Varför så mycket rosa?

Fick denna kommentar till kläderna jag köpt till Elmer:

"Varför så mycket rosa?"

Svar:

Förstår inte riktigt frågan eftersom det är mer blått än rosa så det hade väl varit mer logiskt att fråga varför det är så mycket blått. I vilket fall är svaret "för att det är fint" såklart. Trodde att det skulle vara självklart att folk förstod att anledningen till att man köper ett plagg i en viss färg är för att man tycker det är fint.

Misstänker att frågan inte hadr uppstått om Elmer varit flicka? Har vi inte kommit längre än så? Eller vi och vi ...DU :-)

Kommentarer
Postat av: Mia

Alla kanske inte tycker killar passar i rosa??

Vad vet jag...;)

2009-10-11 @ 08:51:35
Postat av: Cdot

Rosa och marinblått är så snyggt tillsammans!

2009-10-11 @ 09:02:05
Postat av: Anonym

What...bra Becka..kunde du svara på en kommentar utan att antyda att man var en mupp eller en idiot. Det tar sig...du ser det finns hopp även för dig.

2009-10-11 @ 09:22:35
Postat av: carro

Men lönt och va så efterbliven!! Vilken idiot.

2009-10-11 @ 09:28:38
Postat av: Bloggläsare

Haha, jag tänkte också på det när jag såg de rosa kläderna. Men så kom jag tänka på att jag köper nästan endast blått till min dotter. Och alla tror att hon är en kille ;) Man köper ju de färger som man tycker är fina tills den dagen då de kan bestämma färger själv. Jag får erkänna att jag fasar för den dagen. Jag lovar att jag kommer få igen för att jag valt blått och min dotter kommer att älska allt vad rosa, glitter, tyll och prinsessor heter. Hua :)

2009-10-11 @ 10:31:49
Postat av: Eeva&Emil på bf

hej!!!



tycker som du att det är snyggt med rosa på grabbbar..emil har oxå rosa kläder..skitsnyggt ju..



du har alltid superfina färgglada kläder på dina små..



lycka till med lilla Elmer på tisdag=)



Kraam*

2009-10-11 @ 11:05:18
URL: http://www.babyfriends.nu/medlem/Emil07
Postat av: Elin

Trångsynta människor...



iofs så har jag svårt för rosa även på flickor, men det är ju för att jag inte gillar färgen. Jag vet ju att ja kommer få ändra mig när hon blivit större och bestämmer själv. Men nu bestämmer jag och då blir det minimalt rosa, eller iaf inte pastellrosa som är sådär duttituttit och gulligt.

hatar ju spets och sånt där "flickigt" så utbudet är ju inte så stort tyvärr.

heja pop och de flesta danska märken säger jag bara :-D hihi



2009-10-11 @ 12:23:32
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: Sara

Jättefina kläder! Och åååh vad Elmer är lik Alvin! Superfina killar båda två. Tänker på er och håller alla tummar jag har för att hans sår snart ska läka och att det inte dyker upp några fler.



Stor kram!

2009-10-11 @ 12:29:13
URL: http://www.lillasara.se
Postat av: Bea

trist.



Och har man en tjej och gillar blått tror folk atomatikt att det är en kille, skitt trist.



ja får la fråga farför så lite rosa? hehe



fortsätt med en braiga bloggen kram bea

2009-10-11 @ 12:52:35
Postat av: Malin

Varför blir läsaren som kommenterad omnämnd som "idiot", "efterbliven" och "trångsynt" av övriga läsare? Okej, hon/han frågade varför Elmer fått rosa kläder (och där tolkar samtliga att det skulle antyda någonting rörande barnets kön och vilka färger som är passande).



Jag kan inte låta bli att tycka att det är lika mycket fel av er att anmärka på denne läsares åsikt (om det nu var en sådan, och inte en generell undran) som av läsaren att anmärka (återigen: om det nu var en sådan, och inte en generell undran) på hur Beckah klär sin son .

2009-10-11 @ 13:23:51
Postat av: almer

Håller med Malin...konstigt att alla alltid ska kallas något i den här bloggen bara för att man undrar något. Jävligt konstigt...

2009-10-11 @ 15:08:25
Postat av: Anonym

Ja och Beckah låter det publiceras när folk är kränkande mot andra. Kanske känner sig starkare när andra är taskiga för hennes skull? Detta har man sett länge i denna bloggen fast det var ett tag sen alla fula nedvärderande och omogna svaren kom från Beckah.

2009-10-11 @ 16:11:59
Postat av: Que?

Oj, snacka om storm i ett vattenglas för en enkel fråga utan någon som helst fördömande kommentar. Här är det nog bäst att man håller tyst!

2009-10-11 @ 20:39:43
Postat av: Anna

Rosa för att hon önskade en flicka...såklart! Men det skulle hon ALDRIG erkänna.... ;-)

2009-10-11 @ 22:52:48
Postat av: Filura

Hehehehe, jaja, jag säger då det. Spela roll om det är rosa eller blått eller grått eller vad fan som helst. Jag sätter gärna blått på Elvira oxå, beror sig på vad jag hittar som är fint. HIttar jag fina kläder på pojkavdelningen så köper jag dom helt enkelt. Bara hon har fina kläder så.



Så stå på dig, hihi, han är så söööt, oavsett färg på kläderna!

2009-10-11 @ 23:37:54
URL: http://www.mysfias.se
Postat av: Beckah

Vad har rosa med saken att göra Anna? Könet sitter väl inte i en färg?



OM jag hade önskat en flicka hade jag inte haft några som helt problem med att erkänna det.



Jag önskade att Victor skulle vara en flicka under graviditeten. Ut kom en pojke men det gick bra det också upptäckte jag där på förlossningsbordet när jag blev störtförälskad i min son.



När jag väntade Alvin så hade det gått så många år fyllda av bebislängtan så könet absolut inte spelade någon roll.



Efter Alvin sa jag att om jag skulle få fler barn skulle jag gärna vilja ha en liten kille till. Jag är en klockren pojkmamma och älskar att vara det. Jag ville gärna ha en hel hög med pojkar.



Sen blev jag gravid igen och på RUL såg det ut som en flicka, då ställde jag in mig på det och ville ha en flicka eftersom jag trodde att det var det. Sen gjorde jag kön-UL och fick en överraskning; det var en pojke. Det tog ett par dagar att vänja sig och sedan var jag överlycklig - jag skulle få den där tredje pojken som jag så hett önskat! Det var ju precis det jag ville ha!



I ärlighetens namn skulle jag välja en pojk till om jag skulle få fler barn i framtiden. Visst hade en tjej varit kul med men om jag bara skulle få ETT barn till och fick välja så hade jag valt pojke.



Så nej du ...att jag köper rosa har ingeting med det att göra. Jag köper kläder jag tycker är snygga. Sen om de är rosa, blå, gröna eller lila spalar väl ingen roll? Könet sitter inte i färgen och färgerna har inga kön.

2009-10-11 @ 23:41:52
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Jag antar att folk köper det de tycker är fint och förhoppningsvis vågar välja alla färger de vill.



Att köpa rosa till en kille för att man ska "trotsa rådande ideal" känns lika fånigt för mig som att man måste köpa rosa till en flickbebis efterson hon har de könsdelar hon har. Men det hör inte hit, för Beckah har redan förklarat att hon köper de färger hon gillar.



Jag har nog köpt alla möjliga färger till båda mina barn. När sonen var bebis fanns det knappt unisexkläder så han fick nog ganska stereotypa pojkkläder. Försökte undvika alltför många flygplan och bilar. När dottern kom var utbudet mycket bättre, trots att det bara skiljer två år mellan dem!



Nu duger inte baskläderna i unisexfärger längre. Hon har upptäckt det här med ROSA! Hon är bara 2½ år men allt ska vara rosa, och hon är petnoga med kläder. Jag tror att det är de äldre kompisarna hon har på förskolan som är anledning till detta. Jag låter henne hållas. Får väl köpa kläder som jag själv ogillar (gillar INTE puttinuttigt babyrosa krås) för att hon skulle bli överlycklig. Det är väl en fas som går över. Hon måste ju faktiskt få välja själv. Eller hur hade ni gjort?

Postat av: Beckah

Johanna M; jag skulle göra precis som du och låta dottern ha puttinuttrosa i rimlig mängd (man får ju inte allt man vill) precis som jag skulle låta Alvin ha puttinuttiga princessklänningar eller gråadassiga spindelmannenkläder om han skulle vilja det (trots att jag avskyr båda delarna).

2009-10-12 @ 10:27:56
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Kristin

Vår son har ett skrikrosa sett med jacka och byxor efter sin syster. Han är sååå fin i det ;) Och tänka sig, folk ser att det är en pojke ändå... Detta är inte nån revolt eller "bara för att", utan jag tycker bara att det känns så onödigt att köpa nytt när det finns fungerande grejer som knappt ser använda ut!

2009-10-12 @ 21:44:52
URL: http://winnertaco.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback