Håll reda på era ungar!

1. Det är INTE Halloween idag. Det är Halloween imorgon! Hur svårt på en skala kan det vara att hålla reda på?! Med tanke på att halloween ALLTID är den 31 oktober.

2. Man ska klä ut sig om man ska springa runt och hota med "Bus eller godis".


Det knackade nyss på dörren. 4-5 grabbar i Victors ålder stod där och höll fram en Ica-kasse "BUS eller GODIS!". En ICA-KASSE?!

"Eh...? Va? hahahaha nääää killar. Halloween är imorgon, och hallå, ni är ju inte ens utklädda! Hahahaha".


Sååå pinsamt! ...För deras föräldrar. Victor kikade också ut i trappuppgången. "Hej Filip" sa Victor som kände igen en av grabbarna från skolan:-)

Jag och Victor pratade om just detta för några dagar sen. Att jag inte vill att han går runt och tigger godis. Dessutom tycker jag att han är för gammal. "Förresten, vad ska du klä ut dig till?" frågade jag Victor då. "Klä ut mig?!" svarade han och då fick han serverat vad jag tycker om att det springer runt ungar och tigger godis utan att ens klä ut sig.

Jag hade skämts ihjäl om Victor gjorde så. Tydligen känner inte andra föräldrar likadant :-/

Frågan är om de tycker att det är okej att barnen beter sig så vilka dagar som helst på året? Knackar på hos folk och tigger godis och hotar med att göra bus som att kasta ägg på huset och liknande?

Håll reda på era ungar! ...och datumen!

Kommentarer
Postat av: iidaa

Förra året fick ju en på gården besök av ungdomar som var utklädda, dock på rätt dag. Dom sa givetvis "bus eller godis" hon hade inget godis hemma pga hon inte alls tänkt på det.

Dom gjorde verkligen bus, dom höll på och ringa på hennes dörr hela natten och dom flyttade på hennes rollator och cykel :(



Men jag förstår dej, jag hatar när dom kommer springandes... Dom förstår inte vad det eg går ut på.. Klä ut era barn om ni kan med att dom springer runt och knackar dörr..

2009-10-30 @ 18:51:00
URL: http://iidaallansson.blogg.se/
Postat av: TheA

Här har det oxå varit ett barn, halvt utklätt (med ytterkläder syntes det inte. Vi tar visserligen fram godisskålen och barnet fullkomligen kastar sig över och tar nävar fulla, efter två nävar säger barnet: jag är inte klar än, och fortsätter ta. Nu har vi godis så det räcker o blir över, men lite måtta kanske? I dennes hink (ja det var en hink) var det chipspåsar, mumsmumspaker o mycket godis redan innan. Stackars barn får nog ont i magen sen ;)

2009-10-30 @ 18:57:33
Postat av: rebecca

Håller med! Robin slutade för flera år sen med att klä ut sig och tigga godis eller han har väl typ aldrig gjort det ett eller par gånger kanske när han har varit hos sin farmor jag tycker det är pinsamt oavsätt ålder, avskyr detta jävla tiggerier. Vi brukar hålla oss till att ha liten halloweenfest med våra närmsta i släkten och nära vänner och nu sist höll vi det till vår egen familj och lika så iår.



Förra året eller om det var året innan kom det ett par invandrare och knacka på och sa nåt i stil med pengar eller godis (LOL) och på det så hade de inte klätt ut sig och även de med en ICA påse.

2009-10-30 @ 19:13:59
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: thile

Det var dagens tale! Flott! Jeg er så enig med deg. Imorgen er dagen, 31.l0. Hvilken kasse!!!!

2009-10-30 @ 19:18:30
Postat av: Linda L2K

Bra inlägg Beckah!!!



Tyvärr börjar det ju bli lika illa vid påsken med. Dom kommer olika dagar, en del inte utklädda, en delutklädda med kort dom bara har hafsat ihop för sakens skull...



Mina ungar får gärna klä ut sig på dagis och i skolan men sen räcker det för min del...

2009-10-30 @ 19:20:55
Postat av: Kristin

Här klädde de i alla fall ut sig :) Men mitt standardsvar är: "åh, vad fint ni klätt ut er, men vi firar tyvärr inte Halloween, så vi har inget godis". ("Näää, mamma, inte lördag idag" hördes det från 3-åringen...)

2009-10-30 @ 19:24:52
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: Sassa & Seb

Hejsan beckah!:) Kul att du kommenterade bloggen :) Oj! Följer bloggen varje dag och har gjort sedan Elmer låg i magen. Han är en rejäl godbit! jag har ju Seb som föddes prematur i vecka 33+0 och då vägde han 2737 gram och enligt läkarna hade hamnat på närmare 4,5-5 kg om han fått stannat tiden ut. :) Ska bli spännande och se vad denne lilleman hade tänkt hamna på.



Gjorde du många tillväxt?



Otroligt fina pojkar du har:)



Kram

2009-10-30 @ 19:34:25
URL: http://ourson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad gnällig du är! Bitter och tjurig. Det är barn och det är alltid kul när dem kommer och "tigger" godis tycker jag. Stor skillnad att komma idag eller imorgon, bara för att Victor inte gillar det så gör andra barn det.....trist,trist och trist med tjuriga människor! Man blir ju på dåligt humör av att läsa dina inlägg när du är på dåligt humör ska nog sluta själ massa energi, lär inte dina barn att vissa barn är patetiska för dem väljer något annat än ditt barn.

2009-10-30 @ 19:36:32
Postat av: sara - en trogen läsare!

visst är det irriterande med det här halloweenfirandet! förra året gav jag alla som kom en frukt (de som kom på fel dag fick givetvis även en kommentar om att det inte var rätt dag) och du må tro att jag fick sura miner tillbaks... ;)

2009-10-30 @ 19:46:11
Postat av: Sophie

Våra barn får inte gå runt och ringa på hos folk. I år är första året de äns vill klä ut sig. Ikväll var de bjudna på en stor halloweenfest på området för alla barn. Utklädda osv och imorgon ska vi ha en halloweenfest för barnen och några av deras vänner här hemma. Men inget tiggeri, godiset står jag för. :) Skulle inte vilja att de ringde på hos massa folk heller för den delen, vet aldrig vad för folk de skulle råka ringa på hos.

2009-10-30 @ 19:47:07
URL: http://flerbarnsmamma.se
Postat av: Angelica

Jag stötte på två småkillar på väg hem från ica, som började skrika bus eller godis till oss och förväntade sig godis.

Det var utomhus.

Dom var inte utklädda.

Det var fel dag.



Jag skrattade åt dom.

2009-10-30 @ 20:06:58
URL: http://damnme.blogg.se/
Postat av: Beckah

Till surpuppe-anonym:



Det var inte många rätt i din kommentar :-) ta och läs en gång till så ska du se att du upptäcker dina misstag ;-) Victor har inte valt ett skit, hur kan man göra en så grov feltolkning av en text? Jisses.



aaa jag är säkert en sur bitch som tycker det är oförskämt att springa runt och tigga (kräva) godis av okända ;-)



BRA att du alltid tycker det är trevligt dock. Jag ska hänvisa alla tiggare hem till dig i fortsättningen om du bara mailar mig din adress.



Din idé att du ska sluta läsa min blogg låter som en god idé :-) eftersom du tycker att det stjäl så mycket energi så förstår jag inte vad du gör här?

2009-10-30 @ 21:04:57
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Här har det kommit två uppsättningar barn, ca 8-10 år gamla, men de var verkligen snyggt utklädda! Jag har köpt en påse med godis som jag delar ut ifrån, och de var inte alls krävande eller sura för att de inte fick mer. Tyckte bara de var trevliga. Få se om det kommer några fler spöken imorgon. Mina små barn blev väldigt glada och frågade efter fler "Halloweenbarn".

Postat av: Annelie

Bra inlägg Beckah! Personligen tycker jag att Sverige har "tigg"- högtiden vid påsk, då tycker jag det är helt ok. Men halloween är nåt amerikanskt påhitt som handlarna här vill tjäna pengar på. Att det dessutom infaller den helgen då vi håller högtid för de som har dött, våra nära och kära som inte finns bland oss längre, tycker jag är vansinnigt!



Nä, bort med Halloween!!

2009-10-30 @ 22:20:06
Postat av: Lisa

Håller fullständigt med! Bort med tiggeriverksamheten. Mina barn ska aldrig behöva gå runt och tigga godis, jag köper gärna det själv i affären och då vet man dessutom VAD man får. Lite äckligt (i dessa influensatider)att få godis (utan papper)av okända människor. Vem vet vad dem har haft sina fingrar innan???

2009-10-30 @ 22:57:29
Postat av: A.H

Här säger "alla" att man inte ska gå utklädd och tigga på självaste alla helgonsdag, alltså lördagen den 31/10. Då ska man visa respekt och tänka på dem avlidna. Många sörjer sina nära och kära just denna dagen och det är respektlöst att springa runt och säga "bus eller godis". Så dem du avvisade idag kom nog på rätt dag ändå, Beckah... Men jag håller med dig om detta är ett stort j-a trams! Köp lite godis ELLER FRUKT till era egna ungar istället för att skicka ut dem med tiggeripåsen från ICA.

2009-10-30 @ 23:05:04
Postat av: Beckah

Nej, rätt dag är det inte hur man än vänder och vrider på det. Halloween är inte Svenskt. halloween är något vi snott från USA och Halloween skall vara den 31 oktober. Sen att det ibland råkar bli på alla helgons dag (eftersom den kan vara när som helst mellan 31 oktober och 6 november) får man tåla. Halloween är ändå den 31 oktober.



Men visst kan man ha halloweenfester när man vilöl och fira hela veckan om man känner för det. Men ska man gå och knacka dörr får man göra det på den riktiga Halloween.



Fast nu var det inte datumet jag hängde upp mig på egentligen med just dessa barn utan deras ouppfostrade uppträdande att komma icke utklädda och kräva godis.



:-)

2009-10-30 @ 23:17:31
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Jossan

Tycker hela Halloweengrejen gått överstyr! Hade ungar här förra året som "tiggde" godis. Hade inget hemma varpå ungarna sa: "Ja, men man kan ge pengar också". Ungjävlar tänkte jag! Har inte föräldrarna lärt dem att man inte ska tigga.



Nej, Halloween är amerikanskt dravvel.....

2009-10-30 @ 23:24:46
Postat av: Anonym

Imorgon är det allahelgonahelg här i vårat hus ... då springer inga ungar omkring, då går vi till våra nära och tänder ljus... ibland krockar datum och då kanske man kan tänka...idag är det barnen som har sitt och imorgon enligt svenskt tradition tände vi ljus tänker på de som längre inte finns ..eller???

mina barn vill ut och "leka" bus eller godis MEN INTE imorgon...

2009-10-31 @ 00:09:57
Postat av: läsare

Håller med. Jag brukar slänga igen dörren i ansiktet på ungarna om de kommer fel dag eller/och inte är utklädda. :)

2009-10-31 @ 00:30:23
Postat av: Helena

Ordet Halloween är en sammandragning av All Hallows Eve (Alla helgons afton). Så ska vi vara pilliga så borde det ju infalla samma dag. Halloween har sitt ursprung på Irland, och kommer

visserligen VIA USA till sverige, men de ändrar inte det faktum att irländarna var först.



Och även jag tycker att det är ett otyg när föräldrar lär sina barn bristen på respekt att gå ut och tigga vilken dag som helst.



Där jag växte upp, tiggde vi endast på påsken, utklädda och endast hos grannarna i byn, som vi kände, inte hos okända människor. Bor nu själv i en by, och grannbarnen kom hit till oss både påsk och halloween första året, men då vi inte hade annat än frukt att bjuda på så kom de ej tillbaka igen.

2009-10-31 @ 00:54:10
Postat av: Anonym

har själv en dotter som fyller tio i år och hon tycker fortfarande att det är kul att klä ut sig. När hon började gå ut var det på påsken och som föräldrer tyckte jag att det var viktigt att informera att om skulle hon kunde gå ut finns det även folk som inte tycker om när man kommer och plingar på och det måste hon respektera. Då satt hon och målade påskkort dagen innan, dessa gav hon bort i samband som hon önskade glad påsk. Det var flera som uppskattade det, speciellt de äldre. Nu har de som sagt en till dag att springa ut på men det är minst lika viktigt där att respektera att alla inte tycker att det är kul och man måste inte göra något bus utan det räcker med att önska: trevlig halloween. Sedan har jag också varit med om det där att barn kommer och plingar på dörren och inte är utklädda och det tycker jag är helt fel och när barnen frågar: hur mycket får jag ta så ge till dem istället för annars blir du av med allt godis :P Jag tycker inte att alla barn som är ute tigger, det finns fortfarande de som vet vart gränsen går och sedan finns de dem som tar för givet att bara för att det är Halloween måste de få något.

2009-10-31 @ 08:19:04
Postat av: Anonym

Fast själva Hallowenfirandet var ju igår.. fredag.



Idag är det Allhelgona.

2009-10-31 @ 10:13:50
Postat av: Beckah

Fast det går ju inte jämföra Påsk med Halloween. På Påsken går man runt och säger Glad Påsk, har man tur får man godis. På halloween går man runt och hotar/kräver att man SKA ha godis "annars jävlar gör vi bus".



Jag gick påskkärring när jag var barn och då satt vi och ritade en massa påskkort så på varje ställe vi plingade på så sa vi Glad Påsk och gav ett påskkort!



Typ motsatsen.



Men även Påsken är drabbad av att barn går på fel dag. Det är på Skärtorsdagen man ska gå Påskkärring och absolut ingen annan dag. Ändå kommer barn och springer på Lördagen! Fast är de bara utklädda, glada och önskar Glad Påsk har jag inte speciellt ont av det iofs. Men ändå.

2009-10-31 @ 10:14:06
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Beckah

anonym; vaddå själva firandet? själva firandet av Halloween är på Halloween, dvs idag men som nämnt innan så är det i år lite speciellt eftersom det krockar med Alla Helgon. Därför var det måsnga som tyckte att det skulle firas igår.



Vilket är okej. Många år är ju Halloween mitt i veckan också och då är det ganska naturligt att halloweenfirandena hamnar på helgen ändå.



Men då kan man ÅTMINSTONE klä ut sig.

2009-10-31 @ 10:17:58
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Jossan

Men hur svårt ska det vara att fatta, anonym, att HALLOWEEN är på samma datum år efter år, dvs 31/10, alltså firades inte Halloween igår fredag. Geeeeez!!!

2009-10-31 @ 10:42:12
Postat av: Tilde

Du Beckah som påstår att vi har snott Halloween frå¨n USA där det kommer ifrån har fel så in i helvete! Halloween kommer INTE från USA utan från Irland och delvis i Skottland. Dessutom så betyder Halloween All Hallows Eve (Alla helgons afton), som i Sverige kan infalla från 31 okt och 6 nov. MEN det är inte samma som Allhelgonadagen som alltid firas den 1 nov. SÅ du får nog läsa på lite innan du kritiserar och påstår att det är från USA.

2009-10-31 @ 12:59:54
Postat av: Beckah

Jag har full koll bruden ;-) VI har visst snott Halloween från USA, sen att Halloween härstammar från Irland hör inte till saken. VI har snott den komersiella dyngan med utklädning och bus och godis och överdriven konsumtion från USA och inte från Irland.



...och JA jag vet mycket väl om skillnaden mellan Alla helgons dag, Allhelgonadagen och Halloween. Alla helgons dag är rörlig men alltid en lördag. Allhelgonadagen är fast, den 1a november och Halloween är fast den 31a oktober.

2009-10-31 @ 15:51:54
URL: http://beckahbitch.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback