Vad gör jag här?!

Det är så otroligt dumt egentligen. En ond cirkel av idioti och felprioriteringar och personliga behov.

Vad pratar jag om? Jo att jag sitter här, nu, klockan 1 på natten.

Jag borde gå och lägga mig så fort alla ungar slocknat för natten typ senast 22-23 (Elmer är sista barnet att somna för natten) men gör jag det? nej o nej. Det är det jag inte gör.

Där vid 22-23 lägger sig äntligen lugnet. ALLA sover och allt odjud som härjat hela dagen tystnar äntligen. Jag kan bara VARA, jag blir jag igen istället för att bara vara mamma.

Jag har ett sånt extremt stort behov av de här ensamma tysta stunderna att jag helt enkelt inte kan gå och lägga mig. jag måste sitta upp och njuta av att ÄNTLIGEN få vara ifred! Det är MIN tid.

Jaha ...men sen då? Sömnbehovet? Jo visst. Sova är trevligt. Jag brukar sova från 1-2 nån gång fram till typ 5 då Elmer vill äta igen och sen kanske jag får sova till 7 ...bra dagar. Dåliga dagar tar nattsömnen slut redan där vid 5-tiden. Alvin har kommit på att han ska vara morgonmänniska tydligen. Min motsats.

Ja, men det är väl bara att lägga sig och sova på dagen då? hehehe ja VISST! *inte*. För det första ska då alltså Elmer också sova och så ska klockan vara dagistid för Alvin. Ja och då har jag extremt mycket annat jag borde göra och ännu mer som jag VILL göra ;-) Så att sova på dagen ligger ganska långt ner på prioriteringslistan.

Jag tror jag sovit på dagen typ 3 gånger sen Elmer föddes och ja, då räknar jag även med BB-tiden. Jag har inte tid att sova!

Men självklart ...när jag inte sover ordentligt så blir jag ännu mer slutkörd psykiskt på dagarna och det leder till? javisst! Ett ännu större behov av ensamtid på kvällen när alla andra sover.

Så rullar det på och jag vet inte hur jag ska kunna stoppa det heller.

Nu sitter jag här med Elmer i sjal på magen och bloggar som ett korkat får istället för att sova. Jag vet. Mina prioriteringar är inte som de borde. Klockan är  över 1 och så ska jag borsta tänder och sånt - 01:30. Sen ska jag bädda ner mig och Elmer - han kommer vilja ha sin nattmat så jag måste amma. Helst vaken och sittandes för att mata ordentligt så jag får sova så många timmar som möjligt. Sen eventuellt blöjbyte och i så fall en ny slurk mat efteråt.

Om jag har tur landar huvudet på kudden kl 02:00 och om jag har tur så har Alvin inte en sån där jobbig natt som i går där han vaknade klockan 04 och grinade och klängde och gnällde och till slut fick välling och somnade om 05:30 så jag fick sova 2 timmar till iallafall (för att sedan stressa iväg till dagis bara för att upptäcka att dagis var stängt idag och mina drömmar om att sova på dagen krossades).

Jaja vi får väl se hur det blir... första steget nu är att lyfta på den feta röven åtminstone.

Kommentarer
Postat av: Anna :-)

Säger detsamma.. Vad gör jag här?! Barnen somnade för länge sen, jag är trött som ett troll, somnar snart sittandes.. Fast det är såhär det blir. Det här är MIN tid ;-) Stor kram (och god natt!) ler

2009-10-28 @ 02:27:01
URL: http://snexig.webblogg.se/
Postat av: Sara

Jag vet precis vad du menar. Även jag har stort behov av denna "egentid" där man får vara själv och återhämta sig lite.

2009-10-28 @ 07:07:45
URL: http://fokuserad.net
Postat av: Malin i Trelleborg

Hej!



Du riskerar att bli helt utbränd om du fortsätter så här, men det vet du om. Är det inte möjligt att M tar Alvin när han vaknar om natten? Jag har på nära håll sett en mamma bränna ut sig helt som flerbarnsmamma och i vilja-klara/hinna/orka-allt-anda. Var rädd om dig, för dina barns skull!



De har bara EN mamma!

2009-10-28 @ 07:41:04
Postat av: angelica

Jag är som du, har ju en liten på 4 månader. Borde som sagt passa på och sova när han sover på dagarna och stora killen är på dagis, men MIN tid och då har jag tusen andra saker att göra. =)

Sova kan man göra när man blir gammal. ;)

2009-10-28 @ 07:58:21
Postat av: Cdot

säger samma sak igen, lol, skönt att höra för jag har sånt himla stort behov av egentid. Att bara få flumma och slippa engagera mig i barnen. Dock måste jag sova så i 5 veckor har jag oftast somnat med barnen klockan 20.00!! Enda sättet för mig att orka va en okey mamma på dan...jag blir helt off utan sömn.

2009-10-28 @ 08:20:15
Postat av: Johanna M

Jag känner igen detta. Sova på dagen blir det ju aldrig av att man gör, det är så mycket annat som nan vill göra, både ha tid för sig själv eller göra något som behöver göras när man nu får tillfället (då bebisen sover). Sätter man sig känns det som om man har nålar i rumpan - vad ska man göra när man nu har lite tid över? :-)



Egentid är oerhört viktigt, för alla men extra mycket för många. Jag är en av dem. Jag har svårt för att känna mig ofri. Datorn kanske är viktig egentid för dig. I bloggen verkar du bearbeta mycket när du skriver. Det gäller väl att hitta balansen egentid-sömn. Kan någon avlasta någon morgon då och då så du får lite sovmorgon?

Postat av: Rebecca

jag som inte kagt mig senare än 20 nu sen jag blev gravid. jag orkar bara inte vara uppe. har en timme "egentid" när dottern somnat 19 eller ibland lägger jag mig då vid 19 bara för att jag vet att jag somnar då jag nattar henne haha. men nu är jag gravid och börjar jobba tidigt så upp 5.20.

2009-10-28 @ 16:16:54
URL: http://rebeccapettersson81.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback