McDonalds serviceanda

McDonalds var en gång i tiden billig snabbmat. Idag är det allt annat än billigt och jag kan inte påstå att det är speciellt snabbt heller. Vad hände lixom? Skitdyrt och inte blir man mätt. Jo det blir man - proppmätt! I två minuter.

Servicen är under all kritik på många av restaurangerna också. Eller att säga "restaurang" känns som ett hån mot alla riktiga restauranger.

Vi gjorde ett test igår faktiskt när vi åt lunch där.

Mathias tog en megameny. Den är inte billig. Till vår stora förvåning ingick inte stror pommes och läsk. Ska det inte göra det? Känner mig nästan säker att det ska det. Hur som helst fick jag köpa till plusmeny.

Megamenyn betyder 2 Big Mac, pommes + läsk. Den ena burgaren skulle vi få vänta några minuter på sa tjejen och la till att vi kunde hämta den sen. Så vi gick och satte oss. Sen började testet. Vi gick inte och hämtade burgaren och väntade och väntade. Nej, någon serviceanda fanns inte så hon kom inte ut med den heller. I 30 minuter väntade vi men ingen burgare kom. Hur jävla dåligt är inte det egentligen?

...och de vill kalla sig restaurang? Detta skulle aldrig hända på en riktig restaurang. Ja, visst, fel att bara gå och hämta den och sluta gnälla ...och ja, så gör man normalt sett. Man håller tyst och springer och hämtar men nu skulle vi kolla vad som händer om man inte gör det.

McDonalds Mölndal var detta. Vet inte om det finns flera där men på mitt kontoutdrag står det iaf McDonalds Mölndal.

Om någon VET angånde detta med stor läsk och pommes i en Megameny får denne gärna säga till. Vill veta om jag verkligen tagit miste eller om vi blev "lurade" på fem spänn ;-)



Kommentarer
Postat av: Sara

hej!

ja jobbar på en mc donalds i västerbotten.



mega menyn är 2 Big Mac, pommes + läsk så ingen pluss meny ingår.



sen är de inte våran skylldighet att komma ut med maten när man sagt att gästen ska komma tillbaka på en stund, fast om man har tid så kan man ju självklart komma ut med maten och visa en bra servis , så gör vi.



andledningen till att "vi" säger att gästen ska komma tillbaka och hämta maten på någon minut är att de är mycke att göra, de finns inte tid att springa ut med mat till alla gäster.



Olika tider och timmar på dagarna har vi nått som heter CSO = hemliga gästbesök, vilket innebär att de ska vara full bemanning på golvet, ingen får lämna kassa linjen förutom för att torka bord, sopa, kolla toaletter eller byta soporna, osv.

De är också en andledning till att "vi" inte ska gå ut med maten till gästerna.



hoppas du förstår :)



2009-10-14 @ 12:40:51
Postat av: Beckah

Tack för svar Sara.

2009-10-14 @ 12:50:07
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Pauline

Ja,kalla sig restaurang...det är ju skrattretande...herregud...Jag äter bara där ibland..Men är noll jävla service på dem ställerna...Både i kinna och i borås...Och någon restaurang kallar inte jag det i alla fall...synd kan inte hjälpa dig i din fråga om megamenyn...

2009-10-14 @ 12:52:35
Postat av: Anonym

Men varför väljer ni att sitta kvar i 30 min och vänta på en hamburgare? Om ni vet att ni måste hämta den själva? Eller tänkte ni att ni var unika från alla andra och att till er skulle dem minsann hinna gå till? Visst har det blivit dyrt där!

Service har dem väll aldrig haft där, jag har aldrig tänkt att det är ett service ställe utan mer som en korvmoj vad förväntar man sig där liksom? Nä ska man äta fint och med bra mat måste man välja en bra riktig restaurang!

2009-10-14 @ 13:35:16
Postat av: carin på din msn

ja, mcd har blivit mkt sämre på sista tiden tycker ja. burgaren ska se så lik ut som den på bilden. men det går ej att få den helt lik, detta för att burgaren som dom har på bilderna är av silicon. o detta vet ja för ja har oxå jobbat på 3 st olika mcd. men nästa gång så klaga, det kommer man långt på =) mvh carin

2009-10-14 @ 14:28:55
Postat av: Elin

På de restauranger jag jobbat har man alltid sekundära uppgifter.

Tex om jag ska stå i kassan under mitt pass så kanske jag har uppfyllning i fronten som sekundär uppgift. Då är det mitt ansvar att det ska vara uppfyllt med muggar, lock, såser osv.

Oftast finns det lobbypersonal, dvs personal som enbart är i restaurangdelen där alla gäster sitter, dennes uppgift är att se till så¨borden är avtorkade, att det finns sugrör, salt, peppar osv i apoteket, att toaletterna är fräscha (ska tom finnas listor på toaletterna som personalen fyller i då de kollat toaletterna.)

men det är ju olika på alla restauranger.

Ja, det kommer hemliga gäster vid några tillfällen varje månad och kollar så man uppfyller kraven som McD har inom Kvalitet Service och Renlighet, KSR. fär det bedöms i betygskalan A,B,c och F. och F är då underkänt.



På min tid va det mig vetligen stor dricka och stor pf till megameny, men det har säkert ändrats, har ju trots allt inte jobbat där på 8 månader nu.



Att ni fick vänta 30 mins på er burgare är inte acceptabelt. Men om hon i kassan frågade om ni kunde komma fram och ni svara ja, så ligger ansvaret på er att hämta er mat. svarar man nej så ska personalen komma ut med den, om det så är den som serverat er, eller om denne delegerar vidare uppgiften till någon annan.

Oavsett ska man inte behöva vänta i 30 mins på en Big, då den alltid ska finnas i skåpet, oavsett vilket tryck det är i köket. Big Mac är ju liksom donkens flaggskepp. Så eg skulle ni ha blivit kompenserade eftersom McD alltid strävar efter 100% nöjda gäster.

På min tid som arbetsledare hade vi ofta AAA i betyg på våra KSR besök. vet nu att riktlinjerna gjorts om så jag antar att det är svårare att få toppbetyg.



MEN... jag tycker du ska maila in till McD om denna restaurang, då kommer restaurangchefen få reda på hur illa det är, och ingen RC vill ju ha missnöjda gäster i sin restaurang.



Sen att ni råkade ut får nåt blåbär i kassan är bara att beklaga, det anställs alltid nåt rikspucko som inte fattar nåt. Som personal ska man ju le även då man får en burgare slängd i ansiktet :-) I´M LOVIN IT... HAHAHAH...



alla anställda har ju olika erfarenheter av sin restaurang och visst, att kalla det för restaurang känns ju lite suspekt med tanke på att det inte är så vällagad mat man får.

Dyrare har det blivit, minns när en big&co kostade 39:- haha... stenåldern möjligvis.



Så, hiva iväg ett mail med dina klagomål till dom, det tycker ja du gör rätt i, de ska ju veta vilka punkter de brister på ju!!!



Sen kan det ju vara så att om man säger till sin gäst att "jag kommer ut med burgaren när den är färdig" och i nästa minut dräller det in 3 bussar med folk, ja då får man ju ändå se till att burgaren kommer ut till denne personen, på ett eller annat vis. man får ju vara snabb liksom och ändå serviceminded.



oj oj vilket svammel. men jag gillade att jobba på min restauran här i SÄffle, för här va det ordning och reda!!! iaf på min tid.. hihi

2009-10-14 @ 14:51:25
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: Beckah

Elin; ja Mathias har också jobbat på Donken och vill minnas att det ska ingå stor läsk och pommes. Han tyckte de skötte sig crap.



Vi sa varken ja eller nej ang att hämta burgaren så ja så vitt hon vet så kan hon inte säga att vi ens HÖRDE henne. Hon gick senare ut med en hamburgare till en annan som satt en bit i från oss dock...

2009-10-14 @ 15:18:33
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men ...Ilandsproblem. Finns värre saker här i livet va....

2009-10-14 @ 15:33:15
Postat av: Beckah

Ja? visst finns det värre saker. Det finns ALLTID värre saker så med andra ord ska man skita i allt då? för så fort det finns någotg man vill ödsla tid på så finns det alltid något värre...

2009-10-14 @ 15:37:17
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om man jämför med servicen på Mcdonalds ja. Då har man inte upplevt mkt i livet.

2009-10-14 @ 15:50:22
Postat av: Anonym

2009-10-15 @ 11:47:06
Postat av: Beatrice

Åh. Härliga McDonalds. Testa någon av restaurangerna längs motorvägen mellan Göteborg-Falkenberg. Kan vara det smutsigaste jag upplevt...

2009-10-15 @ 13:06:17
Postat av: Madeléne

Kanske har ingått, men nu gör det ikke det iaf=)

2009-10-15 @ 13:21:25
URL: http://whoismadelene.blogg.se/blogg
Postat av: Linda L2K

Megamenyn idag = mellan pommes och mellan läsk. Och ja, megamenyn för va med stora pommes och läsk...



Vad gäller att ni inte fick hanburgaren tycker jag att ni ska lämna gästklagomål. Om hon inte kunde gå ut med den till er efter tre minuter borde hon ha ropat ut att den är färdig. Så gör vi iaf i min restaurang.

Men samtidigt, vänta 30 min på en big??? Jag hade gått fram efter 5 minuter och klagat på att den inte va klar!!!

Precis som andra skriver finns det tidpunkter på dygnet när det inte är okej att lämna kassan. Tyvärr!

Hade jag tagit emot din beställning hade jag för det första sagt "Hamburgaren är klar om tre minuter. Jag ropar till när den är klar så får du hämta den." Då är det upp till gästen att hämta den sen. Hade gästen inte dykt upp efter tre minuter när jag ropat så hade jag ropat nån gång till efter några minuter. Hade gästen iaf inte dykt upp hade jag nog tänkt att den gästen struntar i hamburgaren och inte lagt mer energi på det....



Men oavsett, klaga på restaurangen. Gå in på McDOnalds hemsida och lämna gästklagomål. Det kommer att skickas vidare till restaurangchefen som sen får informera personalen... Det tycker jag du ska göra!!!

2009-10-17 @ 11:51:59


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback