll på men det kan lika gärna bara vara något som kommit efter virusinfektionen. Det ska vara lugnt, jag kan vänta och se hur det utvecklar sig, om de går tillbaka eller växer, dvs OM örat är bra nu, annars behöver allt detta kollas upp snarast, om örat ännu är dåligt.

Om örat är bra eller inte vet jag inte men Alvin har tid imorgon för att kolla sina öron eftersom han hade ÖI i våras. Jag ska be dem kolla Elmers öron samtidigt imorgon och känna på hans svullna körtlar på samma gång.

Minns ni vad jag skrev för ett tag sen?

Jag skrev "Got a bad feeling... There's something wrong I'm telling you..." Dagen efter fick Elmer feber och sen kom virusprickarna och öroninflammationen.

Nu tänker jag hålla käft... men alla som läst i min blogg i någon utsträckning vet precis vad jag känner inför den här informationen...

Det obehagliga är inte återfallet i sig eftersom det kan röra sig om en helt harmlös självläkande hudvariant - det obehagliga är att ett år senare beter sig fortfarande hans Langerhanska celler så här felaktigt och klumpar ihop sig och "attackerar", hans immunförsvar reagerar fel och det är obehagligt.

Kommentarer
Postat av: Carola m 8

Stor kram <3

2010-08-10 @ 00:06:51
URL: http://wetterholm.bloggplatsen.se/
Postat av: Sara, mamma till pseudotvillingar

Finns ju inget vettigt att säga just nu känns det som men tänker på er iaf och sänder massa styrke kramar

2010-08-10 @ 00:52:30
URL: http://neccin.blogg.se/
Postat av: Annika - tre barn i huset och ett på väg!

Tänker på er, mest hela tiden. Jag håller tummarna att detta bara är något tillfälligt efter virusinfektionen, att det försvinner - och det omgående! Stora kramar

2010-08-10 @ 02:53:08
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/
Postat av: Christer Romso Lande

kram



Hoppas att det är ofarligt!

2010-08-10 @ 06:01:52
Postat av: Jema

Jag vet hur det känns. S får fortfarande skorv i hårbottnen då och då som ser ut som förut men oftast försvinner det efter ett tag.

Jag håller tummarna för att Elmers prickar är "snälla" och försvinner fint av sig själva.

Kram!

2010-08-10 @ 07:14:31
URL: http://jemaochlivet.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Så otroligt tråkigt! Självklart blir man orolig, men jag hoppas innerligt att det går över.



Kramar till er alla! Fina Elmer...

2010-08-10 @ 09:34:10
URL: http://anotherplaceincyberspace.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback