Elmer BVC 9,5 vecka

Elmer är 9 veckor och 4 dagar idag, eller om man så vill: 2 månader och 6 dagar. I vilket fall var det dags för läkarkontrollen :-)

I väntrummet fanns en annan liiiiten fis som också var 2 månader och där för läkarbesök. HERREGUD vilken liten godbit :-) hihi han hette något så gulligt som Hjalmar och så var han nästan uppe i Elmers födelsevikt :-D han vägde 4500 gram. Sött.

Sen fick Elmer komma in. Läkaren blev uppriktigt imponerad över styrkan och stabiliteten i pojken. Siffrorna såg också bra ut som vanligt och så fick jag hans BVC-kurva utskriven. Tyckte det kunde vara kul att ha.

BVC-sköterskan berättade även att Vaccinet mot nya influensan nu är släppt även för barn under 3 år (men över 6 månader) så hon föreslog att jag kommer med Alvin nästa vecka och då får jag även en spruta själv om jag vill. Det vill jag. Jag har ju redan tackat ja till Victor att få i skolan och har tänkt hela tiden att jag skulle vaccinera mig om jag får chansen (utan att anstränga mig något speciellt) så nu blir det av. Bestämde med syrran att vi går dit på måndag och tar vaccinet både hon och jag, Alvin och Tiger (min systerson på snart 4 år).

Jag HATAR stick! Fast spruta känns aningens bättre än när de tar blodprov eller ännu värre; sätter en nål som ska sitta kvar i handen/armvecket *rysa*. Får skärpa mig för Alvins skull dock och ta sprutan före honom och hålla masken :-)

Fick en flaska D-vitamin till Elmer idag också efter att jag frågat om man slutat med AD-droppar. Haha egentligen skulle sköterskan tagit upp detta med mig och gett en flaska när Elmer var 4 veckor men det hade hon glömt bort. Tur att jag frågade ;-)

Här kommer lite siffror:

091110, 2 månader + 6 dagar (9v+4d)
Vikt: 6850 (+250 , 31,2/dag)
Längd: 63 (+1) Jag tyckte dock att det snarare var 64 men men
Huvud: 41 (+ 0,3)

091102, 2 månader-2 dagar (8v+3d)
Vikt: 6600 (+630 , 35/dag)
Längd: 62 (+1,8) med krökt knä - vägrade sträcka ut
Huvud: 40,7 (+ 0,9)

091015, 6 veckor (5v+6d)
Vikt: 5970 (+230 , 32,8/dag)
Längd: 60,2 (+1,3)
Huvud: 39,8 (+ 0,3)


Liten jämförelse med en exakt lika gammal Alvin:

Alvin 2 månader + 6 dagar:
Vikt: 5980
Längd: 60
Huvud: 41


Här kommer Elmers BVC-kurva:



Lite kul att han är högre på viktkurvan än längdkurvan på BVCs kurva men tvärt om på WHOs kurva.


Så här såg hans förlossningsjornal ut. Viktkrysset ligger utanför kurvan :-D


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är inte den enda som har en stor bebis. ;)

Det verkar som du tror att du är den enda som har stor bebis som är över kurvan. :)

2009-11-10 @ 22:50:41
Postat av: Angelica

Var oxå på BVC igår med lilleman. Frågade just om vaccinet till de små då Norge börjat ge alla barn. Fast jag fick svaret att det ska komma men de vet inte när.



Det är kul att läsa din blogg och följa dig och barnen. Jag önskar er all lycka.



Kämpa på när det känns svårt!

2009-11-11 @ 08:35:11
URL: http://angelicaheltenkelt.blogspot.com
Postat av: Beckah

Anonym; stör det dig om jag tycker jag har en stor bebis? Är det ett problem för dig? Känner du att det absolut är något du måste ta upp med mig och "ta ner mig på jorden" eller vad var syftet med ditt inlägg?



Du tror väl inte på allvar att jag tror att jag har ett extremt, ovanligt stort barn? Varför tror du det i så fall? Samma kurvor och siffror och rapporter skrevs när Alvin var bebis och han följde medelkurvan.



Jag lägger upp sånt här för att jag tycker det är KUL, spännande och intressant själv. Min blogg = mina intressen.



Jag känner personligen mycket mycket större bebisar än Elmer så varför skulle jag tycka att Elmer är ovanligt stor? haha snälla du!



:-D



Men det stör mig rätt mycket a<tt du skrev så där ändå, just eftersom du skrev det av ren elakhet. OM det nu hade varit så att jag trodde att han var extremt ovanligt stor och satt och var glad och stolt över detta, varför kunde jag inte få det då? varför var du tvungen att skriva så där? Du vinner ju ingenting alls på det. Det enda som händer är att jag hade fått en smäll på käften typ.



FOLK asså! Man blir inte klok på vissa!

2009-11-11 @ 09:51:17
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej hej! Ser ut som att Elmer följer sina kurvor perfekt! Han är sååå fin!!! BVC:s kurvor är framtagna efter stora studier på svenska barn (och rel nyligen uppdaterade, med sjukvårdens mått mätt). det är ju därför som de skiljer sig lite.



Ta hand om er, hela familjen! Stor kram!

2009-11-11 @ 09:56:55
URL: http://www.lillasara.se
Postat av: s

Är du säker angående vaccinationen för små barn? Jag hittar ännu bara uppgifter om att man troligen snart kommer att besluta om ändring av rekommnedationen - inget om att man faktiskt har ändrat. __31561.aspx?FaqId=2097" rel="nofollow">http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu__31561.aspx?FaqId=2097

2009-11-11 @ 10:09:07
Postat av: Beckah

Säker och säker :-) jag har inte kollat upp det utan tog för givet att BVC-sköterskan vet vad hon pratar om, men jag ska kolla lite på nätet.

2009-11-11 @ 10:11:43
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Annica

ojoj va tiden går fort, tyckte du fick han nyss.

skönt att han växer och frodas.

ha en bra dag!

2009-11-11 @ 11:19:12
URL: http://annicaahlqvist.blogg.se/
Postat av: Amanda & Oscar

Sprutan gör inte ont!! Jag är spruträdd men det gick jättebra :)

2009-11-11 @ 13:15:16
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: thile

Så herlig, vennen <3. Dine fine barn, gossinger <3 !!

Ta vare på derre selv og ha en fin dag. Du skriver så bra, veldig glad jeg kan følge deg og dine :o)

2009-11-11 @ 14:42:58
Postat av: Caroline

Tröstar med att vaccinsprutan känns som att bli biten av en mygga :-)

2009-11-11 @ 16:55:57
Postat av: Helena med Eskil

Stor och duktig kille! :-)



Vad bra att ni ska få vaccinet nu. Tog det själv när vi gravida erbjöds för några veckor sedan. Får hoppas man tog rätt beslut, men jag väljer att tro det.



Det är synd med tanke på alla stick-/spruträdda att man säger att man sätter en "nål" i armen när man sätter en pvk. "Nålen"/kanylen används ju bara till att föra pvk:n på plats och själva pvk:n (perifer venkateter) är bara ett litet plaströr.

2009-11-11 @ 19:16:45
Postat av: Beckah

Ja, Helena, jag vet att det inte är en nål som sitter kvar i armen/handen. Verkligen missvisande ord dock eftersom många säkert tror att det är en nål.



Fast för mig handlar det om själva grejen att ha något i kroppen så där. Jag hade P-stav i armen för många år sedan. Fy fasen, det tog en vecka innan jag kunde peta på staven utan att må illa rysa :-)

2009-11-11 @ 21:19:25
Postat av: s

Nu kom beslutet: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Alla-barn-under-3-ar-bor-vaccineras-mot-den-nya-influensan-AH1N1/

2009-11-12 @ 15:41:27


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback