Inte tvillingar

Alltså jag måste klargöra, jag tror INTE jag väntar tvillingar :-) det är ju trots allt ganska ovanligt. Nu för tiden aningens vanligare men det beror ju på hormonbehandlingar och provrörsbefruktningar att det ökat.

Något sådant har inte vi gjort så det skulle i så fall röra sig om naturliga tvillingar och det är inte så vanligt.

Dessutom är jag ganska så säker på att jag kände livmodern högt förra graviditeten med men den supersnabba starten lugnade ner sig och första SF-mätningen var i vecka 19+6 och då var jag 19,5 eller 20 cm tror (minns ej).

Jag har inga känningar att det skulle vara två så som många tvillingmammor säger sig ha "känt på sig". Jag har inte varit extra trött eller extra illamående heller, graviditeten med Alvin var mycket jobbigare (hittills).

Men visst finns det några saker som talar FÖR tvillingar också...

* Min mamma är tvilling och har alltså en tvillingbror.

* Vi har tvillingar (tvåäggs) varannan generation en bit bakåt vilket alltså betyder att någon av mammas döttrar då borde få tvillingar (det är så ledet gått innan) men vi är 5 systrar så det kan vara vem som helst.

* Livmodern är stor (än sålänge)

* Chansen/risken för tvillingar ökar om man får många barn. Det här är min femte graviditet. Inte jättemånga men iallafall fem.


Så då har vi gått igenom det :-) Jag är inte så spänd inför tisdag för att få se om det är tvillingar eller inte, jag är mest bara spänd över att få se bebisEN, min lille bebis för första gången. Om hen lever, mår bra, är rätt storlek, hur moderkakan ligger osv. DET ska bli superskoj :-)

Kommentarer
Postat av: mitha

Spännande!!!



jag har en kompis som fick tvillingar för snart 1 år sedan. Hon kände INGET annorlunda i jämförelse med sina andra graviditer och de upptäckte tvillinggraviditeten först vid rutin ul!



Blir spännande o se om du är med en eller två bebisar hihi



2009-02-26 @ 11:35:21
URL: http://www.himmelohelvete.se/wp
Postat av: Sandra

Tror faktiskt det är vanligare med tvillingar nuförtiden, även fast man inte gör provrörsbefruktning alltså. Annars är det bara många av mina bekanta som lyckats få två istället för en :-) Och har du tvillingar i släkten är det ännu troligare som sagt. Jag är tvilling så troligen hoppar det över en generation (vilket känns skönt för jag tycker det är jobbigt med en :-D)



Lycka till på tisdag!

2009-02-26 @ 12:43:59
Postat av: Linaek

Nej nej klart att det inte är tvillingar.



Möjligen 4lingar :)

2009-02-26 @ 13:07:01
Postat av: Monika

Spännande! Har för mig att chansen/risken för tvillingar ökar med moderns ålder, även vid naturliga grviditeter. Det kan vara därför det ökar lite eftersom många får barn senare i livet idag.

2009-02-26 @ 13:09:08
Postat av: Rebecca

Nyfiken som f*n är jag. =)



Blir galen på blogg.se man måste ju uppdatera din sida flera gånger för att kunna läsa de senaste kommentarerna trots att det står 112st. Ja alltså det står 112st kommentarer men sen när man klickar in sig så är det inga nya förrns man uppdaterat 711 gånger. :(

2009-02-26 @ 13:45:24
URL: http://alskadeliam.blogg.se/
Postat av: Hoppsan

Numera gör man inte så många tvillingbefruktningar vid IVF, det sker endast då man kanske försökt många gånger. Man har sett att risken med graviditeten är större än att det blir barn så därför är det mer vanligt med 1 äggs befruktningar.

2009-02-26 @ 14:03:47
Postat av: Rebecca

Vi har många nyfödda tvillinga på jobb, spontana sådana då men många hormonstimulerade med, trillingar med. Lycka till på tisdag!

2009-02-26 @ 14:57:41
URL: http://rebeccapettersson81.blogg.se/
Postat av: Filura

Hihihihi, vi har mkt tvillingar i släkten. Både på min sida och Arilds sida. Men en enda blev det iaf för oss =)

2009-02-26 @ 16:01:16
URL: http://www.mysfias.se
Postat av: m i osd :)

Spännande med Ultraljudet!! Jag måste komma ihåg att gå in här och kolla till veckan, för att läsa om hur det gått!



Minns känslan att ligga där och se TVÅ huvuden! Helt galet!! Haha..



KRAM på dig tjejen!



mama.nu/lasarbloggar (mamma77)



2009-02-26 @ 16:18:15
URL: http://emigen.blogg.se/
Postat av: Snakan

Jag har kollat på en gravid tjej på bdb, hon är i typ vecka 22 och är bara hälften så liten som du ;)

Men alla magar är ju olika, när jag blir gravid kommer min mage se enorm ut för att jag själv är så liten :P

2009-02-27 @ 09:01:51
Postat av: Marie

Oh spännande:) Det ska bli kul och se sen när du gjort ultraljudet.

2009-02-27 @ 10:39:42
URL: http://mackan07.blogg.se/
Postat av: T r o l l i s

Jag tror på EN liten prins till!

2009-03-01 @ 10:48:54
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Beckah

Så mysigt det hade varit med en liten kille till :-) ska bli spännande att se om det är en pojke eller flicka och om vi får veta i vecka 18+ eller på förlossningen :-)

2009-03-01 @ 10:50:12
URL: http://beckahbitch.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback