Viktskattnings-UL v 37+1

BM-besökt idag bjöd på en glad överraskning :-) Läkaren som skulle göra min viktskattning på tisdag har fått förhinder (måste ta andra ärenden) så chefs-barnmorskan skulle göra mitt UL istället och då föll det sig så jäkla bra att jag var där för tidigt till min tid och hon hade en stund över :-D

Så jag fick göra min extremt efterlängtade viktskattning redan idag! :-D

Hoppsan betedde sig precis så som man kan vänta sig av Hoppsan :-D det är minsann en filur jag har i magen. Hen har alltid försök smita från dopplers och UL-maskiner, vägrade visa ansiktet i profil på köns-UL:et osv. En redig bråkstake :-)

Idag var alltså inget undantag och hen vred och skruvade på sig och rörde sig så mycket det över huvudtaget gick så UL:et tog ganska lång tid och var väldans svårmätt. Huvudet är stort! Motsvarande ca vecka 41+ lårbenet gick bara få ETT mått på och det var väldigt osäkert så hon tog inte med det måttet i beräkningen för man såg inte om det verkligen var hela benbiten i bild.

Sen var det buken ja...hahaha SOKKIS! dataprogrammet visade inte ens måttet i veckor eftersom det motsvarar större än till vecka 42. Buken var dock svårmätt men till slut efter en massa mätningar av huvudet och buken fick vi fram följande:

Hoppsan är 32,4% större än normalt, väger idag i vecka 37+1 ganska precis 4 kilo (4003 gram). På beräknat datum beräknas Hoppsan väga ganska precis som Alvin gjorde alltså typ 4,6-4,7 men nu råkar det ju vara så att tjockisbebisar gärna ökar i både vikt och procent så det kan mycket väl tänkas vara så att Hoppsan klättrar upp något snäpp på kurvan.

Som det är nu ligger hen iallafall över översta kurvan.

Efter viktskattningen fick jag träffa min BM också och prata om förlossning och förlossningsbrev osv. till min stora förvåning har alla rätt: min mage HAR sjunkit  SF-måttet var bara 36:-) Hoppsan har tryckt ner sig i bäckenet och är nu bara ruckbar och inte alls rörlig längre :-) mitt blodtryck har dessutom stigit till 127/86 så allt talar för att det närmar sig dagen D snart :-)

Min BM trodde inte att jag går mer än max till BF :-)  vi får väl se :-)


Välkommen ut nu lilla sokkisen <3 <3 <3


****

Angående viktskattningar...

Med Alvin gjordes två viktskattningar. I vecka 38+4 beräknades han väga 4618 gram (+39,5%) och två dagar senare i vecka 38+6 beräknades han väga 3940 enligt ett nytt UL. Det motsvarar +16%. Så det kan skilja en hel del ;-)

Han föddes på BF och vägde 4680 gram vilket bör vara ungefär som Hoppsan beräknas till nu, alltså typ +32%

****

Lite siffror 37+1:

Blodtryck:
127/86
Hb: -
Blodsocker:  -
Vikt:
 84 + 22 kg hittills
SF-mått: 36
Hjärtljud:  146
Läge: huvudet djupt ner och ruckbar

Ett mått  jag kollar hemma:

Magens omkrets:
122 cm

Pga blodtrycket kollades även urinprov men jag har ingen äggvita i urinet :-)





Kommentarer
Postat av: Amanda (nyfiken läsare)

Vad roligt att du kanske börjar närma dig dagen D. Du har ju skrivit mycket hur jobbigt du tycker det är med den "lilla" magen så jag önskar dig stort lycka till med förlossningen! =)

2009-08-20 @ 15:11:26
Postat av: Magdalena

Oj, var han så stor, Alvin. Och du födde vaginalt? Utan medicinsk smärtlindring? Du är inte lite tuff du :-) Jag födde med enbart lustgas, men då vägde bägge mina under 3 kilo...

2009-08-20 @ 15:32:32
URL: http://www.magdis.se
Postat av: Elin

Det sf måttet hade jag i v.33 med kasper. visserligen va han 4000g när han föddes 38+1

så ett stort Sf behöver inte betyda stor bäbis heller :-)



men det är en rejäl liten bit du har i dig :-) hihi

2009-08-20 @ 15:57:38
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: carin

Ojoj!!

Vad spännande!! Jag följer din blogg slaviskt nu när det drar ihop sig.. =) jätte spännande, och jag tycker oxå av dom bilderna man får se som du lägger upp att magen har åkt ner. det kanske blir en helg bäsi ;)

2009-08-20 @ 16:38:02
Postat av: Elinor

hehe sokkis!! tyckte att magen ha sjunkit! hoppas verkligen du slipper gå över denna gången. håller tummarna för dig!

2009-08-20 @ 18:06:18
URL: http://fundilera.blogspot.com
Postat av: Helena med Eskil

Spännande att följa detta! Blir intressant att se hur rätt viktuppskattningen visar sig vara :-)

2009-08-20 @ 20:11:33
Postat av: Anonym

Varför skriver du HEN? Menar du henne? är det en tjej???

2009-08-20 @ 20:18:42
Postat av: Beckah

Han= pojke

Hon= flicka

Hen= vilket som

2009-08-20 @ 20:28:19
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Lina

Vad kul att du fick göra UL idag! Ville bara säga att jag hade ett sf-mått på 44 i veckan 38+2 och L vägde 4470g när han föddes. Då var han nästan ett kilo mindre än vad tillväxT-UL:et visade (tur tyckte jag).

Aja, ville bara säga grattis!



Lina

2009-08-20 @ 20:54:41
Postat av: Trollis

Varför kan Hoppsan inte få komma ut nu när den är så stor redan. Bara jobbigt för dig ändå. Kraaam.

2009-08-21 @ 22:43:58
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Suzan

Oj! Det blir en redig rackare!! =) Min son kom i 37+3 och vägde 4026 gram. Jag undrar vad han hade vägt om han fått lega tiden ut...eller om jag hade gått över.

2009-08-22 @ 11:17:10
URL: http://tootz.blogg.se/
Postat av: Gina

imponerad över de stora bebisarna du lyckas trycka ut...sonen min vägde 3240 gr och flickan 2310 gr och det var mer än nog...tog bara 40 min med flickan =)

2009-08-22 @ 19:33:43
Postat av: Beckah

Ja Hoppsan har jag ju inte lyckats trycka ut än hehe men jag hoppas det går bra :-)

2009-08-22 @ 23:51:13
URL: http://beckahbitch.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback