Matvrak + Mellanmålsrecept

Hur mycket brukar en knappt 8 månader gammal bebis äta egentligen?

Jag tycker Elmer vräker i sig men jag har två dåliga ätare sen tidigare så jag har svårt att jämföra. Men så här kan en Elmer-dag se ut i matväg:


04:00 (ca) Amning
07:00 Amning
08:00 Frukost: smörgås och en portion gröt
10:00 Amning
12:30 Lunch: En burk mat (eller hemlagad) + en halv banan eller fruktpuré och amning som efter-efterätt
Sen sover han
Här kan det bli en amning emellan
16:30 Middag: plockmat som pasta (våran mat alltså), en bananhalva osv amning antingen före eller efter
18:00 Kvällsmat: Gröt med yoghurt och frukt
19:00-19:30 Amning och nattning
24:00 (ca) Amning

Summerat:
1 banan
1 burk mat
1 fruktpurébägare (de är mindre än en burk)
0,5 dl turkisk yoghurt
1,5 dl gröt
1 brödskiva med smör och ost eller skinka
1 liten portion plockmat
Amning minst 7 ggr

Eller? är det inte mycket?


Här kommer ett recept på Elmers kvällsmat (passar bra som mellanmål annars):

* Pulvergröt gjord på 0,5-1 dl vatten
* En halv mosad banan eller motsvarande mängd fruktpuré
* ca en knapp halv dl turkisk yoghurt 10%

Värm grötvattnet till KOKHETT innan du blandar i ordning gröten, rör sedan i bananmos/fruktpuré och yoghurt och blanda noga så blir allt sammans lite fisljummet och lagomt att äta. GOTT!

Ålder? Minst 6 månader, gärna 8 månader. Tänk på att det INTE ALLS är samma sak att ge yoghurt som att ge mjölk. Ge inte ren mjölk att dricka till så små barn (men det går bra i lagad mat).



Kommentarer
Postat av: Lina

Jag har bara mitt barn att jämföra med, men Elmer verkar äta ungefär lika mycket som min 2-åring, men han ammar bara ca 3 gånger per dygn. Så i min värld äter Elmer mycket!

2010-04-28 @ 08:54:24
Postat av: Malin

Oj, så mycket han äter, hihi. Kelvin (som är 8 mån nu) äter bara 4 ggr om dagen, fast det kanske är lite, jag vet inte. Vilket skillnad alltså :) Han äter välling till frukost ca 7.30, lunch ca 11.30, mellanmål, oftast gröt eller mosad frukt nån gång på eftermiddagen och välling vid läggdags d.v.s. 19.30.

Ska testa din grötvariant :)

kram.

2010-04-28 @ 09:02:51
Postat av: Sara

Tycker det låter mycket, men alla barn är ju olika. Min 8 månaders äter inte alls lika mycket. Men jag tycker han äter lite i jämförelse med vad hans storasyster åt i samma ålder (vad jag kan komma ihåg), så det är som sagt olika från barn till barn.



Sen är det väl viktigt att man ser skillnad på hunger och att barnet bara är sugen/ögonen vill ha. Hoppas du förstår vad jag menar.

2010-04-28 @ 09:12:40
URL: http://fokuserad.net
Postat av: Linda

Om du är osäker om det är för mkt är väl det bästa att diskutera med bvc. De av ngn kan väl ge råd om du är osäker på det.

2010-04-28 @ 09:15:57
Postat av: Linda Lindström

Jag har aldrig fått min lilltjej att äta nåt riktigt mellanmål, men i övrigt hr hon ätit ungefär som Elmer, även amningen. ändå har hon alltid legat under sin viktkurva och många har tyckt ända fram till nu när hon är drygt 2år att hon varit så liten.

Så mellanmålen kanske gör susen :-)

2010-04-28 @ 09:41:22
URL: http://www.livetiluckan.blogspot.com
Postat av: Sara & Leo

Jag tycker inte han äter mycket, barn ska äta ca. var 3:e timme. Min son äter lika mycket om inte mer och han är 1 år.



06.30 220 ml fullkornsvälling, 08.30 hel portion gröt, sovtajm, 12-12.30 en hel stor brk mat med fruktpure till, 15.00 mellanmål, fruktpure med yoghurt/havre, macka, banan., 17.30 middag, en hel burk mat eller vår mat, 19.30 220 ml välling

2010-04-28 @ 09:46:14
Postat av: Elin

Gillar inte barn som är lätta att ge mat ;-) Nä, jag skojjade bara ;-) Men det är så frustrerande med ett barn som vägrar äta. Så fort man kommer med skeden så kastar hon sig bakåt eller åt sidan. Får hon greja med maten själv hamnar allt på golvet och haklappen i munnen.

Jag ger snart upp, inge kul att behöva gråta sig igenom måltiderna för att man är så jävla misslyckad.

Tur hon börjar dagis i oktober, så får de lära henne äta eftersom jag tydligen inte är kapabel till det...



Tänk om alla barn kunde käka som min förste, då hade inte måltiderna varit så ångestladdade.

2010-04-28 @ 09:51:50
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar



Sara; du kan ju inte jämföra med en ETTÅRING, lika lite som jag kan jämföra Elmer med en 3-4 månadersbebis.



Sen verkar du ha missat all bröstmjölk Elmer häver i sig när du jämförde ;-)



Han småsnuttar inte utan de minst 7 gångerna han ammar per dygn är ordentliga matningar.

2010-04-28 @ 09:53:50
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Fast Elin; jag vet precis hur sånt där känns också :-/ Tyvärr. Jag har haft 12 år sånt där med Victor...

2010-04-28 @ 09:57:43
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: J

Gud vad härligt att han äter så bra!

Visst låter det mycket, ingen av mina tjejer åt riktigt så mycket vid den åldern, stortjejen var visserligen ett matvrak och åt stoooora portioner vid varje måltid men hon åt inte så ofta...När hon var i Elmers ålder åt hon en burk fiskbullar, en stor potatis och en stor morot till lunch, sedan vågade man knappt peta på henne, trodde hon skulle kräkas upp allt om man grejade för mycket liksom, magen var stenhård! Lilltjejen är än idag ingen storätare, hon äter nog Elmers frukostmängd under hela sin dag... ;-)

2010-04-28 @ 10:11:48
URL: http://drakmorsan.blogg.se/
Postat av: linjes

Ja det är mycket,men det spelar väl mindre roll,han är ju hur go som helst,med sina bebisringar,lär nog dryga ut sig när han börjar knata runt på riktigt

2010-04-28 @ 10:24:40
URL: http://jeslan.blogg.se/
Postat av: jessica

tycker inte det låter mycket, beror ju på hur fet bröstmjölken är men vid den åldern brukar väll inte mjölken mätta så mycket

2010-04-28 @ 10:33:02
URL: http://metrobloggen.se/fitmom
Postat av: Anonym

Ja,Elmer äter mycket. Han äter normalt + ammar 7 ggr per dygn. Du har antagligen bra mjölkkvalité också.

Men aptiten brukar minska framåt/kring 1-årsåldern.

Om det inte gjordet det, normalt, skulle storätande babysar som Elmer bli feta småbarn, vilket är sällsynt. Så låt honom äta.

2010-04-28 @ 10:33:47
Postat av: Sofia

Jag tycker det låter lagom mycket.

Kanske lite på "överkant" åt mycket men inte så att jag reagerar med att "oj så mycket han äter"



Min dotter äter också rätt mycket, tycker jag.

Vid 6 månads åder såg det ut såhär:



Ersättning=220 ml (full)



00,03,06 = ersättning

08 Frukost: 1 portion gröt, en hel fruktpure, en full flaska ersättning

10-Mellis: en full flaska ersättning

11-12 LUNCH: en portion barnmatspure/motsvarande mängd hemlagad mat, en hel banan, en full flaska ersättning

14 Mellis: en full flaska ersättning

16-17 Middag: samma som lunch

18-19: Kvällsmat: 2 portioner gröt med en hel fruktpureburk, en full flaska ersättning

21:00 Kvällsfika: En full flaska ersättning.



Därimellan äter hon smörgåsrån/vanlig smörgås, majskrokar osv..



Detta schema tyckte BVC var ok, för våran 6 månaders sa de men tyckte att vi skulle byta ut något ersättningsmål mot välling istälet få de är mer mättande.

2010-04-28 @ 11:45:23
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jisses Sofia :-D DET var en matglad liten en :-)

2010-04-28 @ 11:47:17
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: wtfdc

Hej, vill bara tipsa om en tävling från Ping Pong barnkläder jag har. Kika in om du är intresserad :) http://wtfdcom.blogspot.com/2010/04/tavling-fran-ping-pong-barnklader.html

2010-04-28 @ 11:47:35
URL: http://wtfdcom.blogspot.com/
Postat av: Sofie

tror han äter ungefär som min son gjorde när han var i den åldern. MIn son ammade dock inte men drack i stället tre flaskor välling om dagen vid den åldern fÖrutom den vanliga maten. Sen åt han även en hel måltid mat till kvällsmat och frukt efter det. sen är det svårt att jämföra välling och ammning.



Tycker det är härligt med barn som äter ordentligt, vi har nu perioder ibland då det känns som pojken inte äter någonting på en hel dag. Så kör på och låt honom smaska i sig.



Gav även jag yougurt vid 8 månaders ålder. Som du säger så är det stor skillnad på mjölk och yougurt.



Ett litet tips på mat till småbarn som kanske inte gillar att äta från sked är att koka en winerkorv som vanligt och sen skala av skinnet så kan de gnaga ungefär som på en majskolv. Brukar vara väldigt poppis.

2010-04-28 @ 12:10:27
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: Emma

Så mycket äter absolut inte Eddie oftast äter han:



8-9: Frukost 1 portion gröt, lite fruktpure, 1/2 smörgås, vatten och dricka

12: Lunch 1 stor burk mat, lite fruktpure, vatten och dricka

13-15: Ev mellanmål en semper stor burk yoggi, eller plockmat från vår mat

16-17: 1 portion gröt eller 1 stor burk mat, vatten och dricka

19-21:Ev 220 Ml välling

00-06: Ev 220 ml väling



ungefär så ser en dag ut för Eddie

2010-04-28 @ 12:17:57
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/index.html
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Emma; eddie äter ju minst lika mycket om han äter det du räknade upp!

2010-04-28 @ 12:25:52
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Elin

Leopold äter,

ca. 08:00 Amning & ev. macka/frukt



11:00 1 dl Gröt med ca ½ dl - 1 dl fruktpure



13:00 200gr mat + ca 1 msk fruktpure



16:00 ca 2 dl hemlagad kräm



19:00 1 dl gröt med ½ - 1 dl fruktpure



ca. 20:00 Amning



Så ca.

2 dl fruktpuré

2 dl kräm

2 amningar

2 dl gröt

200 gr Mat



Så ja han äter rätt mycket om man jämför med Leopold... Fast Leopold väger nog mer än 1 kg mindre och är ett par cm kortare, dessutom kryper han inte än.

2010-04-28 @ 12:41:03
Postat av: Jenny



Här kommer rasmus (9mån.) mat rutiner.



07.00 200ml välling

10.00 1,5-2 dl gröt och en halv banan

13.00 1port. mat (antingen burk eller hemmalagat)och en frukt (Varierar mellan färsk och puré) till efträtt

15.00 frukt/yogurt och smörgås

18.00 1,5-2 dl gröt

20.00 välling och nattning



Dryck under dagen består av vatten mestadels.

2010-04-28 @ 12:45:19
Postat av: iidaa

Jag tycker inte han äter extremt mycke..

vad tycker du är normalt och äta, alltså hur många timmar emellan?

Jag fick tvinga en vän och mata sin bebis för några dagar sen för det hade gått 5 timmar sen förra matningen..:S

2010-04-28 @ 13:25:23
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ida; jag tycker inte man kan sätta en tidsgräns att si och så många timmar ska det gå. Jag tycker man ska ge dem att äta när de är hungriga men generellt sett är väl var 3-4 timme ganska bra. På natten är det väldigt individuellt vissa äter noll gånger och vissa ammar några gånger.

2010-04-28 @ 13:28:52
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Egomamma-en vanlig mamma med en ovanlig bakgrund

Jösses vad han äter, men jag ska kanske inte jämföra när du ammar och jag aldrig ammat..

Tim äter en flaska (240 ml) vid tio på förmiddagen, en vid fyra på eftermiddagen, en vid åtta eller nio på kvällen och en vid 23-23.30 sen sover han till tio minst..

Han får banan eller lite yoghurt någon gång per dag, men det är mest för att utöka "smakförrådet" han gillar inte mycket annat än ersättning..

Tim är ganska precis sex månader nu, så det är inte så jättelångt efter Elmer.



När min käre sambo har kommit hem från sina övningar ska vi sätta lite fart och ge gröt ett mål per dag istället (kvällen) och sen öka på, men det är lite bökigt när man ska göra allt samtidigt så jag är lat och väntar.

2010-04-28 @ 13:54:25
URL: http://egomamma.se
Postat av: cicci

Det är verkligen olika mellan alla barn ser man ju.

Min tjej som är ca 7,5 mån äter så här.

07,30 välling 220ml

11.00-11.30 en hel stor burk mat med lite frukt pure efter.

ca 15.00 gröt på 1,5 dl vatten

ca 18.00 macka o yorgut som finns på burk el nån frukt.

20,00 välling 220 ml

Sen sover hon hela natten.

Detta kanske är lite då? Men hon verkar nöjd ändå och går upp massa i vikt :o).



Duktig Elmer är som nästan går. Min Emma kryper inte äns än o hon är bara några dagar yngre.

Men som sagt alla är ju såååå olika.



cizziandesson.blogg.se

2010-04-28 @ 18:56:24
URL: http://cizziandesson.blogg.se/
Postat av: ida

Ja jösses... han lär juh gå ner massor när han börjar dagis iallafall :-) där matas det juh inte på detta sätt ....

2010-04-28 @ 20:36:28
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Gå ner? Varför skulle han GÅ NER för? Till sin längd får han gärna väga ÄNNU mer enligt BVC-kurvan.



Vaddå äter mindre på dagis?



frukost, fruktstund, lunch och mellis kan de äta på dagis och sedan middag och kvällsfika hemma + amning på morgonen, eftermiddagen, kvällen och (om man har otur) på natten, vad är skillnaden?

2010-04-28 @ 20:58:09
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback