Alvin har slutat med blöja!

Alvin slutade med (dag)blöja i torsdags :-)


Det var inte på något sätt planerat heller det bara kom nu. Visst har jag tänkt göra detta den här sommaren men ändå.

Han har frivilligt valt toaletten flera gånger senaste tiden (han har inte velat på länge innan dess) så i torsdags morse tog jag inte på någon blöja. Jag satte honom på toaletten en gång i timmen och kiss varje gång.


Bajs kom i kalsongerna på förmiddagen och strax före lunch gick vi till affären och då kissade han på sig så det blev shortsbyte på kundtoan i affären.


Väl hemma igen hände inget på toan och han ville inte sitta där heller så han fick äta lunch istället. Sen var han övertrött och tyckte det var hemskt trist att sitta på toaletten och bad om blöja. Jag berättade att han slutat med blöja. "Mamma kissar toaletten, pappa kissar toaletten och Alvin kissar toaletten" (tidigare på dagen höll han glatt med mig i det och sa Jaa-aa men nu sa han inget).


Han blev glad när det äntligen kom kiss iallafall.


Sen somnade han som en sten och sov i nästan två timmar. Vaknade till och då tog jag honom på toaletten för att slippa kiss i sängen. Motvilligt kissade han i toaletten men sen ville han tillbaka till sängen - och somnade faktiskt om.


Facit första dagen blev:

9 kiss i toaletten
2 kiss + 1 bajs i kalsongerna
1 kiss på golvet


Dag 2, fredag 1 maj:

Andra dagen gick ungefär likadant.

Bajsade gjorde han tidigt på morgonen i nattblöjan.


Sen blev det 8 kiss i toan, en i kalsongen + en direkt efter middagsvilan i sängen för att jag inte märkte när han vaknade men jag hade lagt plastad frotté överst på sängen så det var lugnt :-)


En av toakissningarna blev hemma hos min syster så han fick med framgång även testa att kissa borta och utan toasits.


Dag 3, lördag 2 maj:


Ett bakslag så som tredje dagen brukar vara i det mesta. Mellan 8-10 på morgonen hade Alvin redan kissat 3 gånger i kalsongerna. resten av dagen gick mycket bättre och jag slutade räkna kissningarna. Några missar blev det men mest träffar.


På eftermiddagen kom första toalettbajsningen!


Dag 4, söndag 3 maj:


Klockan är nu strax efter 17 och dagen har gått fantastiskt bra hittills! Vi har till och med åkt till Göteborg blöjfritt! Alvin kissade på massa olika toaletter och det gick toppen varje gång.I bilen fick han sitta på en bit plastad frotté för säkerhets skull.

Bajsa på toaletten är fortfarande lite läskigt så nyss försökte han gömma sig och bajsa men jag hann fånga upp honom precis och sätta på toaletten lagom för att korven skulle hamna på rätt ställe ;-) däremot hann det komma några små kissdroppar i kalsongen medan han stod och klämde. Dagens första kalsongbyte!


Imorgon ska Alvin till dagis, är lite nervös över vad de ska tycka och hur de kommer vilja göra. Kommer de orka? man måste sätta honom en gång i timmen än så länge för han småskvätter ju :-/ Tänk om de vägrar?

Jag har tänkt säga att de får lov att ha blöja på honom när han sover iallafall även om jag inte har det på honom hemma, bara på natten.


Det känns superbra! Härligt härligt att vi är på väg mot torrt!


På tisdag blir Alvin 22 månader också <3


Kommentarer
Postat av: rebecca

Duktig Alvin är. :) Det är ju en perfekt tid att försöka sluta med blöjor nu när det börjar bli lite varmare. Vi har med planer på att få Liam blöjfri denna sommar. :)

2009-05-03 @ 18:24:29
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Linda

duktig han är. hoppas det kommer funka på dagis.... vet att på förskolan där jag jobbar hade det INTE funkat om han gått på småbarn då de har så många att hålla reda på osv, de som jobbar "orkar" tyvär inte... sanning sanning... på min avd, syskonavd, så va minsta 2½ när han blev "torr" men om man glömmer påminna kommer kiss el bajs i kallingarna... jag är en sådan som påminner å påminner hela tiden min mina arb kolleger som jobbat sedan 80-talet säger att sånt ska komma hemifrån, när de ska gå utan blöja på förskola nså ska de alltid va torra hemma....

men hoppas hoppas alvins förskola är bra och påminner honom och hjälper + stöttar!



för inez går det lite sådär, vissa dagar jättebra och vägrar blöja andra dagar skriker hon efter blöja =) få se om hon blir med redo till sommaren.

2009-05-03 @ 19:35:15
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: T r o l l i s

Redig liten kille. Inget tort för Elliot än...

Och i morn är han 2 år...

2009-05-03 @ 21:53:42
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Emma

Duktigt!

2009-05-04 @ 13:12:54
URL: http://www.metrobloggen.se/emma198
Postat av: Anna

skönt då de börjar bli torra.

Alvin kissar o kackar på pottan nog men också i blöja men det är nästans 50/50 nu så i sommar är han nog dagtorr.

2009-05-04 @ 20:02:42
URL: http://bambinidolce.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback